V Londýně jezdím Mercedesem a nic mě to nestojí!

Londýnské metro. Londýnské autobusy. Vybrané ceny MHD v Londýně. London underground, je název organizace, která zastřešuje provozovatele londýnského metra. Obecně - metro v londýně, londýňany zvané Tube má celoroční kapacitní problémy. Ačkoli má 13 samostatných tratí, vzhledem k tomu, že jádro podzemky pochází z 19. století je to obdivuhodný historický skanzen, nikoli přepravní alternativa v přeplněném městě.

 

Stanice jsou velmi malé, s nízkým stropem. Často neexistuje prostor mezi nástupištěm obou směrů téže linky. Sebevrazi to mají mnohem těžší, nerozprostřený dav brání v pořádném rozběhu. A klaustrofobici by do některých stanic Tube nikdy neměli vstoupit.

Vlaky, zejména na známe Victoria line jsou mrňavé, hlučné, staré a bez hasicích přístrojů! Požární bezpečnost jistě mají nějak ošéfovanou, ale prostě jinak, než v Praze. Novější z hlavních linek jako Central či Picadeli, mají vagóny a celkový prostor větší, ale iluzi samostatného podzemního města, jakou Často navozuje pražské metro, v Tube nenajdete.

A to nejhorší: neexistující klimatizace, nebo aspoň náznak větrání. Hlavně v hlubších stanicích v centru Londýna zažijete pěkně infarktové výrony potu na ćele, zvláště při přerušení dopravy z technických důvodů. Je tam zkrátka permanentně 25 stupňů a více, žádný čerstvý vzduch.

 

Tube dává městu také rozdělení na jednotlivá pásma, jejichž polohu si snadno domyslíte pomocí zdarma rozdávané mapky Tube. Běžně se při seznamování říká:

 

A kde vlastně bydlíš kotě?

And where 'r' you live babe?

 

Bydlím ve Finsbury Park, druhá zóna na severu.

Live Finsbury Park, it's second zone on the North.

Londýn je veliký město a nikdo nezná všechno jeho lokality. Zóny metr slouží zejména pro tarifní účely. Metro a tedy Londýn se dělí na 6 zón. Nejdražší a pří seznamování nejprestižnější je zóna 1, centrální Londýn. Druhá, třetí ... až šestá zóna se nabaluje na tu předchozí a znamená levnější jízdenku na metro a nižší šanci dostat pěknou anglosaskou dívku do postele.

Černí pasažeři jsou z procesu vyloučeni systémem dvojitých sadomasochisticky vypadajících turniketů. Strčíte do toho jízdenku aono vás to pustí do metra. CHcete vylézt z metra, zase do toho musíte strčit jízdenku a ono vás to pustí ven.

Nicméně, nemají to na všech 273 stanicích, které tvoří Tube. Takže černí pasažéři si vyměňují seznamy stanic, kde turnikety nejsou a kde se navečer (9pm) otevírají, protože dozor jde domů. Metro jezdí od 6am do půlnoci a něco. V neděli až od 7am. Hrůza.

 

London Busses

Tak samozřejmě, londýnské dvojpatrové autobusy. Jsou většinou švéské výroby, značka Plaxton. Tz novější již nabízejí jistý náznak komfortu pro cestující. Starší typz si moc nezadají ze skanzenovitým metrem: hluk, zápach nafty, neustálé otřesy charakteristické u Parkinsonovi choroby.

Protože v Londýně neexistuje něco jako ucelená síť tramvají, mají autobusy jiné postavení než v Praze. Jistá alternativa ke skanzenu Tube, samostatná a pokrývající celé město jako Tube.

 

V minulých letech londýnský dopravní podnik (Transport for London) nakoupil u Mercedesu naprosto fantastický kloubový autobusy a nasadil je na několik centrálních linek (12, 18, 25, 29, 73, 453). Tyhle busy jsou nízkopodlažní, s hyraulikou, která autobus nakloní k obrubníku tak, aby se cestujícím dobře nastupovalo. Má dobrý větrání, snad i nějakou slabou klimatizaci a vytápění. Je tichý. Docela rychlý a dává minimálně iluzy bezpečí. Má pohodlné sedačky. A hlavně: pojme 120 cestujících, zatímco tradiční nepohodlný dvoupatrák jen 77.

 

Ovšem tradicionalistické kruhy starousedlíků v celém Londýně křičí a píší dopisy 'Už žádné bendy busses!' Bendy buss je místní označení pro kloubák, harmoniku.

 

No. Já jezdím tímhle skvostem od Mercedesu každý den. Občas ušetřím za jízdenku, protože do bendy buss můžete nastupovat všemi dveřmi (do dvojpatráků jen předními a přitom musíte řidiči ukázat jízdenku). Jezdím po Londýně jedním z nejnovějších mercedsů a zadarmo.

 

Ceny jsou totiž příšerné:

Jednoduchá jízdenka na metro: 4 libry

Jízdenka na autobus: 2 libry

 

Ve vybraných obchodech a stanicích metra si můžete koupit elektronickou jízdenku, jenž dává poloviční ceny. Metro za 2 libry, autobus za 90penci. Ale stejně.

 

Předplacené jízdenky:

měsíční zóna 1-4 130 liber

mesíční 2-3 zóna 60 liber

 

 

Slovíčka a užitečné fráze:

double decker ... typický dvoupatrový autobus

bendy buss ... netypický kloubový autobus, kde se dá jet na černo

Tube .... londýnsé metro

Where is the fucking buss? ... Kde je ten zpropadený autobus.

 

Haught

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: martin dobrovsky | úterý 27.11.2007 10:59 | karma článku: 15,15 | přečteno: 2069x
  • Další články autora

martin dobrovsky

mp& Nihilists

5.11.2011 v 4:24 | Karma: 5,14

martin dobrovsky

Pionýrky Mňau Mňau.

16.1.2011 v 14:43 | Karma: 14,65

martin dobrovsky

Vzpomínky na Amsterodam.

14.12.2010 v 23:03 | Karma: 11,87