Co Čech, to cyklomechanik, ale pozor, ne vše můžeme opravit sami

Začátek května je pro mě vždycky ostrým začátkem cyklistické sezony. Vytáhnu své kolo a vyrazím s kamarády na první jarní vyjížďku. Po letech profesionální kariéry už dávno vím, jak ho před novou sezonou připravit. Jak ale zjišťuji zadrháváním řetězu a vrzáním brzd kolem mě, ne všichni tuší, co kolo před prvním vyjetím potřebuje.

Co Čech, to cyklomechanik, říká se mezi fundovanými cyklisty. Dohustit kolo, zalepit duši nebo nastavit sedlo umí asi každý, kdo pravidelně usedá na kolo. Jenže zimní údržba potřebuje trošku odbornější ruce a ne vždy se vyplatí pokusit se zvládnout to vlastními silami. Řada prodejců chce kvůli zárukám potvrzení autorizovaného servisu, a pokud se do oprav pustíme sami, nemusí nám reklamaci uznat.

Pojďme ale popořadě. Málokdo totiž ví, že servis kola by se měl dělat už po poslední podzimní projížďce a nenechávat až na jarní oblevu. Když budeme čekat do jara, špína na kole zaschne, zmoklý řetěz zrezne a celkově budeme muset do servisu více investovat.

V jaké teplotě budeme kolo přes zimu skladovat, není podstatné. Vždy je ale lepší, když je na suchém místě a nejlépe, když visí. Doporučil bych také lehce podhuštěné pneumatiky. Velkou pozornost bychom měli po každé sezoně, ale často i během ní, věnovat řetězu. Kdo jezdí několik tisíc kilometrů ročně, měl by investovat do měrky na řetěz. V ostatních případech postačí test opotřebování řetězu, který je součástí servisní prohlídky.

Běžný servis kola před novou sezonou stojí okolo 500 korun. Věnuje se však jen brzdám, řazení a nastavení kola. Další opravy jsou již hodně individuální, stejně jako jejich cena. Výměna kazety, převodníků, odvzdušnění hydraulických brzd nebo servis vidlice nebývá levnou záležitostí, ovšem ani tak by se neměla podceňovat. Když to všechno zvládneme, užijeme si začátek cyklistické sezony s pocitem bezpečné jízdy na fungujícím kole.

Pro ty, kteří každý rok utrácejí vyšší a vyšší částky za servis, mám jedinou radu: koupit si nové kolo. Nejen že v součtu starostí se starým kolem rozhodně neprohloupí, ale ještě si užijí větší komfort z jízdy. Na trh se totiž stále více tlačí trend kol s průměrem ráfku 29“ palců. Ta jsou určená do terénu a i v tom náročnějším zajišťují stabilní jízdu, průchodnost terénem, a díky větší setrvačnosti nás po rozjetí jen tak něco nezastaví. Díky lepší trakci při stoupání zadní kolo neproklouzává.

Někoho může odradit větší hmotnost a menší obratnost. Jde však o tak malé rozdíly, že na ty se spíše zaměřují naprostí profesionálové. A i mezi nimi se devětadvacítka prosazuje. Nejlepší reklamu jí udělala olympiáda v Londýně, vždyť například Jarda Kulhavý na ní vyhrál zlatou medaili a ukázal, že to může být ten správný směr cyklistické budoucnosti stejně jako váha kol. Logická rovnice je jasná: čím lehčí kolo, tím dražší.

Vždy bychom měli v obchodech dostat na výběr mezi třemi kvalitativními třídami: základní, průměrnou a top. A závěrem snad jen dodám, že pro ženy se sice stále doporučují spíše kola 26“ a 27,5“, ale i 29“ se jim začínají vyrábět na míru.

Pět základních rad servisu kola

  • Vezměte kolo na servis po sezoně, ne před sezonou.
  • Složitější věci nechte na autorizovaném servisu, ať vám uznají případnou reklamaci.
  • Dbejte na řetěz, pokud ujedete za rok několik tisíc kilometrů, investujte do měrky opotřebení.
  • Běžný servis kola by měl stát do 500 korun.
  • Utrácíte stále více za servis starého kola? Kupte si nové.
Autor: Michal Folkman | čtvrtek 2.5.2013 10:15 | karma článku: 10,15 | přečteno: 1216x