Dálnice kolem Prahy se začíná hýbat

Tedy její stavba. Letos snad dojde už na úsek Říčany-Běchovice, na který, dle mě bez nadsázky, čeká půlka republiky, jak na smilování boží. Dokud ale nepřijede na louku ten bagr, tak nevěřím ničemu.

Aktuálně se projednává navazující úsek Březiněves-Satalice, kde ministerstvo začátkem týdne jednalo s dotčenými obcemi. Stavět by se mohlo dle optimistických odhadů v roce 2027. Takže v roce 2030, dodávám já. A ještě s douškou možná.

Na 13 km úsek jsou odhadované náklady 17,4 miliardy korun. Dotčené obce na zmíněném projednávání vyjádřily přání kvůli hluku dobrých 5 km vést tunely, což by cenu stavby zvýšilo na zhruba 38,2 miliardy. V dnešních cenách. Než se vypořádají soudy s budoucími námitky ekologických fanatiků, vystoupí cena na dobrých 50 miliard.

Zkusím bodově sestavit výhody a nevýhody varianty s tunely.
 

Výhody:

  • Nižší hluk pro okolí.
  • Rychlost 100 km/hod, která povede k vyšší propustnosti, tudíž i kapacitě (dopravní odborníci prokázali že např. při 50 km/hod projede komunikací za hodinu více aut, než při 80 km/hod).
  • Možnost rozvoje zeleně na stropech tunelů.

Nevýhody:

  • Již zmíněné skoro dvojnásobné náklady.
  • Paradoxně ona rychlost. Nejen že se průjezd protáhne (i když řádově o desítky sekund), ale neustálá změna rychlosti mezi 100 km/hod (tunel) a 130 km/hod (netunel) nepřispívá k plynulosti a bezpečnosti.
  • Náklady provozu tunelů – osvětlení, dohled, čištění, ventilace, údržba.
  • Nižší možnost zásahu IZS při dopravní nehodě. Tudíž vyšší pravděpodobnost úmrtí (vrtulník tam nepřistane).
  • Při požáru v tunelu (a to při nehodě není až tak výjimečné) dojde k odstranění škod a znovuzprovoznění tunelu až po několika dnech, ne-li týdnech.

Výsledek je pro mě jasný. Jednoznačně bez tunelů. Hluk se dá hodně snížit výstavbou nejen protihlukových stěn, ale i zelených valů. Rychlost se při vysokém zatížení dá snížit na celém úseku na 100 km/hod a tím zvýšit propustnost. 

Dá se ale očekávat opět velký soudní odpor dotčených obcí a tím protahování výstavby. Jako vždy. Právo protestovat by ale měli mít pouze lidé, kteří tam měli nemovitost ještě před zakreslením okruhu do územního plánu. A to už pár desítek let bude. To bychom se asi divili, jak málo takových lidí opravdu je.

Možná by stálo i za úvahu pro naše zákonodárce, že na vyžádaných opatřeních (lepší protihluková ochrana, než předepisuje norma, nový přivaděč, nový povrch místní komunikace …) by se obce, které si to přejí, měly i finančně spolupodílet. Samozřejmě jenom v rámci jejich finančních možností, určitým procentem z jejich rozpočtu.

Nicméně jeden posun k lepšímu, to proslulé světlo na konci tunelu, tu už vidím. Už se neříká NE, ale ANO ALE.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Flaška | úterý 23.1.2024 14:03 | karma článku: 23,53 | přečteno: 459x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Londýn trochu jinak

6.5.2024 v 9:28 | Karma: 20,23

Tomáš Flaška

Chcimír

29.4.2024 v 19:11 | Karma: 31,11