Cyklomaraton: Adrenalinový souboj s vlastními silami

Jízda na kole je jako droga. Ne nadarmo se říká, že pohled na svět z cyklistického sedla je tím nejkrásnějším. Někomu stačí malá projížďka s rodinou či kamarády, jiní neustále potřebují překonávat své hranice a fyzické limity. 

I já jsem se ocitl několikrát v životě na hranici svých fyzických sil, dobrovolně a rád jsem se do podobných situací vracel. Cyklomaratony jsou pro jejich účastníky životním zážitkem, výzvou sebe sama. Dokážu to, mám na to? I já takhle přemýšlel. Několikrát si tyhle otázky položte, protože není nic horšího, než když vám dojdou síly v polovině cesty.

Zvolit si správnou délku cyklomaratonu je umění a postupem času také zkušeností. Rozhodující však není ani tak vzdálenost mezi startem a cílem, ale výškový profil, který musíte cestou zdolat. Kilometr po rovině nebo s pěti stoupáními, to je sakra rozdíl.

Vždy je důležité nastavit si reálné cíle, aby pro nás byl závod motivací pro další závody a ne pouze trápením. Například nejslavnější alpský cyklomaraton Salzkammergut Trophy nedojede přibližně polovina startovního pole v časovém limitu. Není se co divit, vždyť jeho převýšení je na 211 kilometrech více než 7 kilometrů. I proto radím vyzkoušet své síly nejdříve na méně náročných tratích.

Pro úplné začátečníky jsou ideální městské maratony, které se v poslední době hodně rozšiřují. V Praze máme například závod Genesis Bike Prague. Pro úplné hobíky, kteří vstupují do cyklistického světa, je tam trať na 35 kilometrů, pro ty trénovanější pak šedesátikilometrová.

Výhodou podobných závodů je, že si trať můžete před závodem sami vyzkoušet, projet si jí. Vezměte si s sebou zkušenějšího kolegu a nechte si poradit. První závod pak pro vás bude zážitkem a ne zbytečně drastickou zkouškou odvahy.

Kromě vlastní připravenosti dejte do kondice i vaše kolo. Po technické stránce musí být naprosto v pořádku. Hodně dbejte na brzdové destičky, které jedou po celou dobu závodu na maximum. Náročné sjezdy jim dají zabrat. Samozřejmostí by měly být dvě náhradní duše, nářadí a sada lepení.

Protože se jede většinou na delší vzdálenost, je potřeba minimalizovat vaší zátěž. Pro nářadí a lepení je vhodným řešením podsedadlová brašna. Pokud jde o oblečení, říká se, že v čem vystartujete, v tom dojedete. S sebou se vyplatí vzít snad jen mačkací pláštěnku, popř. návleky na boty a to vždy s ohledem na počasí.

Podstatnou záležitostí je doplňování energie. Předem si zjistěte, jak daleko od sebe jsou občerstvovací stanice. Minimálně 0,7 litrů vody byste měli za hodinu vypít. Často se využívá tzv. Camel bag, batoh, ze kterého vám vede hadička s vodou.

A jedna rada na závěr. Až pojedete do extrémně prudkého stoupání, rozmyslete si, zda není lepší slézt z kola a tlačit ho, než v podstatě stejnou rychlostí šlapat ze všech sil do pedálů a ještě riskovat pád.

Šest rad než vyrazíte na cyklomaraton:

  1. Začněte na malých městských cyklomaratonech, kde si můžete předem trať projet
  2. Vezměte s sebou zkušenějšího parťáka, který vám pomůže na prvních kilometrech
  3. Zjistěte si výškový profil trati, ten je tím nejdůležitějším ukazatelem náročnosti
  4. S sebou si nezapomeňte nářadí, sadu lepení a dvě náhradní duše
  5. Každou hodinu vypijte minimálně 0,7 litrů vody
  6. Občas je lepší slézt z kola a tlačit ho, než stejnou rychlostí ze všech sil šlapat do pedálů v extrémním stoupání

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Michal Folkman | čtvrtek 16.5.2013 12:11 | karma článku: 8,75 | přečteno: 606x