Schulgleiter SG 38 - legenda bez motoru
Schulgleiter SG 38 byl nejmasověji vyráběným školním kluzákem všech dob, k čemuž mu dopomohla druhá světová válka. Zalétán byl v roce 1938 a stal se základním typem užívaným německou polovojenskou leteckou organizací NSFK (nationalsozialistisches Fliegerkorps). Vedle toho sloužily Schulgleitery také přímo v pilotních školách Luftwaffe (Flugzeugführerschule). Celkem bylo vyrobeno kolem 10 000 SG 38, což je na školní kluzák úctyhodné množství. Výroba během války probíhala nejen v Německu, ale také na území dalších, Německem okupovaných, států, jmenovitě Rakouska, Holandska a části Československa (v Sudetech u firmy Petera Flugzeugbau ve Vrchlabí a v protektorátu Böhmen und Mähren ve Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft Prag v Praze Letňanech). V menším množství, někdy s menšími úpravami, byly tyto kluzáky vyráběny i po válce (DDR, GB, ČSR, ...). Další kusy vznikaly svépomocí v plachtařských klubech. Přesný počet postavených SG 38 nelze tedy určit.
SG 38 (SG značí Schneider Grunau) byl společným dílem konstruktérů Rehbergera, Schneidera a Hofmanna. Kluzák měl celodřevěnou konstrukci s rámovým trupem, křídlo a ocasní plochy byly potaženy plátnem. Přistávací zařízení tvořila lyže odpružená dvěma tlumiči. Pilot seděl na zcela otevřené překližkové sedačce, řízení bylo klasické, výškovka a křidélka ruční pákou, směrovka nožními šlapkami. Verze označená SG 38A měla pilotní prostor symbolicky ukrytý v trupové gondole, která měla opět dřevěnou kostru a byla potažena v přední části překližkou a v zadní plátnem.
Replika SG 38 z Rané u Loun
Věrnou repliku kluzáku SG 38 postavil Jiří Leník s pomocí Jana Krejčího, Josefa Mezery a dalších nadšenců z Aeroklubu Raná. Stavba podle původní německé výrobní dokumentace započala v únoru 1998 a hotový kluzák byl zalétán v květnu 1999. Dle odhadů pana Leníka si stavba této repliky vyžádala 4 tisíce člověkohodin. Repliku z Rané mohou zájemci z řad veřejnosti spatřit na různých leteckých dnech a plachtařských akcích. Oblíbená je i u pilotů, kteří se rádi ke kluzáku přichomýtnou a využijí příležitosti si s ním skočit. Počet těchto šťastlivců se již počítá řádově ve stovkách, včetně nezanedbatelného procenta zahraničních zájemců.
Britský Vintage Glider Club udělil Jiřímu Leníkovi za stavbu repliky SG 38 jednu z výročních cen za rok 1999.
.
22
Přistání.
Schulgleiter SG 38 (SG v typovém označení značí Schneider Grunau) je nejslavnější školní kluzák v historii světového letetví. Zároveň byl nejmasověji vyráběným kluzákem všech dob, k čemuž mu dopomohla druhá světová válka. Zalétán byl v roce 1938 a stal se základním typem užívaným německou leteckou organizací NSFK (nationalsozialistisches Fliegerkorps), kde začínali se svými prvními lety mnozí němečtí váleční piloti. Dále SG 38 sloužily také přímo v leteckých školách Luftwaffe (Fliegerschule der Luftwaffe).
Radek Folprecht
Píčův statek
Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...
Radek Folprecht
Střehom
Seznamte se se vsí, kde se zastavil čas, a která si vystačí s jedinou informativní dopravní značkou IS 12a Obec.
Radek Folprecht
Stará vodárenská věž v Mladé Boleslavi
"Vodárny jsou klenot města nejušlechtilejší a nejpotřebnější", řekl moudrý Václav Krocín z Drahobejle (1532-1605).
Radek Folprecht
Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)
Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.
Radek Folprecht
Tudor - první poválečná škodovka
Tudor, první poválečná škodovka, byl vlastně vyvrcholením typově bohaté řady Popularů. Nový vůz dostal modernější elegantní karoserii, ve zmenšeném měřítku ne nepodobnou tehdejším americkým Fordům, a výrobce ho z marketingových důvodů uváděl jako zcela nový typ.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz