Kreativitou proti robotům aneb jak si nenechat vzít práci

Budoucností českého průmyslu jsou roboti. S touto předpovědí se v posledních letech setkáváme stále častěji. Česká vláda odhaduje, že v roce 2029 zmizí 700 tisíc pracovních míst, které si na účet připíše právě automatizace. 

Podobná čísla zaznívají také ze zahraničí. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) letos upozornila, že Česko patří k zemím, které zavádění robotů do průmyslu zasáhne nejvíce. Nabízí se proto otázka, co bude s lidmi, kteří přijdou kvůli robotům o práci?

Dobrou zprávou je, že Češi se budoucnosti plné robotů, kteří pracují místo nich v továrnách, nebojí. Naopak. Jak nedávno uvedla studie společnosti Behavio, kterou si nechal zpracovat Institut pro politiku a společnost, automatizace vyvolává obavy jen u 12 % oslovených Čechů. Roboti v průmyslu pro zbytek představují příležitost, jak se zbavit těžké a monotónní práce. Většina z nich si pak slibuje, že díky tomu se otevře větší prostor činnostem, které jednoduše zautomatizovat nejde.

To je rozhodně případ tzv. kreativních průmyslů. O co se jedná? Přesně definovat toto odvětví není jednoduché, ale obecně platí, že společným jmenovatelem všech profesí, které sem spadají, je lidský talent a kreativita. Mezi kreativní průmysly se tak řadí nejen scénické a výtvarné umění, hudba, film, televize, ale zcela určitě také reklama, architektura, design nebo tradiční umělecká řemesla. 

Evropa si už dávno uvědomila, jak velký potenciál tyto průmysly skrývají. Evropský parlament nedávno spočítal, že kulturní a kreativní průmysly už dnes zaměstnávají v Evropě více než 12 milionů lidí. Přinášejí živobytí zejména malým a středním podnikatelům a nabízejí realizaci vysokému počtu žen. 

Přesvědčení, že bychom měli více podporovat kreativitu v oblasti kultury a podnikání, sílí v poslední době také v Česku. Je to dobře, protože Češi jsou proslulí svou šikovností, umem a tvořivostí, a byla by proto ohromná škoda na to zapomínat. 

To se v minulosti bohužel stávalo a tyto průmysly si musely často razit cestu k pozornosti samy. O tom, že se jim to v České republice konečně začalo dařit, svědčí memorandum, které před několika dny podepsali ministři průmyslu a obchodu a kultury. Oba rezorty se v dokumentu zavázaly, že budou společně pracovat na lepších podmínkách pro ty, co se rozhodli své podnikání vystavět na svém talentu a kreativitě.

Jde nepochybně o dobrou zprávu, ale pořád platí, že podpisem na papíru to pouze začíná. Mnohem důležitější proto bude, zda se povede psaná slova převést do praxe. Kreativním průmyslům totiž v Česku pořád chybí systémová podpora či dostupné možnosti financování. Zapracovat by se také mělo na lepším zapojení kreativních podniků v oblasti výzkumu, vědy a inovací a zejména pak na spolupráci ministerstev s oborovými asociacemi, krajskými úřady, univerzitami, neziskovým sektorem, byznysem a jednotlivci.

Vpřed se neposuneme ani bez výměny příkladů dobré praxe a sdílení úspěšných příběhů ze všech koutů republiky i Evropy. I přesto věřím, že jsme udělali rozhodující krok, ke kterým budou přibývat další. Kreativní průmysly se tak i v Česku stanou respektovaným odvětvím a nebudou se muset prát o své místo na slunci.

 

Autor: Martina Dlabajová | pondělí 16.12.2019 13:56 | karma článku: 5,22 | přečteno: 232x