Podvod jménem elektrická auta
Před více než 20 lety ve Velké Británii vyhlásili nový systém zdanění automobilů, který zvýhodňoval vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého, skleníkového plynu, který přispívá ke globálnímu oteplování. Dieselové vozy jsou obvykle úspornější a mají nižší emise, a proto byly označeny za ekologičtější a levnější variantu. Za deset let se počet nafťáků na britských silnicích zvýšil čtyřnásobně. Británie samozřejmě nebyla sama. Vlády všech bohatších zemí ve snaze být považovány za stále ekologičtější prosazovaly stejnou politiku v oblasti daní z automobilů nebo snižování cla na naftu.
Až mnohem později se ukázalo - ačkoli to v oboru nebylo žádným tajemstvím - že dieselová auta vypouštějí také větší množství jiných znečišťujících látek, oxidů dusíku a pevných částic, které poškozují kvalitu ovzduší a lidské zdraví.
Dnes je nafta sprostým slovem a mnoho zemí trestá řidiče dodatečnými poplatky za dopravní zácpy a clem na auta.
Nyní tady máme deja vu. Pod heslem „zachraňme klima“ se vlády řady zemí snaží mimo jiná opatření ukončit využívání aut s benzinovým a naftovým motorem. Například zmíněná Británie od roku 2030 zakazuje prodej nových vozidel na fosilní paliva. Stejně jako kdysi vychvalovala výhody dieselů, nyní nám tvrdí, že budoucností jsou elektromobily - a zásadní řešení klimatických změn.
Elektromobily jsou tlačeny tak vehementně, že se zamlčují naprosto zásadní věci. V první řadě to, že elektromobily nejsou pro mnoho lidí řešením, a to z mnoha praktických důvodů. Patří k nim počáteční náklady, omezený dojezd, doba potřebná k nabití baterií, nová infrastruktura potřebná pro dobíjecí stanice a další energie potřebná k jejich napájení. Nedávno se navíc objevila zpráva v časopise Nature, která naznačuje, že vzhledem k tomu, že elektromobily jsou těžší než ostatní auta, budou při dopravních nehodách pravděpodobně zabíjet více cestujících v jiných vozech.
Snad nejšílenější ale je, že brutální nárůst elektromobilů nedává smysl ani z toho klimatického hlediska. Přitom právě proto jsou elektromobily tlačeny dopředu. Kefalín s majorem Terazkym by si mohli znovu popovídat o tom, co je to absurdní.
Elektromobily k zastavení změny klimatu totiž přispějí jen mizivě. Jejich výroba je totiž emisně hodně problematická, zejména kvůli bateriím. Ty navíc nevydrží příliš dlouho a bude potřeba je měnit. Navíc, elektromobily sice nevypouštějí škodlivé částice z výfuků, ale o to víc z brzdového obložení, pneumatik a povrchu vozovky, protože jsou kvůli bateriím mnohem těžší.
I přesto se do elektromobility sypou miliardy, ať už na různých dotacích, které navíc čerpají téměř výhradně bohatí, protože chudší lidé na elektromobil ani s dotací nemají. Ze studie amerického Národního úřadu pro ekonomický výzkum vyplývá, že téměř všechny dotace na elektromobily dostává 20 % nejbohatších, pro které koupě dalšího auta nepředstavuje žádnou velkou oběť. Kromě toho 90 % majitelů elektromobilů má také vozidlo na fosilní paliva, které používají na delší cesty.
Další černá díra je výstavba infrastruktury, tedy nabíječek, kabelů k nim atd. Podle některých odhadů činí celosvětové náklady na vybudování potřebné infrastruktury 6 bilionů dolarů. To znamená asi 130 bilionů korun. Pro představu to je český státní rozpočet asi na 70 let.
Lidé budou brzy nuceni kupovat si auta mnohem dražší, než dneska. Jejich masivní nasazení bude navíc znamenat zvýšení spotřeby elektřiny, které přitom bude podle všeho míň a míň, nebo bude k dispozici jen v době, kdy bude svíti slunce a foukat vítr.
A co to všechno tedy přinese klimatu? Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že pokud všechny státy dosáhnou svých ambiciózních cílů v oblasti zvyšování počtu elektromobilů, sníží v tomto desetiletí emise CO2 o 235 milionů tun. To podle standardního modelu klimatického panelu OSN sníží globální teplotu do konce století přibližně o jednu desetitisícinu stupně Celsia (0,0001c).
Tomu říkám poměr cena výkon.
Alexandra Dítětová
Plynaři opili Evropu zeleným rohlíkem. Já vám to říkala

Podle americké studie Cornellovy univerzity je výroba elektřiny z dováženého zkapalněného zemního plynu (LNG) pro klima mnohem škodlivější než spalování klasického uhlí. V nejhorším případě až o 274%.
Alexandra Dítětová
Sázka na plyn je nesmysl, ale Síkela ho stejně tlačí

Za jediný den vyskočila cena zemního plynu v Evropě o více než deset procent? Proč? Zdá se to až absurdní, ale důvodem je, že v Austrálii ohlásili stávky ve dvou závodech na LNG.
Alexandra Dítětová
Aktivisty porušující zákony má sebrat policie. Tečka

Česko je demokratickým státem, kde může každý demonstrovat či protestovat, proti čemu chce. Musí u toho ale dodržovat zákony. Pokud ne, má policie konat. V opačném případě hrozí anarchie, nebo naopak totalita.
Alexandra Dítětová
Zeleným se v Německu smějí

Terčem posměchu se v Německu stala Strana Zelených. Ačkoli totiž lidem vnucují tepelná čerpadla, sami si ho za 3 a půl roku nedokázali instalovat ve svém sídle.
Alexandra Dítětová
Za většinu emisí nikdo žádné povolenky neplatí

Světová banka oznámila, že státy vybraly loni na emisních povolenkách přes 2 biliony korun. Jenže tyto peníze pokrývají pouze 23 procent celkových emisí. To krásně ilustruje, v čem tkví zásadní problém v boji se změnou klimatu.
Další články autora |
Zemřel Karel Freund. Zahrál si v Andělu Páně 2, většinou ale ztvárňoval oběti
Ve věku 58 let náhle zemřel herec Karel Freund. Jeho úmrtí potvrdila agentura, která ho...
Rusko předložilo USA seznam požadavků pro ukončení války na Ukrajině
Sledujeme online Rusko předložilo Spojeným státům seznam požadavků, jimiž podmiňuje dohodu o ukončení války na...
Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard
Premium Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně...
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Pokuta za dům bez kontroly vytápění. Češi ignorují povinné revize nařízené Bruselem
Premium Bytové domy s patnácti a více byty musí mít kontrolu systémů vytápění. Kdo revizi nemá, vystavuje...
ANO žádá o mimořádnou schůzi k obraně. Chce o ní věcnou, veřejnou diskusi
Přímý přenos Hnutí ANO požádalo o mimořádnou schůzi Sněmovny s názvem „Koncepce AČR do r. 2035 z hlediska náboru...
V Libni projel vlak návěstidlo, spoje z hlavního nádraží a Masarykova jsou omezeny
V Praze je omezen provoz vlaků z hlavního a Masarykova nádraží směrem na Libeň. V Libni osobní vlak...
Provoz na Pražském okruhu zkomplikovala nehoda. Motorkář vyvázl se zraněním
Nehoda osobního automobilu a motocyklu zkomplikovala dnes ráno dopravu na Pražském okruhu na sedmém...
Některé uživatele Seznamu postihl výpadek. Řešíme to, omlouvá se portál
Někteří uživatelé portálu Seznam.cz se od čtvrtečního rána potýkají s technickými problémy a...

Lékař
Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Praha
- Počet článků 147
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3101x
www.mojezelena.cz