Naprostá nereálnost masového používání elektromobilů
Připomíná mi to doby, kdy dieselmotor byl nejlepší ekologickou spásou. Zatracený benzín! Ekologické normy se šponovaly až za samou hranici fyzikálních zákonů, což nejprve vedlo ke švindlování a následně k opouštění naftové politiky pohonu. Podobné je to s biopalivy. Nejdříve nadšení, pak trochu korekce a teď už vystřízlivění. A ve fázi nadšení jsme i v oblasti elektromobilů.
Pokusím se laicky vysvětlit, proč je to celé fyzikální nesmysl. Kapacita automobilové baterie průměrného elektromobilu je asi 20 kWh. Zdroj. Pro laiky vysvětlení - můžete z baterie odebírat výkon 2kW po dobu 10 hodin. Tedy například topit si v koupelně ventilátorem 10 hodin, nebo mít těch 10 hodin rozsvícených 20 žárovek s výkonem po 100 W. Dále (a pro jednoduchost bez ztrát) to znamená, že když je baterie plně vybitá a chcete ji úplně nabít, tak musíte při příkonu (to je síla, kterou do ní pouštíte) 2 kW (=2000 W) ji mít na napájení připojenou zase těch 10 hodin. A teď to porovnání, proklínané žárovky měly příkon řekněme kolem 100 W, tedy 20x méně a jejich spotřeba vadila tak, že se zakázal jejich prodej. To pomiňme. Ale ten příkon 2kW má třeba teplovzdušný ventilátor. Pokud si ho pustíte v koupelně, tak do jiných zásuvek zapojíte počítač, televizi, nějakou tu lampičku a tím končíte. Nechtějte luxovat, něco vařit na plotýnce, nebo v rychlovarné konvici, protože váš jistič už to neunese a vypadne. Jinými slovy během dobíjení elektromobilu se musí běžná domácnost dost omezovat, pokud není specielně vybavena zvláštním okruhem pro dobíjení. A kolik takových je?
A jsme u dalšího problému. Dobíjet ze zásuvky si můžete tak v rodinném domku, nebo na chatě. Ale co ty desetitisíce lidí v panelácích? Dokonce ani nově zahajované developerské obytné projekty ještě ani dnes nepočítají s umístěním elektrické zásuvky u každého garážového stání.
Ty teorie o tom, že si budete dobíjet ve svém zaměstnání se zase týkají jen někoho. Ale určitě ne zaměstnanců uprostřed velkých měst, které mají své kanceláře, ordinace, ateliéry, dílničky třeba ve třetím patře nějakého domu. A přitom právě pro velká města má být z důvodu ekologie elektrické auto spásou. Zlatý oči!
Ale pojďme dál. Pokud budete podnikat delší cestu (třeba na dovolenou) a budete muset dobíjet cestou, tak určitě nebudete chtít u pumpy (vlastně elektrodobíjecí stanice) trávit oněch 8-10 hodin. Už se objevují první vlaštovky, které vám dobijí baterii o 80% za 20 minut.
Řekněme, že se smíříte s tím, že místo dnešních 4 minut, strávíte u pumpy pětinásobek. A pojďme opět počítat. Vemte si velké dálniční pumpy, které jistě vídáte cestou k moři. Mají tak 8 stojanů a v nejvyšší sezoně se i tak vytvoří semtam krátká frontička. Tedy řekněme, že 8 dobíjecích míst. Ale pokud nechcete čekat frontu, když se u každého místa musí stát 20 minut místo "benzínových" 4 minut, tak těch dobíjecích pozic bude potřeba 5x více, tedy 40.
Pokud Lidl uvádí, že dobije 80% baterie za dvacet minut, znamená to tedy 16 kWh dodané během 20 minut, tedy příkon 48kW na každé nabíjecí místo. Pokud těch míst musí být 40, dostáváme se na potřebný příkon 1920 kW, jinými slovy již gigantické 2 MW.
Pro porovnání běžná domácnost (žádný rodinný domek) mívá hlavní jistič 25A, tedy při napětí 220V to odpovídá maximálnímu příkonu 5,5 kW. Pokud budete mít na dálnici v obou směrech takovéto "pumpy", tedy příkon 4 MW, tak to odpovídá asi 730 bytovým jednotkám. To je malé sídliště. K těm "pumpám" tenhle výkon už nepřivedete normálním elektrickým vedením. Bude potřeba postavit nové vysokonapěťové linky a trafostanice. O tom se ale moc nehovoří.
A na závěr tu máme opravdu bombu! Dle mě perličku opět na hraně fyzikální reality. Prý již byla vyvinuta baterie, která může být plně nabita za 5 minut. To tedy ale znamená při oné kapacitě 20 kWh dobíjecí příkon 240 kW. I rodinný domek s akumulačním vytápěním má příkon maximálně tak 42kW (hlavní jistič třífázový 3 x 63A). A to máte hodně problému s rozvodnými podniky aby vám takový příkon povolili. A když se zadaří, tak už to většinou nikomu v okolí nepovolí, protože to místní rozvodná síť prostě nezvládne. A někdo by chtěl příkon 240 kW? Dnes naprosto vyloučeno. Takže pro koho by takové baterie byly? Kde by se dobíjely? Dle mě zase jen nadšená zpráva podporující technický nesmysl odporující zdravému rozumu.
Za pár let zase dojde k vystřízlivění ale v mezidobí už budou desítky miliard utraceny. Možná to není zlý úmysl, jen svaté nadšení. Ale cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Jediný smysl dnes do budoucna dává vodík. Jeho výroba z mořské vody pomocí masového nasazení jaderných elektráren. Jeho distribuce cisternami jako dnes, žádné náklady na nová vedení a transformační stanice. A následně čistá auta, vypouštějící pouze vodní páru, jejichž dobití vodíkem bude časově srovnatelné s tankováním benzínu. Zatím velice drahá hračka, ale technicky již vyřešená. Problém je bezpečnost (nechtěné smíchání vodíku s kyslíkem a vytvoření třaskavé směsi) a těsnost. Molekuly vodíku jsou totiž velice malé a pronikají dnešními běžnými těsnícími prostředky. Sem by měly směřovat miliardy do vývoje, aby se právě tato technologie stala cenově dostupnou a následně masově rozšířenou.
Tomáš Flaška
Dlouhá story dopravy na pražské letiště
Kdy to tak začalo? Řekl bych v 70. létech 20. století, když se projektovala trasa metra A. Uběhlo padesát let a stále nic. A přitom těch řešení už mohlo být.
Tomáš Flaška
Mají to ty soudy u nás nějaké pomotané
V poslední době dva rozsudky a dva naprosto odlišné světy. Člověk tomu přestává rozumět. Takže do budoucna: soudům nevěřte! Ale někdy ano, vlastně ANO. Stačí si přečíst výroky funkcionářů ANO.
Tomáš Flaška
Budoucnost vládnutí ANO a SPD
Staronový úspěšný, upřímný a pravdomluvný předseda ANO Andrej Babiš se nechal slyšet, že by se případné vládní koalici s SPD nebránil. Podívejme se s úsměvem na co se můžeme možná i těšit.
Tomáš Flaška
Něco pro odlehčení z oblasti stravování zaměstnanců
A je jedno jestli soukromých, nebo státních. Kdo z nich má víc? A proč? Nová vyhláška o cestovních náhradách stojí za to.
Tomáš Flaška
Tak se nám tu ten SPD mor mezi politiky nějak šíří
Že tato strana, nebo podnikatelský projekt jednoho muže, mlží, lže a na Facebooku banuje i za nepohodlné dotazy, je dost známo. A to si říká Strana přímé demokracie. Ale že nakazí své okolí je už na pováženou.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji
Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...
První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil
Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...
Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici
Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...
Zajímavá stavební parcela v obci Místo u Chomutova
Místo, okres Chomutov
2 726 000 Kč
- Počet článků 1313
- Celková karma 33,85
- Průměrná čtenost 2995x