Boj o evropský automobilový trh už vyhrála Čína.

Právě probíhající autosalon v Mnichově - IAA Mobility je z hlediska evropských, a hlavně německých automobilek velmi smutnou událostí.

Nejde ani tak o folklor v podobě aktivistů, kteří se opět přilepují k asfaltu, jako spíš o fakt, že expozice demonstruje zásadní úpadek evropského automobilového průmyslu.

Organizátoři výstavy uvádějí, že 41 procent vystavovatelů tvoří asijské společnosti, mezi nimiž jsou i velcí výrobci baterií z Jižní Koreje, jako jsou LG a Samsung. Seznam čínských automobilek se od posledního veletrhu v roce 2021 více než zdvojnásobil. Čína se zaměřila na Evropu a má nesporný potenciál změnit tvář evropského průmyslu tak, jak jsme ho dosud znali.

Zatímco čínský automobilový průmysl pohánějí politická rozhodnutí a veřejné peníze, Evropa se střílí do vlastních nohou greendealovými fantasmagoriemi, které jsou navíc v zásadním nepoměru se stavem nezbytné infastruktury pro masovou elektromobilitu.

Generální ředitel VW Thomas Schäfer, někdejší šéf Škodovky, v létě varoval manažery koncernu, že „střecha je v plamenech“. Trend je jasný - VW je v prodeji elektromobilů až 70 procent (záleží na metodice) za vlastními plány, komentátoři spekulují o tom, že se z VW stává nová Nokia, tedy rychle upadající mogul.

Znepokojivý nástup Číny, mimochodem globálního lídra a de facto hegemona v oblasti produkce baterií, není v evropských automobilových kruzích ničím novým; čínské značky si od pařížského autosalonu v roce 2022 budují předmostí pro „dobytí“ evropského automobilového trhu. Čínská invaze už zkrátka začala.
Už dnes zhruba každý desátý nový bateriový elektromobil prodaný v červenci pochází od čínské značky, přičemž se proslýchá, že nejméně jedna čínská společnost bude brzy investovat do výrobního závodu přímo v Evropě.

Zatímco přechod tradičních výrobců na elektromobilitu probíhá přes veškerou snahu mírným tempem, Tesla a čínské značky (zejména BYD) rostou a zabírají stále větší část trhu. Podle analytiků banky UBS mohou čínské automobilky obsadit až dvě třetiny globálního automobilového trhu. Netřeba dodávat, že Evropa je pro vzhledem ke své velikosti a zřetelnému směřování k masové elektromobilitě nejatraktivnějším regionem.

Na Evropu si samozřejmě nebrousí nože jen Čína. Tesla Elona Muska, která se na autosalonech objevuje jen výjimečně, představí v Mnichově novou verzi svého nejprodávanějšího Modelu 3 i své vlajkové lodi, Modelu. Zajímavější je ovšem ohlášená modernizace a hlavně rozšíření sítě nabíječek Supercharger, což je vzhledem k nedostatečné evropské infrastruktuře poměrně významná záležitost, zejména s přihlédnutím k faktu, že síť Tesly je dosud z většiny uzavřená jiným značkám.

Tesla s modely Y a 3 již obsadila první dvě místa v prodeji elektromobilů v Evropě, ale žádná společnost zatím úspěšně nepronikla na trh elektromobilů s cenou pod 30 000 dolarů. To by se mohlo povést Číně. Pro ni je evropský trh ekonomickou, ale hlavně politickou prioritou. S její silou bude pro klasické evropské automobilky nemožné konkurovat jakémukoli čínskému modelu, i když bude vyroben uvnitř EU. Tento boj jsme, zdá se, už prohráli.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Filip Řehák | úterý 5.9.2023 12:13 | karma článku: 19,86 | přečteno: 452x