Román pro muže není pro zamindrákované

Odpad! Odpad! Odpad! Jeden palec dolů za druhým vrší uživatelé serveru čsfd.cz, stejně tak znechuceně křičí na adresu nejnovějšího vieweghovského filmu profesionální kritici. Intuice mi napovídá, že to není zase tak špatný film.

Mám Viewegha rád, protože si nehraje na umění. Živí se psaním, píše dobře a tedy se i živí dobře. Nemám rád kritiky, protože většinu z nich sžírá přesvědčení, že správný kritik musí hodnocené strhat, třebaže sám by nedokázal napsat, natočit nebo zahrát nic.

Román pro zamindrákované, napsal Jan Gregor minulé pondělí v Respektu. Hodně mě tak zamindrákovaným hodnocením překvapil. Některé jeho výhrady jsou skutečně zásadní: například, že film se odehrává v Tatrách a nikoli v Alpách, jak by měla určovat předloha, či že meteorologická stanice neposkytuje zrovna dvakrát luxusní místo k milostným hrátkám.

Nemám rád český film polistopadové éry, protože až na pár kousků si nedokázal najít svoji novou tvář. Přiznávám, že bych na Román pro muže dobrovolně sám nešel, kdyby mě nevytáhla kamarádka. Nakonec nelituju.

Kdyby nic jiného, Vanda Hybnerová v roli investigativní novinářky Anety je excelentní, a Táňa Pauhofová jí bravurně sekunduje. Dva perfektní herecké výkony, to už je na současný český film víc než úspěch. A ať si kdo chce co chce říká, Viewegh není špatný vypravěč.

Po velmi důkladném zvažování jsem na filmovém serveru dal filmu tři hvězdičky z pěti. Možná se to nezdá závratně hodně, ale pro mě tohle hodnocení znamená přinejmenším standardní výkon. Kdyby tak všechno na světě fungovalo aspoň tak, jak má!

Máte-li rádi filmový příběh, který si nehraje na nic víc, nudit se nebudete. Jakkoli souhlasím, že nový film Tomáše Bařiny má i svá slabá místa, tipnul bych si, že si na sebe vydělá. A o to, páni kritici, jde až na prvním místě!

Krásně to shrnula v posledním Reflexu Darina Křivánková. Napsala sice, že "výsledek tedy může působit tak nějak polovičatě," zároveň ale dodala, že "Raději však napůl než o ničem. Když je snaha navíc podpořena solidními herci a člověku ani nemusí být trapně z filmařského neumětelství, říká si, že právě takhle může vypadat český filmový pop. Proč ne?"

To je přesné! Kdyby většina současných českých filmů měla aspoň takové ambice, totiž bavit lidi, byl by to docela dobrý výsledek.

Autor: Zdeněk Fekar | pondělí 27.9.2010 6:45 | karma článku: 11,35 | přečteno: 2587x