Radek Folprecht
Vysoké Tatry

Tatry jsou nejvyšší částí Karpat, rozsáhlého pohoří táhnoucího se v oblouku přes Srbsko, Rumunsko, Ukrajinu, Polsko, Slovensko, Česko a zasahujícího až do Maďarska a Rakouska. Tatry se dělí na Západní a Východní, přičemž Východní Tatry se skládají z Vysokých Tater a Belianských Tater. Není to jednoduché.
Radek Folprecht
Motorové vozy M262.0 a M262.1

Motorový vůz řady M262.0 byl určen pro přepravu cestujících na hlavních tratích a měl obnovit poválečný vozový park Československých drah, který se tou dobou nacházel v neutěšené situaci, jak z hlediska typové roztříštěnosti, tak špatným technickým stavem.
Radek Folprecht
Spišský hrad

(Slovensko) Mezi nejzajímavější oblasti Slovenska patří bezesporu Spiš. Je to region s krásnou přírodou (Vysoké Tatry, Belianské Tatry, Pieniny, Slovenský ráj, ...) a mnoha historickými a kulturními památkami (Spišský hrad, Levoča, Spišská Nová Ves, Gelnica, Stará Ľubovňa, ...). Dnešní region Spiš je svými hranicemi prakticky shodný s historickým územím Spišské župy, části Uherského království. A právě jméno této župy bylo odvozeno od jména Spišského hradu (a dle čeho se jmenuje Spišský hrad Spišský, se mi zjistit nepodařilo).
Radek Folprecht
Trenčiansky hrad

(Slovensko) Trenčiansky hrad je mohutný starý hrad stojící na skalnatém kopci nad městem Trenčín. V 11. století stála na návrší kamenná čtvercová obytná věž a rotunda. Věž se časem stala základem hradu, ten byl během věků rozšiřován, též věž zmohutněla a ke čtyřem původním podlažím byly přistaveny další tři. Hrad se stal významnou hornouherskou pevností a svou rozlehlostí se vedle Spišského a Devínskeho hradu řadí k největším hradům evropským. V roce 1790, při katastrofálním požáru města Trenčína, vyhořel i hrad. Od té doby byl neobýván a ruinovatěl. Od 50. let 20. století je podrobován po etapách komplexní obnově. V roce 1961 byl vyhlášen národní kulturní památkou Slovenska.
Radek Folprecht
Vesec u Sobotky

Předpokládá se, že počátky osady Vesec spadají do 12. století. Dnes je snad jedinou vesnicí u nás, která si zachovala svůj starý ráz. V roce 1995 byl Vesec vyhlášen památkovou rezervací.
Radek Folprecht
Rybník Obora

Vydáte-li se od hradu Kost údolím Plakánku, přijdete po chvilce nenáročného putování k rybníku Obora, který je napájen vodou z malého potoka Klenice. Rybník je též znám pod názvem Pilský či Řehákovský.
Radek Folprecht
Horkovzdušné balóny

Horkovzdušný balón prý patří statisticky mezi nejbezpečnější dopravní prostředek, ještě bezpečnější než klasické letadlo těžší vzduchu, což asi bude pravda. Například není znám případ unesení horkovzdušného balonu teroristy. Ale na druhou stranu balón těžko můžeme využít k dopravě pasažérů z bodu A do bodu B, tedy hovoříme-li hlavně o tom bodu B. A tak se dnes balónů používá pro zájemce z řad veřejnosti vesměs pouze pro vyhlídkové lety.
Radek Folprecht
Čachtický hrad

(Slovensko) Čachtický hrad, nebo lépe řečeno jeho zřícenina, se nachází na západním Slovensku, nedaleko Nového Mesta nad Váhom, mezi obcemi Čachtice a Višňové. Byl založen ve 13. století a sloužil jako hraniční pevnost Uherského království.
Radek Folprecht
Kopicův statek

/ Tip na výlet v Českém ráji / Vydáte-li se z obce Kacanovy po modré turistické stezce směrem k hradu Valdštejn, narazíte po necelém kilometru na Kopicův statek.
Radek Folprecht
Avia BH-5 (+fotoblog)

Předchozí díl seriálu pojednával o prvním letadle společnosti Avia, dvoumístném sportovním dolnoplošníku označeném BH-1. Z jeho konstrukce přímo vycházel typ Avia BH-5. Stejně jako BH-1 byl postaven pouze v jednom exempláři. Nový typ byl aerodynamicky jemnější a hlavně byl díky vyšší pevnosti a silnějšímu motoru použitelný pro létání základních prvků akrobacie. K pohonu letadla sloužil hvězdicový šestiválec Anzani 6A3. Na podzim 1923 byl na letadle krátce zkoušen první československý letecký motor Walter NZ-60.
Radek Folprecht
Hrad Kost

Gotický hrad Kost, nacházející se v Českém ráji, nechal postavit Beneš z Vartemberka. První písemná zmínka o hradu je z roku 1349, hrad byl s největší pravděpodobností postaven těsně před tímto datem. Hrad Kost dnes vlastní rodina Kinských.
Radek Folprecht
PB-6 Racek (+fotoblog)

/ Kapitoly z historie československého letectví / Vedle velkých výrobců letadel, jako byly firmy Avia, Aero nebo Letov, působilo v bývalém Československu i několik menších subjektů a jednotlivců zabývajících se také konstrukcí a výrobou letadel.
předchozí | 1 2 3 | další |