Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letadla pro Izrael

Dne 14.5.1948 vyhlásil na základě rezoluce OSN č.181 svoji nezávislost stát Izrael. Vzápětí po tomto aktu vtrhly do země vojenské jednotky pěti arabských států - Egypta, Jordánska, Sýrie, Libanonu a Iráku. Tak začala První arabsko-izraelská válka, Válka za nezávislost.

Izraelská armáda trpěla díky embargu nedostatkem zbraní, hlavně těžké techniky a letadel. Izraelské letectvo začínalo s lehkými civilními letouny používanými většinou jako pozorovací. Tato katastrofální situace se měla zakrátko zlepšit díky pomoci tehdejšího Československa. Již v roce 1947 se snažili agenti Hagany (ilegální židovská vojenská organizace, která se stala zárodkem izraelské armády) uzavřít kontrakty na nákup zbraní v Evropě. Kladnou odezvu našli v Československu.  Tady Izrael nakupoval kromě pěchotních zbraní (pušky, kulomety, střelivo) také vojenská letadla. Vedle materiální pomoci byli u nás též cvičeni izraelští vojáci (včetně pilotů a leteckých mechaniků). Vše probíhalo pod krycím názvem akce DI (Důvěrné Izrael).

První izraelské stíhačky
Takřka existenční význam měla pro Izrael dodávka letadel Avia S-199. Byl to u nás vyráběný stíhací letoun vzniklý úpravou Messerschmittu Bf 109G pro zástavbu motoru JUMO 211F, který používali Němci ve svých bombardérech. Výkony i letové vlastnosti tohoto hybridu byly o poznání horší než u originálu, hlavně starty a přistání nebyly jednoduchou záležitostí (což ostatně platilo i pro Bf 109, ale zde se to ještě vystupňovalo). Izrael koupil celkem 25 Avií. Avie byly rozebrány a do Izraele je ilegálně přepravili američtí soukromníci v dopravních Douglasech C-54 a Curtissech C-46. Do země určení nakonec v pořádku dorazilo 23 letadel S-199.

Dne 29. května 1948, večer, startuje čtveřice izraelských S-199 na svůj první bojový let. Byly to právě smontované první 4 kusy dopravené do Izraele. Každý z těchto letounů měl pod trupem zavěšeny dvě 70 kg pumy. Jedním z pilotů této mise byl Ezer Weizman, budoucí izraelský prezident. Čtveřice pilotů zaútočila na egyptskou motorizovanou kolonu, která postupovala na Tel-Aviv a byla od města vzdálena pouhých 30 km. Egyptské síly čítaly stovky vozidel, včetně deseti tanků. 70 kg pumy a palubní zbraně nenapáchaly egyptské straně výrazné škody, ale účinek na morálku egyptských vojáků byl rozhodující. Egyptský postup na Tel-Aviv byl zastaven. Izraelci při této akci utrpěli také ztráty. O jeden letoun i s pilotem je připravila protiletadlová palba nepřítele. Druhý stroj byl těžce poškozen při přistání, pilotovi se naštěstí nic nestalo.

Prvního sestřelu na S-199 dosáhl 3.6.1948 pilot Mordechai "Modi" Alon, velitel v té době nově vytvořené 101. perutě. Při návratu z bitevní (útok na pozemní cíle) mise spatřil dvojici egyptských Dakot, nouzově upravených na bombardovací, jak nerušeně plní svoje úkoly nad Tel-Avivem. I přes přítomnost stíhacího doprovodu, skládajícího se ze čtyř egyptských Spitfirů, oba "bombardéry" sestřelil.

Československé Avie S-199 stály u zrodu Izraelského letectva (Chel Ha'Avir) a byly významnou pomocí nově vzniklému státu v jeho boji za nezávislost. Z technického hlediska bylo toto letadlo více než problematické a dá se říci, že Izraelci v podstatě nic horšího už ani koupit nemohli. Díky embargu však neměli na výběr. Jediné Československo bylo v té době ochotno poskytnout Izraeli pomoc. V kontextu s vlastnostmi letadla S-199 je zajímavá cena, za jakou je Izrael koupil. Za komplexní dodávku prvních deseti kusů zaplatil celkem 180 000 USD (v ceně byly kromě letadla i náhradní díly, munice, doprava atd.) a to v době, kdy se daly pořídit nesrovnatelně lepší Mustangy P-51D z válečných přebytků za 4 000 USD za kus.

Ale samotné, byť sebelepší, letadlo není automaticky zárukou úspěchu, protože záleží také na pilotovi, jeho výcviku a umění. Tak mohli izraelští piloti (z nichž mnozí bojovali za druhé světové války v řadách RAF) se svými S-199 úspěšně bojovat například proti kvalitativně mnohem lepším stíhačkám, jako byl například Spitfire.

Československé Spitfiry s Davidovými hvězdami

Později Československo odprodalo Izraeli  stíhačky Spitfire LF.Mk.IXE, se kterými se domů vrátili naši piloti z Velké Británie. Jednalo se o nové stroje zakoupené naší vládou v létě roku 1945. Spitfiry do Izraele, na rozdíl od Avií, měly doletět vlastními silami poté, co jim byly namontovány vnitřní přídavné nádrže. Pod křídly byly zavěšeny dvě další 300 litrové přídavné nádrže. Přelety však od počátku provázely velké potíže, při kterých byly některé letouny ztraceny. Proto se od tohoto způsobu přepravy upustilo a většina Spitfirů byla dopravena železnicí a po moři. Československo prodalo Izraeli celkem 61 Spitfirů, z toho byly 2 neletuschopné (určené na náhradní díly) a 12 náhradních motorů. Do Války o nezávislost stihlo zasáhnout sedmnáct těchto stíhaček.

A na závěr slova prvního ministerského předsedy státu Izrael, Davida Ben-Guriona: „ ... bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."

Zdroje:
http://101squadron.com Oficiální web IAF - www.iaf.org.il Hugo Marom na ct24 Zdroje fotografií:
http://101squadron.com - Avia S-199
http://flickr.com/photos/xnir - Spitfire

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 29.1.2009 12:43 | karma článku: 31,33 | přečteno: 6499x
  • Další články autora

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 740x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů

Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz. 

3.2.2015 v 18:30 | Karma: 19,19 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Jiljov - "tvrz" plná otazníků

Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).

14.1.2015 v 18:30 | Karma: 21,18 | Přečteno: 1479x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků

Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.

22.10.2014 v 13:00 | Karma: 29,97 | Přečteno: 2469x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Kunětická hora

Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.

13.5.2014 v 18:30 | Karma: 21,08 | Přečteno: 1052x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10930x
 

Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz