50) Studenti z džungle představují své rodiny (2.) – Josefa

Měsíc výuky je za námi. Žáci načerpali první znalosti a já vám je konečně mohu začít představovat. V minulém článku jsem pojednal o indiánských dětech a učitelích ze Cecachi, dnes přichází na řadu obyvatelé komunity Rio Manso.

S Josefou ... Kulhavy rybar Sam

Co se výsledků prvního úkolu – prezentace několika rodinných příslušníků v jazyce, ve kterém málokdo uměl ještě před měsícem alespoň pozdravit – týká, jsem s dosavadními výsledky nad míru spokojen. Zkušenost z kurzu v předešlé komunitě mne vybavila několika postřehy, které nyní slouží ke zefektivnění výuky. Studenti jsou snaživí, motivovaní. Řekl bych že oproti průměru v Huasce i nadanější (ačkoli někteří mají vychozený jen první (!) stupeň základní školy).

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration/albums/show.dml?id=637145

Odkaz na album z předchozí komunity (Huasca de Ocampo)

Jasným „lůzrem“ skupiny je bezmála padesátiletá indiánka Josefa. Její „dobrosrdečnost“ lze těžko přiblížit. Během prvních hodin a odevzdaných úkolů jsem v ní rozpoznal podobný případ jako Esther v Huasce. Má problémy s gramatikou španělskou, natož pak anglickou. Úkoly mi odevzdávala napsané tužkou – kopytem – psát rovně do řádků se jí příliš nedařilo, stránky většinou plné škrtanců. O hodině jí také všechno trvá déle než-li ostatním. V babičkovském věku na to má asi právo.

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration/albums/showpic.dml?album=637145&picture=8697013

Odkaz na stránku Esther (Huasca de Ocampo)

Svým úkolem – prezentace rodiny – mi ale udělala velkou radost! Všechny jsem před zadáním úlohy poprosil, aby si pokud možno dali záležet, že tento výstup zveřejním na internetu a zašlu tak svým přátelům, vysílající komunitě, kteří si mne sem za své příspěvky dohromady poslali. Že bych jim velice rád prezentoval, že jsme zde společně odvedli kus dobré práce a že jako učitel za něco stojím.

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration/albums/show.dml?id=593271

Odkaz na album členů vysílající komunity

A když jsem si dodal odvahy a s mrazením v zádech ze štůsku papírů vytáhl záměrně ten Josefy, ten který mi nejpravděpodobněji měl připravit malé zklamání – ten malý kus papíru mne dojal.
Bylo to zrovna ve chvíli, kdy mne právě ona nesměle požádala, jestli bychom dnes nemohli hodinu zkrátit, že si pro mne přichystali malou oslavu Sv. Valentýna a že na ní připadlo, aby se zeptala přísného pana učitele, zda-li bude souhlasit.

Jedním okem jsem pozoroval, kterak po mém svolení studenti začali s úlevou a veselým hlaholem šťastně vytahovat limonády, salát, sendviče a zákusky, druhým jsem rychle přelétl důvěrně známou bílou stránku popsanou neořezaným kopytem. List papíru byl bez jediného škrtance, hůlkové písmo žáka třetí třídy se zubynehty snažilo udržet v řádcích, mezery mezi větami byly třícentimetrové.

A v těch 15ti větách mé oko nespatřilo jedinou gramatickou chybu! Když jsem navíc viděl tu její upřímně a šťastně dětsky rozzářenou tvář, její smějící se oči a půl bezzubé dásně, bylo mi neskutečně. Nepotrpět si na hloupou image „tvrdého chlapa“ a přísného profesora, slzu dojetí bych pro tu indiánskou dámu uronil.

Místo toho jsem se ale o radost z jejího úspěchu podělil s ostatními. Na moment jsem přerušil oslavu. Přečetl všechny věty a nechal je celou skupinu společnými silami přeložit. Na závěr jsem se zeptal, kdo že si myslí, že tento text napsal. Zdůraznil jsem, že v něm nebyla ani nejmenší gramatická chybička.

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration/albums/showpic.dml?album=693472&picture=9406660

Odkaz na stránku a práci Josefy

Zadíval jsem se přitom na Josefu a vychutnával si triumfální pocity, jež jsme za pár okamžiků měli sdílet společně. Její rozesmáté oči se upřímně těšily již ze samotného faktu, že někdo „bude veřejně pochválen“, v koutku duše snad mohla snít, že bych opravdu mohl vyřknout jméno její.

Když jsem na závěr prozradil tu všem uším lahodící informaci, vyskočila moje oblíbenkyně z lavice v příjemně teatrálním gestu nezměrného štěstí. Zaujala pózu fotografované herečky, nové držitelky Oscara, a plnými doušky si vychutnávala bouřlivé ovace svých spolužáků. A dojatého učitele. Tvrdého chlapa.

-------------------------------------------------------------------------------------

NOVINKA: CI vydalo první publikaci: Bezpečnostní manuál pro oblast LATINSKÉ AMERIKY

http://www.communityinspiration.com/prirucka.htm

NOVINKY A FOTKY přímo z Mexika (galerie: studenti, čeští podporovatelé, příroda a okolí):

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration

Všeobecné informace o projektu:

www.communityinspiration.com

VIDEA (nejen) z výuky

http://www.youtube.com/user/FILIPPOsenaCI

Starší články (chronologický vývoj projektu) lze nalézt na pravé straně pod kontaktem v „seznam rubrik“ ...

HLEDÁME:

- DOBROVOLNÍKY

- ČLENY VYSÍLAJÍCÍCH KOMUNIT

- SPONZORY a PARTNERY PROJEKTU

- příznivce a zájemce o spolupráci

INFO: http://www.communityinspiration.com/podporte.htm

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Filip Šena | středa 1.4.2009 5:47 | karma článku: 11,98 | přečteno: 2322x
  • Další články autora

Filip Šena

Přestřelka a velká zmrzlina

4.3.2012 v 20:55 | Karma: 10,03

Filip Šena

Boj o pozice, jednání s radnicí

26.2.2012 v 20:01 | Karma: 8,92

Filip Šena

Podpořme mexické ženy

12.2.2012 v 21:10 | Karma: 10,38