Jsou naše mámy krávy? A chutnají gayům nanuky Mrož?

Před pár dny mě pěkně naštval jeden copywriter. Žena v reklamě je podle něho většinou buď kráva (máma, hospodyňka, puťka), anebo sexuální symbol. A navíc už si nějakou dobu lámu hlavu, proč moje oblíbené zmrzliny propaguje parta gayů.

Nic proti gayům nemám, jen si narozdíl od firmy Nowaco nemyslím, že by to byla ta správná cílová skupina pro jejich nanuky Mrož.

Spot Nowaka běží v televizi už šest týdnů. Hned jak jsem reklamu viděl poprvé, nesedla mi. Jen jsem si nebyl úplně jistý, v čem je háček. Celý příběh se mi zdál vysloveně hloupý, svalnatí hezouni vyrábějící zmrzku tam pasují stejně jako zapřisáhlý abstinent do reklamy na vodku a vůbec mi nebylo jasné, koho tím tvůrci vlastně chtějí oslovit. Jahodová zmrzlina Mrož je prý vyráběná "s láskou k ženám... a nejen k nim," dvojsmyslně končí spot.

Jenom proto, že jsem makal na ukončení letního semestru, moc jsem se spotem nezabýval, jenom pokaždé kroutím hlavou, kdykoli běží na obrazovce.

Ale na facebooku se rozběhla zajímavá diskuse. "Působivá atmosféra, dobrý casting a exotikou vonící lokace. Zvědavě jsem čekal, co se z reklamy vyklube… A byl jsem velmi překvapen. Když umíte přesně zacílit, můžete si více dovolit. Myslíte si, že se reklama povedla?" S takovým nadšením přesně před dvěma týdny zavěsil spot na svoji facebookovou stránku autor Copyblogu Tomáš Grombíř.

Já jsem mu hned napsal, že je vedle jak ta jedle a že se mi reklama rozhodně nelíbí. Co ale Tomáš sklidil v následné diskusi, to sedlo jako facka. Až mi ho bylo líto.

I když, on si to vysloužil svým výrokem: "Znám hodně žen, které baští výhradně tento typ zmrzliny (ovocné zmražky) – odtud to přesné cílení. Žena v reklamě je většinou buď kráva (máma, hospodyňka, puťka), anebo sexuální symbol. Osobně si tedy myslím, že ženy tu nadsázku a obrácení stereotypu velmi rády zkonzumují a spolu s ní i zmrzku."

S prvním tvrzením budu souhlasit: zmrzliny opravdu nejvíc asi nakupují ženy (snažil jsem se to někde dohledat, ale myslím, že i intuitivně s tím lze souhlasit). Tvrzení, že ženy jsou krávy ale zvedlo ze židle hned několik diskutérů.

Já Tomáše chápu: nemyslel to doslovně, spíš typologicky. Ale to je možná největší problém některých reklamních kreativců - uvažují o lidech s nadřazeným despektem a škatulkují  je do primitivních krabiček. Obávám se, že je to pak znát v reklamách: když je někdo schopný, byť v nadsázce, označit něčí mámu za krávu, asi těžko z jeho práce může vyznívat upřímný tón. Věřte někomu, že vyrábí zmrzlinu s láskou k ženám, když je, byť mimo záznam, dokáže titulovat jako kus dobytka.

Autor Copyblogu kritikům vyčetl, že "do debaty vstupuje pouze testosteron, který staví odmítavě k vizuálně atraktivním samcům". Proto jsem uvítal, když do debaty vstoupila i žena:

"Popravde mi to od začiatku pripadalo, ako keby to vôbec nepatrilo ženám - všetky tie horúce pohľady a pózy na mňa pôsobia presne opačným dojmom... Ako to napísať tak, aby som nikoho neurazila... tí chlapci vyzerajú, ako keby boli gayi," píše Žaneta. Bravo! Tady máme jasné zacílení.

Pro mě je ta reklama špatná. Samoúčelný příběh, který se zmrzlinou spojuje jen chatrný oslí můstek. Zajímalo by mne, co si o ní myslíte vy? Svoje názory samozřejmě můžete napsat do diskuse, nebo jednoduše hlasovat v anketě on-line.

Autor: Zdeněk Fekar | pondělí 21.6.2010 1:15 | karma článku: 11,69 | přečteno: 2842x