- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Aktuálně se projednává navazující úsek Březiněves-Satalice, kde ministerstvo začátkem týdne jednalo s dotčenými obcemi. Stavět by se mohlo dle optimistických odhadů v roce 2027. Takže v roce 2030, dodávám já. A ještě s douškou možná.
Na 13 km úsek jsou odhadované náklady 17,4 miliardy korun. Dotčené obce na zmíněném projednávání vyjádřily přání kvůli hluku dobrých 5 km vést tunely, což by cenu stavby zvýšilo na zhruba 38,2 miliardy. V dnešních cenách. Než se vypořádají soudy s budoucími námitky ekologických fanatiků, vystoupí cena na dobrých 50 miliard.
Zkusím bodově sestavit výhody a nevýhody varianty s tunely.
Výhody:
Nevýhody:
Výsledek je pro mě jasný. Jednoznačně bez tunelů. Hluk se dá hodně snížit výstavbou nejen protihlukových stěn, ale i zelených valů. Rychlost se při vysokém zatížení dá snížit na celém úseku na 100 km/hod a tím zvýšit propustnost.
Dá se ale očekávat opět velký soudní odpor dotčených obcí a tím protahování výstavby. Jako vždy. Právo protestovat by ale měli mít pouze lidé, kteří tam měli nemovitost ještě před zakreslením okruhu do územního plánu. A to už pár desítek let bude. To bychom se asi divili, jak málo takových lidí opravdu je.
Možná by stálo i za úvahu pro naše zákonodárce, že na vyžádaných opatřeních (lepší protihluková ochrana, než předepisuje norma, nový přivaděč, nový povrch místní komunikace …) by se obce, které si to přejí, měly i finančně spolupodílet. Samozřejmě jenom v rámci jejich finančních možností, určitým procentem z jejich rozpočtu.
Nicméně jeden posun k lepšímu, to proslulé světlo na konci tunelu, tu už vidím. Už se neříká NE, ale ANO ALE.
Další články autora |
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč