Konečně rozumný nápad z dílny představitele ČSSD

Já osobně jsem ještě moc dobrých nápadů od této strany nezaznamenal. Ale teď se snad blýská na lepší časy. Je to ale v oblasti, která určitě nezajímá většinu národa. 

Senátor Zdeněk Škromach se chystá předložit návrh, aby padla nulová tolerance alkoholu u cyklistů. Ano, teď se rozhoupe diskuse tak půl na půl, že ano či ne. Já osobně najezdím ročně na kole tak 4000 km. A kdybych se občas nevyvalil na zahrádce a to pivo si nedal, tak bych toho asi nechal. To na tom považuji za jednu z nejhezčích věcí.

            Pamatuji, jak jsem se asi před 2 roky vymázl v lese na kamení. Byl jsem absolutně střízlivý, k té hospodě jsem teprve přijížděl :-),  ale s rukou jsem musel na šití do nemocnice. Lékařka diktovala sestře protokol, jak jsem při tlačení kola zakopl a způsobil si úraz. Několikrát jsem ji musel vysvětlovat, že se mi přední kolo zarazilo mezi kameny a já letěl přes řídítka. Nakonec se na mě pohrdavě podívala a řekla, že to stále nechápu. V tomto případě bych způsobil dopravní nehodu se zraněním a musel bych očekávat pokutu několika desítek tisíc korun. Opakuji, to jsem ještě neměl ani to jedno pivo a jel jsem po lesní cestě, nikoliv po silnici. O absurditě snad ani není třeba psát. Do protokolu tedy šel zápis že jsem při tlačení kola zakopl.

            Ovšem to nejveselejší přišlo o tři dny později, když jsem šel do oné nemocnice na kontrolu a převaz, službu měl primář, podíval se do papírů, pak na mou ruku a přísným hlasem děl: "Člověče nevyprávějte mi, že se vám tohle stalo za chůze!"

            Zkusme se na opilého cyklistu podívat z pohledu různých účastníků silničního provozu.

Řidič: cyklista kličkující před ním je rozhodně nebezpečím. Řidiče v každém případě omezuje, protože ten musí přibrzdit a vyhnout se mu velkým obloukem. Pokud už dojde ke střetu, tak většinou bývá na vině řidič. Pokud ale bude platit totéž, co pro řidiče, tedy že kdo má alkohol v krvi, tak je automaticky vinen, tak není co řešit, vinen bude cyklista. Myslím, že určitá hranice, třeba 0,5 promile, je taková, že cyklista nekličkuje, ale odpovědnost za nehodu by na něj už mohla padnout. Tak to řeší v zahraničí se řidiči.

Chodec: Cyklista je pro něj jednoznačně nebezpečím. Nicméně k jejich střetu může dojít jenom na silnici a stezkách výhradně určených jak pro cyklisty tak pro chodce. Na chodníku je chodec v bezpečí. Pokud by tam už cyklista jel, tak porušuje zákon i dnes, střízlivý. I zde by mělo platit, že podnapilý cyklista je vinen se všemi důsledky.

Cyklista: to snad ani nebudu rozebírat. Vinné stezky na jižní Moravě se na kole prostě bez ochutnávky absolvovat nedají. A já jezdím na pivo a tatranky. Už dnes, zákon nezákon. Kamenujte mě, ale bez toho by mě to nebavilo. Když spadnu, ublížím jen sobě. Mimo silnice bych neřešil vůbec nic. Na silnici bych povolil třeba 0,5 promile. Když mohou toto procento alkoholu mít v některých evropských zemích i řidiči, tak proč to proboha u nás nemohou mít ani cyklisté?

            V zahraničí, např. v Německu, sice může mít řidič určité promile v krvi, ale pokud dojde k nehodě, tak má dost smůlu. Pokud bychom toto aplikovali i na cyklisty u nás, tak proč ne? Nebude docházet k absurditám, kdy policisté číhají u hospody a dávají dýchnout cyklistům, kteří právě odjíždějí od oběda. Ano, i to se děje. Je pak směšné, když se z té hospody zvedám, nejprve se rozhlížím, jestli někde náhodou nečíhá plácačka, a pak teprve sedám na kolo. Případně se vyhýbám hospodám, před kterou stojí policejní auto, protože jsou tam na obědě. Považuji to za směšné a absurdní. A to pivo si dám už teď a je smutné, že vědomě porušuji zákon. Zastřelí mě za to někdo?

            Tentokrát přeji senátoru Škromachovi v jeho snaze úspěch! Podmínky stačí nastavit jednoduše: v silničním provozu horní hranice 0,5 promile. Mimo silnice bez omezení, stejně jako chodec, který může pro řidiče na silnici též představovat značné nebezpečí a sankce mu nehrozí vůbec žádné. 

Autor: Tomáš Flaška | úterý 25.11.2014 10:52 | karma článku: 37,93 | přečteno: 4611x