Chiptuning: Legální brutální emise s posvěcením státu
Kamarád si koupil klasický sen českého řidiče dvoulitrovou Octavii v TDI. Vždy jezdil v benzínu a naftu míjel. Samozřejmě po nějaké době zjistil, že auto jde načipovat za účelem zvýšení výkonu a v zásadě existují dva způsoby jak to udělat. Na trvalo, přepsáním uložené mapy v palubním počítači ECU (Engine Control Unit), nebo za použití tzv. krabičky, která je připojena na diagnostický konektor auta OBD-II (On-Board Diagnostics) a ECU ovlivňuje komunikací ECU s nejrůznějšími čidly po sběrnici CAN (Controller Area Network).
Obě metody byly u nás vždy nelegální, protože obě vedly a vedou k vysokým emisím. Zvýšení výkonu ve skutečnosti funguje tak, že úpravce zvýší plnící tlak a množství nafty, kterou vstřiky dopravují do válců, díky čemuž vzroste točivý moment a je k dispozici v nižších otáčkách. Současně s tím úpravce sníží množství výfukových plynů, které se přes ventil EGR (Exhaust Gas Recirculation) vrací do sání motoru (snižují se tím emise), čímž se zvyšuje ve válcích teplota a tlak (chladnější vzduch umožnuje lepší hoření), protože výfukové plyny jdoucí z motoru mají až 900°C, kdežto okolní vzduch bude mít teplotu řádově zcela jinou.
Všichni úpravci tvrdí, že emise budou stejné nebo nižší, nemluví ale o emisích oxidu dusičitého (NO2) a oxidu dusnatého (NO) (emisní normy EU je nazývají společně jako emise NOx), ani o CO2, ale pouze o kouřivosti. Oxidy dusíku mají přitom přímou souvislost se zdravotními problémy, kterými jsou různé druhy astmatu u dětí, předčasná úmrtí způsobená dlouhodobou inhalací znečištěného ovzduší s následkem srdečních chorob, chronická obstrukční plicní onemocnění, rakovina plic a nebo plicní infekce.
Tak a teď se dostávám k něčemu pro mne zcela nepochopitelnému. Ministerstvo dopravy, Odbor provozu silničních vozidel za lidový cca milion korun a více, vydá Rozhodnutí o schválení technické způsobilosti hromadných přestaveb v podstatě kde komu, kdo má peníze a vzorové auto, na kterém doloží, co a jak bude upravovat. Žadatel má následně zákonem povolené změny výkonu a průběhu točivého momentu motorů pomocí dodatečných softwarových úprav řídících systémů motoru až o 20% směrem nahoru. Upravovat se mohou vozidla s emisními normami EURO 3 až EURO 6.
Zásadní problém vidím v tom, že vozidla nemusí ihned po absolvování na měření emisí CO2 a NOx někam, kde úpravy zvané chiptuning nedělají, ideální by bylo pracoviště ministerstva, které nebude nijak ovlivnitelné a to myslím finančně jako úplatek. Stále je totiž možné na STK a emisích přes všechna bezpečnostní opatření projít s autem, které emise a ani technický stav nesplňuje.
Jako ideální bych viděla zavedení a to okamžité, pomocí vládního nařízení, kontrolování emisí pomocí zátěžového měření přímo v dopravě dle nové normy RDE (Real Driving Emissions), která jen tak po česku očůrat nejde. Naftová auta totiž v současné době při měření emisí mají kontrolovánu pouze kouřivost, nic jiného se tam neměří....ani CO2 ani NOx.
K čemu to měření emisí tedy je?
K zisku vlastníků stanic STK, které nově musí mít i měření emisí, bez nichž na STK nesmíte. Že je to dobrý kšeft a chtěli byste mít vlastní STK? Zapomeňte, je to uzavřený kruh, skoro se vnucuje napsat slovo kartel, či přímo mafie, podpořená zákony a lidmi na ministerstvu dopravy, kteří rozhodují o udělení licence a to až poté co nějakou stanici STK postavíte, zkolaudujete a najmete zaměstance :-D Bližší podrobnosti ani nechtějte vědět a o svém vlastním STK bez velkých startovacích peněz ani neuvažujte.
Jsou východiskem elektrická auta? Na to se podívám příště, pěkné čtení to nebude. A na úplný závěr snad jen malý dovětek o tom, že Mercedes od letošního roku prodává všechny své naftové modely s platnou emisní normou EURO 6d, která vstoupí v platnost na území EU až 1.1.2020. Je vidět, že elektrická auta nepotřebujeme a že pořádné motory mohou být i ekologické a přitom výkonné, jak je patrné z grafu dole, kde jsou emise NOx u zahřátého motoru defacto nulové.
Alexandra Dítětová
Ničení obrazů ukazuje, co jsou aktivisté zač
Jedny z nejcennějších obrazů polili omáčkami a přilepili se k zemi v přesvědčení, že upozorňují na riziko změny klimatu. Přitom upozornili jen sami na sebe a na to, co jsou zač. A to je dobře.
Alexandra Dítětová
Aktivisty nezajímá ovzduší, chtějí zničit kapitalismus
Policie o víkendu zatkla několik ekologických aktivistů, účastníků klimakempu hnutí Limity jsme my, kteří pronikli do koksovny Svoboda v Ostravě-Přívoze. Prý jim šlo o ovzduší, ale ve skutečnosti chtějí zničení kapitalismu.
Alexandra Dítětová
Zelení ministři zbourají vesnici kvůli těžbě uhlí
To asi němečtí voliči Zelených koukají. Západoněmecká obec Lützerath bude zbořena, aby se pod ní mohlo těžit uhlí. Oznámili to dva ministři za Zelené.
Alexandra Dítětová
Vezmeme si svetry, ale politici proberte se
Premiér Petr Fiala požádal lidi, aby šetřili energiemi. V pořádku, ale teplotu si budeme doma snižovat mnohem radši, když uvidíme systémové změny.
Alexandra Dítětová
Drahá elektřina to není Green Deal, nebo Putin
V různých diskuzích hlavně na twitteru jsem zaznamenala ostré hádky o to, jestli za současnou energetickou krizi může Green Deal, nebo Putin. O co jsou hádky tvrdší, o to jsou nesmyslnější.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 147
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3118x
www.mojezelena.cz