Tak trochu optimismu do toho věčného remcání

Zeleňouři možná zakňourají, ale motoristi se nestačí divit. A v důsledku to svými ekonomickými dopady pozvedá celou společnost. O co jde? O dálnice.

Co pamatujeme? Pamatujeme plzeňskou D5, kdy se najelo na dálnici u Prahy, u Plzně se sjelo, projelo se městem (nadšení obyvatel jistě obrovské), za městem se najelo na dálnici a hurá po ní až do Německa. Doba trvání mnoho let.

Podobně to známe s obcemi v Českém středohoří. Taky to trvalo, než se dalo profrčet do Drážďan po D8. Léta se otvíralo pár úseků o délce několik kilometrů, výjimečně i dvě až tři desítky. A teď se nestačíme divit.

Vyznávám teorii, že sliby chyby. Papír unese všechno. Co nešlo postavit, šlo aspoň naplánovat. Pak přišel nějaký třetí podruh nerozšířeného brouka, nebo mimořádný křeček s trochu jinak zabarvenou hlavičkou a bylo po stavbě. Na dlouhá léta. Prostě dokud nepřijede bagr, tak ničemu nevěřím.

Ale ten bagr už přijel. Na stránkách Ředitelství silnic a dálnic se dočtete, že je momentálně rozestavěno 158 km (!!!) dálnic. To jsou místa, kam už bagr přijel a kde se do tří let dá čekat zprovoznění. Na týchž stránkách se dočtete, že dalších 79 km je ve fázi soutěže na zhotovitele. To znamená, že tam už potrefení ekologové nemohou najít žádného žabáka, soudit se už nejde a papíry jsou připravené. Ten bagr už prostě dorazí, většinou letos. To jsou nevídaná čísla a nevím koho za ně chválit. Děkovat ale lze, snad bohu. Shrňme si to:

D1: poslední úsek u Přerova ve stavbě.

D2: hotová.

D3: ve stavbě obchvat Budějovic skoro až k hranici. Kousek pod Benešovem se tedy začne v dohledné době frčet až do Rakouska.

D4: příští rok se propojí celá z Prahy až do Písku.

D5: hotová.

D6: každý rok se prodlužuje o pár kilometrů, další jsou ve stavbě. Za pár let spojení z Prahy až do Chebu.

D7: až na pár kilometrů v podstatě hotová nebo ve stavbě.

D8: hotovo.

D10: hotovo.

D11: k Polsku se blíží. Už to nevypadá jako utopie.

D35: alternativa jízdy na severu je už dnes časově srovnatelná s cestou jihem po D1, pokud jedete do Olomouce, nebo Ostravy. A další úseky přibývají. A že se začne stavět i na druhou stranu směrem Hořice, to mě překvapilo. A zřejmě i odpůrce, že nestihli vytáhnout do boje.

Omlouvám se Moravě, tam moc nejezdím, nemám o tom takový přehled. Ale i tam se ledy hýbou.

Děkuji asi panu Radku Mátlovi, řediteli ŘSD. To je fakt kus práce!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Flaška | pátek 31.3.2023 16:42 | karma článku: 22,67 | přečteno: 428x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Londýn trochu jinak

6.5.2024 v 9:28 | Karma: 20,03

Tomáš Flaška

Chcimír

29.4.2024 v 19:11 | Karma: 31,11