Počátek: noční můra kinematografie 21. století

Devět z deseti recenzentů tvrdí, že novinka Christophera Nolana přepisuje dějiny filmu. Inception je přitom docela banální příběh partičky zlodějů myšlenek. Laciný odvar kultovního Matrixu.

Nepřipomíná vám to... Matrix?youtube.com

Laciností ale nemám na mysli cenu filmu, ale jeho přínos pro budoucnost kinematografie. Počátek sice většina kritiků až nekriticky vynáší do výšin, nenajdete na něm ale nic revolučně převratného.

Leonardo DiCaprio v roli extraktora Doma Cobba představuje prý špióna budoucnosti. Pro důležité informace se nevloupá do zamčených trezorů, přijde si pro ně přímo do vaší hlavy. DiCaprio je ale opravdový machr, dokáže z vás myšlenku nejenom vysát, ale také vám ji vnukne. Ve filmu má přinutit dědice rodinného impéria, aby zničil firmu léta budovanou jeho otcem. Už to samo o sobě je v podstatě velmi laciný motiv.

Nemůžu se ubránit, že film není o nic převratnější, než plagiát deset let starého Matrixu. Shodou okolností prý přesně tak dlouho Nolan Počátek připravoval. Základní syžet tedy už měl, stačilo nahradit propojení lidského mozku se světem strojů za přístroj umožňující cestovat z jedné hlavy do druhé. Vrcholem originality má být vrstvené cestování mezi sny: když se vám zdá, že se vám něco zdá, možná se vám to zdá ve snu, který se zdá někomu jinému...

Možná to vypadá bombasticky, ale možná je to jenom režisérova snaha zakrýt, že nic nového nedokázal vymyslet. Překvapilo mě, že se tolik recenzentů shoduje, že prý jde o superšpičkový film.

S Kamilem Filou sice nesouhlasím, že jde o sci-fi, jakou nikdo neviděl, přesto stojí za to přečíst si jeho recenzi. Nesnáší na misku vah jenom samé superlativy, cituje například i trefné oponenty: například podle Diany Saengerové z ReviewsExpress.com se film "stává svou vlastní noční můrou, protože se snaží být příliš chytrý", Ethan Alter z NYC Film Critic dokonce tvrdí, že film sice "je občas vzrušující sledovat, ale v jeho středu je cosi dutého a prázdného".

Snad jen Vladimír Vlasák z Mladé fronty Dnes na film koukal bez klapek na očích, když o snímku napsal, že "Výsledným dojmem je spíš film, který se urputně po dobu 148 minut vnitřně zauzluje anebo částečně rozmotává. V tomto ohledu je Počátek, thriller o zloději snů, asi výjimečný. Ale je to spíš těžkopádné vítězství struktury nad příběhem."

Film, který se nesmyslně točí dokola, až se v něm nikdo nevyzná, porušuje jedno ze základních pravidel vyprávění příběhů. A tak nakonec vítězem není ani tak režisér, jako Hans Zimmer, autor působivé hudby.

Ta mě dostala, zatímco filmu jsem dal na čsfd.cz jen dvě hvězdičky z pěti. Tak přísný verdikt jsem snad zatím nevynesl, na tříhvězdičkový průměr ale ukrutně dlouhý film bez opravdového nápadu nemá.

Autor: Zdeněk Fekar | středa 28.7.2010 8:18 | karma článku: 21,64 | přečteno: 8000x