Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Podvod jménem elektrická auta

Bude po aférách Watergate a Dieselgate následovat i Electrogate? Elektromobily produkují škodlivé částice stejně jako benzinová vozidla, nejsou ani tak úsporné a podle mnohých odborníků rozhodně nezachrání planetu.
Ostavené elektráčky na dlouhé desítky minut...

Před více než 20 lety ve Velké Británii vyhlásili nový systém zdanění automobilů, který zvýhodňoval vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého, skleníkového plynu, který přispívá ke globálnímu oteplování. Dieselové vozy jsou obvykle úspornější a mají nižší emise, a proto byly označeny za ekologičtější a levnější variantu. Za deset let se počet nafťáků na britských silnicích zvýšil čtyřnásobně. Británie samozřejmě nebyla sama. Vlády všech bohatších zemí ve snaze být považovány za stále ekologičtější prosazovaly stejnou politiku v oblasti daní z automobilů nebo snižování cla na naftu.

Až mnohem později se ukázalo - ačkoli to v oboru nebylo žádným tajemstvím - že dieselová auta vypouštějí také větší množství jiných znečišťujících látek, oxidů dusíku a pevných částic, které poškozují kvalitu ovzduší a lidské zdraví.

Dnes je nafta sprostým slovem a mnoho zemí trestá řidiče dodatečnými poplatky za dopravní zácpy a clem na auta.

Nyní tady máme deja vu. Pod heslem „zachraňme klima“ se vlády řady zemí snaží mimo jiná opatření ukončit využívání aut s benzinovým a naftovým motorem. Například zmíněná Británie od roku 2030 zakazuje prodej nových vozidel na fosilní paliva. Stejně jako kdysi vychvalovala výhody dieselů, nyní nám tvrdí, že budoucností jsou elektromobily - a zásadní řešení klimatických změn.

Elektromobily jsou tlačeny tak vehementně, že se zamlčují naprosto zásadní věci. V první řadě to, že elektromobily nejsou pro mnoho lidí řešením, a to z mnoha praktických důvodů. Patří k nim počáteční náklady, omezený dojezd, doba potřebná k nabití baterií, nová infrastruktura potřebná pro dobíjecí stanice a další energie potřebná k jejich napájení. Nedávno se navíc objevila zpráva v časopise Nature, která naznačuje, že vzhledem k tomu, že elektromobily jsou těžší než ostatní auta, budou při dopravních nehodách pravděpodobně zabíjet více cestujících v jiných vozech.

Snad nejšílenější ale je, že brutální nárůst elektromobilů nedává smysl ani z toho klimatického hlediska. Přitom právě proto jsou elektromobily tlačeny dopředu. Kefalín s majorem Terazkym by si mohli znovu popovídat o tom, co je to absurdní.

Elektromobily k zastavení změny klimatu totiž přispějí jen mizivě. Jejich výroba je totiž emisně hodně problematická, zejména kvůli bateriím. Ty navíc nevydrží příliš dlouho a bude potřeba je měnit. Navíc, elektromobily sice nevypouštějí škodlivé částice z výfuků, ale o to víc z brzdového obložení, pneumatik a povrchu vozovky, protože jsou kvůli bateriím mnohem těžší.

I přesto se do elektromobility sypou miliardy, ať už na různých dotacích, které navíc čerpají téměř výhradně bohatí, protože chudší lidé na elektromobil ani s dotací nemají. Ze studie amerického Národního úřadu pro ekonomický výzkum vyplývá, že téměř všechny dotace na elektromobily dostává 20 % nejbohatších, pro které koupě dalšího auta nepředstavuje žádnou velkou oběť. Kromě toho 90 % majitelů elektromobilů má také vozidlo na fosilní paliva, které používají na delší cesty.

Další černá díra je výstavba infrastruktury, tedy nabíječek, kabelů k nim atd. Podle některých odhadů činí celosvětové náklady na vybudování potřebné infrastruktury 6 bilionů dolarů. To znamená asi 130 bilionů korun. Pro představu to je český státní rozpočet asi na 70 let.

Lidé budou brzy nuceni kupovat si auta mnohem dražší, než dneska. Jejich masivní nasazení bude navíc znamenat zvýšení spotřeby elektřiny, které přitom bude podle všeho míň a míň, nebo bude k dispozici jen v době, kdy bude svíti slunce a foukat vítr.

A co to všechno tedy přinese klimatu? Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že pokud všechny státy dosáhnou svých ambiciózních cílů v oblasti zvyšování počtu elektromobilů, sníží v tomto desetiletí emise CO2 o 235 milionů tun. To podle standardního modelu klimatického panelu OSN sníží globální teplotu do konce století přibližně o jednu desetitisícinu stupně Celsia (0,0001c).

Tomu říkám poměr cena výkon.

Autor: Alexandra Dítětová | čtvrtek 10.2.2022 8:00 | karma článku: 43,23 | přečteno: 2453x
  • Další články autora

Alexandra Dítětová

Plynaři opili Evropu zeleným rohlíkem. Já vám to říkala

Podle americké studie Cornellovy univerzity je výroba elektřiny z dováženého zkapalněného zemního plynu (LNG) pro klima mnohem škodlivější než spalování klasického uhlí. V nejhorším případě až o 274%.

15.11.2023 v 9:36 | Karma: 35,80 | Přečteno: 1168x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Alexandra Dítětová

Sázka na plyn je nesmysl, ale Síkela ho stejně tlačí

Za jediný den vyskočila cena zemního plynu v Evropě o více než deset procent? Proč? Zdá se to až absurdní, ale důvodem je, že v Austrálii ohlásili stávky ve dvou závodech na LNG.

29.8.2023 v 8:13 | Karma: 31,92 | Přečteno: 893x | Diskuse | Společnost

Alexandra Dítětová

Aktivisty porušující zákony má sebrat policie. Tečka

Česko je demokratickým státem, kde může každý demonstrovat či protestovat, proti čemu chce. Musí u toho ale dodržovat zákony. Pokud ne, má policie konat. V opačném případě hrozí anarchie, nebo naopak totalita.

23.6.2023 v 10:42 | Karma: 45,82 | Přečteno: 4926x | Diskuse | Společnost

Alexandra Dítětová

Zeleným se v Německu smějí

Terčem posměchu se v Německu stala Strana Zelených. Ačkoli totiž lidem vnucují tepelná čerpadla, sami si ho za 3 a půl roku nedokázali instalovat ve svém sídle.

15.6.2023 v 11:57 | Karma: 36,04 | Přečteno: 1013x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Alexandra Dítětová

Za většinu emisí nikdo žádné povolenky neplatí

Světová banka oznámila, že státy vybraly loni na emisních povolenkách přes 2 biliony korun. Jenže tyto peníze pokrývají pouze 23 procent celkových emisí. To krásně ilustruje, v čem tkví zásadní problém v boji se změnou klimatu.

25.5.2023 v 9:34 | Karma: 34,23 | Přečteno: 785x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3100x
Normální holka, co putuje světem, má ráda přírodu a slušné lidi. Svět je malý cirkus, který je třeba pochopit a vybrat si pro sebe to nejlepší.

 

www.mojezelena.cz

 

Seznam rubrik