Babišovy noviny 5+2, kauza pro Antimonopolní úřad?

 Jedna z dceřiných společností Agrofert, holding začala vydávat týdeník 5+2. Hned na samém začátku vzbuzuje celý tento projekt několik docela zásadních otázek.

Ing. Andrej Babiš před časem razantně vstoupil na mediální scénu svým vystoupením a vznesením nekompromisních obvinění z korupce a nemravného jednání stávajících politických elit a politických stran. O pár týdnů později se přihlásil jako zakladatel iniciativy Ano 2011 a současně oznámil, že začne vydávat tištěné periodikum. Nejprve jsme se mohli dočíst, že jednal s vydavatelem Deníku a když se nedohodli o

prodeji, tak začal vydávat zdarma svoje noviny 5+2, které pokryjí plošně celou republiku. Kdyby byl Deník ke koupi dával by ho A. Babiš rovněž zdarma? Co oznámil, začal uskutečňovat. Na veřejnosti se již objevily první výtisky týdeníku 5+2, které již vycházejí cca ve 40 okresech v nákladu přes půl milionu kusů.  Co překvapilo je, že je nevydává Ano 2011 ale dceřinná společnost Agrofertu – AGF Media, a.s. A zde začínají mé pochybnosti o čistotě úmyslu ing. Andreje Babiše. Jak je zvykem, v týdeníku je uveden vydavatel, ale chybí oproti jiným novinám IČO. Asi ze skromnosti zde není uveden ani A. Babiš jako předseda představenstva vydavatele ale místopředseda AGF Média, a.s. RNDR. Vladimír Junger, CSc. Další věc k pochybnostem je, že týdeník je distribuován zdarma.

Před několika týdny se A. Babiš zúčastnil besedy v Hospodářských Novinách na téma „Etika“ v podnikání. Je tedy otázka zda se jedná o čistě mediální byznys, jak uvádí A. Babiš nebo jde spíš o nekorektní hospodářskou soutěž. Na toto téma nás A. Babiš v posledních týdnech hodně mediálně masíroval. Proč tedy nejde do férové soutěže s ostatními prodávanými novinami?  Je pravda, že A. Babiš, je velmi bohatý muž – korunový miliardář, který hodně vydělává a může si se svými penězi dělat tak říkajíc co chce. V podnikání ale musí ctít pravidla, kterými se sám ohání. Sám si stěžoval, že ho Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) doslova „šikanuje“ a je podrobován častým kontrolám. Přitom dává na odiv, jak nechává své společnosti prověřovat co do korektnosti jejich podnikání. Co kdyby tedy tento jeho projekt, který má jenom při rozjezdu stát 200 mil. korun ale základní jmění AGF Média je 2 mil. korun byl rovněž prověřen? V každém čísle 5+2 je v úvodníku napsáno, že je důležitá prosperita týdeníku a ta se dá zajistit pouze dostatkem inzerce. Zatím tam dávají inzerci jenom firmy spojené s Agrofertem. Je to za obvyklé ceny nebo za ceny jiné? Pokud by cena placená za inzerci byla vyšší  než obvyklá, nejedná se jenom o nekalou soutěž ale i o způsob daňových úniků. Zadavatelé si přece náklady za inzerci dávají do nákladů a tím si snižují základ pro výpočet daně. Týdeník je celobarevný a jeho cena na trhu by neměla jít dle ekonomů pod 15,-Kč za kus. Takže při korektní soutěži by se alespoň A. Babiš spolehlivě dozvěděl jaký je skutečný zájem čtenářů o jeho noviny.

Jako ukázku etiky a korektnosti v podnikání inspirován týdeníkem 5+2, by mohl např. dodávat bio složku do nafty pro zemědělce zdarma. Samozřejmě pod kontrolou, že prodejci budou o tuto částku prodávat naftu zemědělcům levněji. Konec konců nejvíc svých zisků realizuje právě z agropodnikání. Pomohl by diskriminovaným zemědělcům i životnímu prostředí. Je slušné na závěr dodat, že jeho Agrofert má v holdingu i Nadaci, která přispívá mnoha miliony na dobročinné účely.

Zbyšek Dřevojan, Znojmo.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Zbyšek Dřevojan | pondělí 28.5.2012 18:15 | karma článku: 16,32 | přečteno: 4986x