Jak mne odpojili od plynu a elektřiny - úskalí přeregistrace

Může být platící zákazník odpojen?  Proč se taková věc stane a kdo za to může? Jak fungují dodavatelé zevnitř, jak moc je na Vaší straně legislativa a kdo zaplatí případné škody?  Může se zákazník účinně bránit? Na tyhle otázky se dnes pokusím odpovědět a demonstrovat realitu na příkladech z praxe.

Než jsem začal pracovat a později i podnikat v oboru, žil jsem v domnění, že veškeré procesy /včetně změny dodavatele/ v energetice se dějí „bez doteku lidské ruky“.

Představoval jsem si tým zkušených manažerů /tehdy pro mne byli všichni z ČEZu/, kterak sedí u honosného dubového stolu a popíjejíc v přítmí sklenku šampaňského, všichni hledí z 40. patra dolů – ať již na světla na Manhattanu, nebo na Vltavu.

Kdesi za nimi tiše vrní servery a „chroupají hromadně data“, zatímco o 40 pater níže livrejovaní řidiči pucují zrcátka nablyštěných limuzín.

Nikde se samozřejmě nemůže stát jediná chyba, neboť stroje jsou neomylné.

 

Tak takto realita /alespoň v ČR/ skutečně nevypadá.

 

Co se tedy děje s Vaší smlouvou po podpisu, kam mizí data o Vašem odběrném místě a dopadne vše dobře?

 

Prodejce versus provoz

Povětšinou impulzem k podpisu smlouvy bývá obchodník.

Věřte či nikoli, ať Vám obchodník tvrdí cokoli, o vnitřních procesech či standardech firmy toho mnoho neví.

Ti lepší se vyznají v cenících a myslí to s Vámi upřímně, Ti „obyčejní“ mají obvykle v očích dolary a provize bývá silnější poctivosti.

Protože provize často bývá dělená /část po podpisu, druhá část provize až po úspěšné přeregistraci/, jsou obchodníci snaživí v tom smyslu, že se snaží poctivě vyplnit smlouvu.

Proč je tak důležité mít správná data si povíme za chvilku, nyní je tedy Vaše smlouva v rukou obchodníka.

Jak se dozví dodavatel, že jeho externí partner právě podepsal smlouvu, kdy se k němu dostane její papírová verze?

Běžně obchodník zadává data ještě v den podpisu smlouvy do systému, který sdílí s dodavatelem, do několika dní dodá i papírovou verzi smlouvy.

 

Provoz versus brigádníci

Dalším logickým krokem je zavedení smlouvy do informačního systému. Existují poměrně sofistikované možnosti /digitalizace a vytěžování dat/, většinou ale „zadavačem“ je brigádník, který /zvláště pokud pracuje za pevnou hodinovou mzdu/ nemá zas tak velkou ambici vyplnit všechna data správně.

 

Provoz versus procesy

Ve stanoveném termínu /3 měsíce před změnou dodavatele/ je třeba odeslat za budoucího klienta nejen výpověď smlouvy, ale také plnou moc.

Tady je nutno si přesně hlídat náležitosti při hromadném podávání výpovědí ze strany obchodníka.

 

Provoz versus distributor

 

V měsíci před změnou dodavatele je třeba uvědomit distributora.

Nyní si můžeme vysvětlit, proč je tak podstatné, aby byly všechny údaje o klientovi přesné a úplné:

Vaše jméno: Josef Novak

Dodavatel zadá do žádosti: Josef Novák – rozdíl je jen v čárce nad a, ale distribuce žádost zamítne.

Absurdita těchto procesů je o to nevídanější v případech, kdy /třeba před 50 lety/ byl postaven dům = odběrné místo.

Pokud tehdy byl nějaký údaj zadán u distributora chybně – např. popisné číslo 556 a realita je 565, není pro distributora při procesu změny dodavatele vůbec podstatné, kde je realita, ale jak je odběrné místo vedeno u něj v systému – bez zadání čísla popisného 556 zkrátka nemá dodavatel šanci klienta přeregistrovat..

Úsměvné jsou i případy, kdy se otec / osoba, na níž je vedeno odběrné místo/ jmenuje stejně jako syn.

Pokud po otcově smrti platí dále energie syn, při podpisu smlouvy logicky nahlásí obchodníkovi své datum narození, distributor však často vede smlouvu ještě na jméno otce – bez správného data narození opět neproběhne změna dodavatele.

Tady může být „chyba“ i na straně zákazníka – např. po smrti otce syn platil dále a nic nenahlásil.

 

Jak se stane, že mne odpojí i když platím?

Zcela jednoduše:

vezměme si třeba fiktivní paní Marii Pokornou – která podepsala smlouvu dne 5.11. 2012.

Reálný datum změny dodavatele je tedy 1.3.2013.

Do konce listopadu zašle nový dodavatel výpovědi stávajícímu dodavateli paní Pokorné – řekněme, že paní Pokorná je z Neratovic a podepsala smlouvu na plyn- tedy odchází od společnosti RWE.

Společnost RWE paní Pokornou uvědomí, že její smluvní vztah končí k 28.2.2013 dopisem.

Nový dodavatel taktéž uvědomí paní Pokornou o počátku dodávek od 1.3.2013.

V měsíci únoru nový dodavatel informuje o změně i distributora – tedy RWE.

Pokud nejsou data o zákaznici správná, RWE žádost zamítne.

Dodávka od stávajícího dodavatel tedy skončí poslední únorový den, od 1.3. ale nenastane změna – nový dodavatel nevyplnil správně všechna data o klientce.

 

Jak to poznám?

Suchý text výše sice popisuje smutnou realitu, nicméně nic není tak horké, jak se to vaří.

Moje tipy pro Vás/ časově jako u paní Marie/:

v prosinci by jste měli být informováni stávajícím dodavatelem o termínu ukončení dodávky, souběžně by Vás měl kontaktovat i budoucí dodavatel – uvítací dopis, telefonát, sms..

V měsíci únoru by jste měli obdržet rozpis zálohových plateb od budoucího dodavatele.

V březnu /cca v půli měsíce/ by jste měli obdržet konečné vyúčtování od „již bývalého“ dodavatele. Vaše záloha /nový dodavatel/ by se měla objevit na SIPO, být stržena z účtu atd – dle typu hrazení.

K odpojení hned 1.3. rozhodně nedojde.

V březnu by Vám případě pochybení došel dopis od distributora, kde Vás bude varovat, že jste tzv. „černým odběratelem“ = nemáte dodavatele a odebíráte tudíž komoditu „načerno“.

Dopis obsahuje i varování, že je nutné rychle uzavřít smlouvu - i třeba s bývalým dodavatelem RWE.

Až cca po měsíci černého odběru Vám, přijde technik demontovat elektroměr – a to už je pak hodně drahé..

 

Kdo udělal chybu?

U zadávání smluv, či přenosu smluvních dat mezi obchodníky a provozem je vždy jednoznačně vina na straně dodavatele, ať již je to alternativec, nebo tradiční dodavatel/ Ti využívají obchodníky naprosto stejně/.

U nahlašování změny dodavatele směr distribuce se jedná o záležitost diskutabilní – distributor může argumentovat tím / a nelže/, že jednotlivé žádosti /rozuměj jednotlivé zákazníky/ zpracovává stroj a automaticky „vyhazuje“ chybné údaje.

Jako bývalý zástupce druhé strany říkám, že to mne přece nemusí zajímat – co přesně znamená ono chybné? Čárka v příjmení? Nebo ignorace skutečnosti, protože distributor eviduje nerelevantní data? Nebo to, že informace přichází až v momentě, kdy jako dodavatel mám opravdu hodně málo času, abych od klienta vyzjistil případné chybné údaje?

Tváří tvář skutečnosti, že by mohlo být odpojeno více klientů, se totiž malý alternativní dodavatel vždy raději vzdá a nechá klienty tam, kde byli, než aby riskoval jejich případné trable.

Pořád ještě jsme přeci jen někde „rovni a rovnější“, na druhou stranu si alternativní dodavatelé kazí často svým amaterismem reputaci sami a tady Ti tradiční představují reálnou stabilitu.

Pokusil jsem se dnes malinko pootevřít pokličku procesních změn v rámci změny dodavatele.

Snad se mi i podařilo poradit Vám, co dělat v případě, že si nejste jisti, zda vše běží jak má.

Velmi rád bych pomáhal i nadále – děkuji za všechny kladné ohlasy a Vaše e-maily – moc si toho vážím.

Pokud budete mít námět, co byste chtěli vědět, svěřte se, rád zařadím do svých článků nová témata.

Klidně si piště i zdarma o radu na info@michaleisner.cz

 

Děkuji za pozornost a přeji klidný začátek pracovního týdne:-)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Michal Eisner | pondělí 5.11.2012 1:06 | karma článku: 15,97 | přečteno: 2439x