Na běžkách po opuštěném železničním náspu

V zimním období se díky letošní zimě mohl uplatnit potenciál opuštěného železničního náspu na úseku trati u Zábřeha.

Původní trať obcházela od poloviny 19. století kopec Hejnice (402 m), při rekonstrukci železničního koridoru zahájeném v roce 2004 v něm byl vyražen tunel a trať napřímena. Opuštěný železniční násep spolu se třemi zachovanými železničními mosty přes Moravskou Sázavu byl zachován pro nové dopravní, sportovní a relaxační využití.

V roce 2011 byla na traťovém úseku vybudována cyklostezka využívaná taktéž na in-line, na které je v zimním období ponechávána sněhová pokrývka a v případě dostatku sněhu udržována běžkařská stopa. Délka cyklostezky je 2,5 km, z důvodu položení v nivě Moravské Sázavy má velmi mírný sklon. Adrenalin ze sjezdů zase může kompenzovat zajímavé okolí, trasa je navíc vhodná i pro začátečníky a rodiny s malými dětmi.

Vybudováním naučné stezky bylo zpřístupněno půvabné údolí Moravské Sázavy, železniční historii připomíná vedle samotného železničního náspu a dalších původních prvků, například strážních domků, tří železničních mostů s odhalenými pilíři (cyklostezce staří polovina původní šíře mostu) či zářezů ve skalách taktéž železniční skanzen s parní mašinkou, údolím provází naučná stezka.

 

Naučná stezka připomíná nejen železniční historii údolí, ale provází i přírodou a přibližuje řeku a život v ní. Moravská Sázava pramení na jižním úpatí Bukové hory (958 m) v nadmořské výšce 695 m. Do Moravy ústí u Zvole (264 m). Plocha povodí je 507 km2, délka toku 54 km, průměrný průtok u ústí 4,5 m3/s. Sázava je řekou třetího řádu náležející k úmoří Černého moře. V úseku od Tatenice po Zábřeh řeka protéká krásným lesnatým údolím Zábřežské vrchoviny.  To představovalo od pradávna důležitou komunikační cestu spojující severní Moravu s východními Čechy. K její ochraně byly ve 14. století založeny hrady Zábřeh a Hoštejn, ke kolonizaci území přispěl i středověký augustiniánský klášter Koruna Panny Marie u Třebařova.

Údolí řeky Moravské Sázavy je součástí Přírodního parku Březná, který byl vyhlášen Okresním úřadem Šumperk v roce 1997 na ochranu krajinného rázu. Harmonicky utvářené území je mozaikou lesů, luk a polí.

Informace k dostupnosti: opuštěný traťový úsek je přístupný i po železnici, ze zastávky Zábřeh na Moravě procházkou údolím Moravské Sázavy, kde vede stejnojmenná naučná stezka, či přímo ze zastávky Lupěné. Cyklostezka končí za Hněvkovem, odkud je možné pokračovat na zasvávku do Hoštejna. Buď nivou Moravské Sázavy, či projít kolem rybníka pokračovat po jižních svazích Zábřežské vrchoviny, zde je lesní naučná stezka.

 

Informace k projektu:

Rok realizace: 2011

Investor: město Zábřeh

Zhotovitel: SART – stavby a rekonstrukce, a.s.

Projektovaná cena: 21.318  tis. Kč,

Celkové náklady po vysoutěžení: 13,171  tis. Kč

Tento projekt byl spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Olomouckým krajem, celkem přišlo na dotačních prostředcích 11,682 tis. Kč.

 

Další záměry města Zábřeha pro rozvoj lokality:

Spojení s městem Zábřeh cyklostezkou (dnes projektová příprava, výkupy pozemků)

Doplnění železničního skanzenu (2017)

Herní prvky pro děti, sportovní prvky pro relaxaci dospělých (2017)

Zpevněný sjezd pro cyklo před Hněvkovem

Využití skalní stěny pro lezení (v plánu)

První zastavení naučné stezky
Jeden z mostů přes Moravskou Sázavu s viditelnými pilíři
Na běžkách po železničním náspu
Půvabná prostá architektura strážního domku
Řeka Moravská Sázava
Mostní konstrukce
Mostní konstrukce

 

Autor: František John | středa 15.2.2017 10:30 | karma článku: 11,22 | přečteno: 301x