Slavík+Ortel vs. veřejný prostor

Co o nás vlastně říká kauza Ortel? Čím je zapříčiněna a proč způsobuje tolik povyku? Opravdu si zaslouží výhra kapely původně lokálního významu a soutěž, která již dávno ztratila svou hodnotu takový zájem.

Opravdu si zaslouží výhra kapely původně lokálního významu a soutěž, která již dávno ztratila svou hodnotu (pokud ji někdy fakticky měla)  takový zájem. Zájem tak velký, že je téměř morální povinností se k tomuto tématu vyjádřit co nejhlasitěji? 
    Otázkou také zůstává, zda úspěch kapely Ortel není jen reakcí na zapšklost a neasertivitu umělců v mainstreamu?
Není příčinou přílivu fanoušků Ortelu ve Slavíkovi servilita interpretů k beznázorovému a bezobsahovému umění? K bezobsažné kultuře? V mainstreamu chybí názor a obsah, a proto když se objeví někdo, kdo obsah (byť sebehloupější) má jako devizu, automaticky se zaktivizují i jejich fanoušci. Následně pak exponenciálně roste popularita navzdory projevům nevole. A samotné projevy nevole opět a opět přikrmují aktivismus fanoušků těchto uskupení a polínko do ohně je tak vhozeno.
    Jinak to funguje v rámci subkultur. Valná většina subkultur je postavena na nějakém názoru a tvoří obsah. A valná většina subkultur je z podstaty odmítavá k projevům sledovaných např. u kapely Ortel. A jelikož tento postoj vystupuje zespoda, interpreti tohoto ražení, nemají v subkultuře šanci. Není pak zapotřebí řešit podobné kauzy, protože samotná filosofie dané subkultury definuje, jaké hodnoty jsou blízké lidem uvnitř. Nemůže se tedy stát, že by někdo v subkultuře, né přátelské vůči nenávisti, xenofobii a podlézavým nahnědlým textům, tleskal takovému uskupení či je jinak vyzdvihoval. Naopak, takoví interpreti nemají v těchto strukturách zastoupení.
    Co je tedy vlastně špatně? Dle mého názoru je špatný pohled na celkový koncept Slavíka. Je to soutěž sympatií. Sympatií určité skupiny lidí, sledující tuto soutěž. Tudíž bychom mohli cvičně označit hlasující i umělce za subkulturu. Ovšem v této subkultuře vznikl proud, který je otevřený hudbě obsahující laciná nenávistná gesta a populistické postoje. Můžeme protestovat, můžeme se pozastavovat nad výsledkem a lamentovat nad fašizací různými příspěvky a výkřiky. Pokud ale nejsme sami součást subkultury (zde se součástí můžeme stát zřejmě posláním sms- tedy zaplacením za svůj hlas) ani její přímý tvůrce (umělec), mají naše postoje jen velmi nepatrnou relevantnost. Smutné také může být, že některé výkřiky, postoje, analýzy či projevy nevole s tímto směřováním této subkultury, vypadají prvoplánově a ve svém důsledku se stávají jen PR. Bohužel. Někdy je lepší malé gesto bez většího zájmu než epický výjev mučednictví, který upadne v zapomnění právě z důvodu neupřímného závanu (ačkoliv mohl být výjev naprosto upřímný.)
Proč jsem vlastně já předchozí řádky napsal? Asi proto, že jsem přesvědčen o nesmyslnosti a nafouknutosti této kauzy. Kauzy odhánějící lidi od skutečné reflexe soudobých problémů.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Eduard Málek | úterý 29.11.2016 13:39 | karma článku: 13,20 | přečteno: 875x