Dopravní paradoxy v Německu i u nás. Kdo má víc?

V Berlíně bylo s 9ti-letým zpožděním otevřeno letiště Willyho Brandta. Náklady byly proti plánovaným několikanásobné. Nápadně to připomíná náš tunel Blanka.  

Dělali jsme si z té naší pražské stavby legraci, že to je tunel jako hrom. Doslovně i obrazně. Nicméně proti berlínskému letišti je to slabý odvar kávy. A to mnohonásobně, co se investice i předražení týče. A korunu tomu nasazuje fakt, že Němci letiště otevírají po mnoha letech zpoždění a mnohanásobné investici v době koronakrize, kdy letecká doprava celosvětově upadá. Tohle fakt může ustát jen silná ekonomika.

Pojďme ze vzduchu na koleje. A opět k Němcům. Na německé straně Krušných hor totiž již začaly zkušební vrty a podzemní průzkum k plánované vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Našemu ministerstvu dopravy někdy před rokem uklouzla větička o stavbě možná za 50 let, kterou následně samozřejmě promptně popřelo. Ale kdo vidí, jak se u nás „rychle“ projektují a povolují dopravní stavby, tak se tomu odhadu lhůty moc nediví. Takže Němci jsou buď neskuteční optimisté, nebo totální hlupáci.

Přesuňme se na vodu. Náš moudrý pan prezident vahou celého svého já prosazuje a tlačí, vnucuje a úkoluje, stavbu kanálu Odra-Labe-Dunaj. Dobře. Ale při jeho inteligenci by snad i jemu mohlo dojít, že bez splavnění Labe u Děčína, kde se lodě většinu roku nemohou hnout, je celý kanál na dvě věci. Fakt by udělal mnohem líp pro svou památku, lodní dopravu, ekonomiku i ekologii, kdyby se nejprve celou vahou své osobnosti zasadil o splavnění tohoto úseku a teprve následně začal uvažoval o svém kanálovém snu.

A na závěr pojďme na dálnice. I zde je notoricky známá skutečnost o neschopnosti našeho státu stavby realizovat. Troufnu si říci, že na úsek D0 u pražských Běchovic čeká půlka republiky jak na smilování boží. Další pokračování okruhu je už spíše v říši snů, o celé D3 přes střední Čechy nemluvě. A co Morava? Úžasné. Nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že tam vzniká dálniční kruhový objezd. Podívejte se na mapu:

Nejzatíženější směr z Prahy přes Brno na Ostravu je již dálničně propojen (kolem Olomouce). Až bude hotová D35 od Hradce Králové, tak se přes Olomouc a kolem Brna také již dnes na jih dostanete, stejně tak jako od Ostravy, nebo naopak na sever do Ostravy. Nemyslím si, že by byla velká dopravní poptávka ve směru Zlín-Ostrava. Přesto stát silou tlačí dokončení D1 kolem Přerova. Chápu, že lidem v blízkosti to pomůže, ale globálně? Budeme tam mít prostě nádherný dálniční moravský kruháč. A dálnice od Brna přes Mikulov na Vídeň je v nedohlednu.

Fakt je asi nejlepší jezdit na kole. Jen kdyby mi teď z toho okénka aspoň prodali ke klobáse pivo (jedno), ale to bohužel pan plukovník zakázal.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Flaška | středa 21.10.2020 18:02 | karma článku: 21,77 | přečteno: 702x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Londýn trochu jinak

6.5.2024 v 9:28 | Karma: 17,47

Tomáš Flaška

Chcimír

29.4.2024 v 19:11 | Karma: 31,11