MP

Já bych tedy naopak řekl, že právě zmiňovaný argument s koněm je projevem ideologické slepoty. Ve své době samozřejmě skeptici vůči autům byli, ale nikdo tenkrát nevyhrožoval, že do 10 let bude zcela zakázán chov a prodej nových koní a nadále bude můžné si pořizovat již jen automobily, nebo alternativně chodit pěšky nebo jezdit na kole. Automobily se prosadily postupně samy svými užitnými vlastnostmi, tržně, bez dotací nebo zákazů. Stejně tak se prosadily mobilní telefony proti pevným linkám, nebo později chytré telefony proti tlačítkovým mobilům.

V této souvislosti je nutné zdůraznit, že automobil oproti koním přinesl řadu nadstavbových užitných vlastností - vyšší rychlost, komfort pro cestující, ochrana před deštěm a větrem, větší prostor pro náklad, možnost dlouhodobějšího odstavení v garáži bez nákladů (kůň se musí krmit stále, i když není využíván) apod. Elektromobil ale oproti spalovacímu vozu naopak žádnou nadstavbovou funkci nepřináší, má úplně tytéž funkční vlastnosti, v řadě parametrů mnohem horších a budoucím vývojem se maximálně dostane na obdobnou úroveň se spalováky. Včem překoná spalovák, v čem bude výrazně lepší, v rychlosti? Těžko. V dojezdu? Těžko. Komfortu? Taky ne. Nákladovým prostorem? Také ne. Rychlostí tankování/dobití? Ani náhodou. Cenou? Rozhodně ne. V hmotnosti? Naopak bude vždy mnohem těžší (tedy vyšší opotřebení silnic). Pouze v tichosti jízdy (což je ale občas i naopak nebezpěečné pro okolí a mluví se o nějakých generátorech alespoň základního ruchu), a samozřejmě výfuk zplodin v místě (což ale z hlediska globálního klimatu záleží také na energetickém mixu, výfuk je obvykle jen někde jinde)

JV

J98a15n 24V56o27d26i22č57k72a

15. 4. 2024 20:05

Doporučuji si lepší EV vyzkoušet na týden/měsíc, zpátky už do spalováku nesednete. Co tady píšete jsou klasické domněnky nezkušeného EV řidiče, které se neustále omýlají na diskuzích.

EV nečoudí, nehlučí, komfort výrazně větší jak pro posádku, tak pro řidiče. Nákladový prostor souvisí s pohonem jak? EV ho mají více, protože tam je míň částí + mají frunk. Dobíjíte, když auto nepoužíváte - jíte nebo spíte doma. Pokud nenajedete 100 000km ročně, strávíte tím méně času než čučením na benzínce.

Výfukem myslíte chladící věže jaderné elektrárny, že? Soláry a větrníky komín nemají. Mix EU je 1/3 jaderné, 1/3 OZE, 1/3 fosilní s tím, že fosilní se neustále snižují.

SD

Je tady "drobný" rozdíl - majitelé koňských povozů se sice možná vysmívali a zároveň se obávali nové konkurence, ale nové vozy se spalovacími motory bylo pro uživatele skoro ve všem lepší. Rychlejší, pohodlnější, s méně pracnou údržbou a delším dojezdem - dolít benzín bylo výrazně jednodušší, než přepřahat koně.

Kdežto elektromobily jsou sice pohodlnější, ale taky mnohem dražší, s problematickým dojezdem a krátkou životností (kvůli baterii). Plus získávání surovin pro jejich výrobu ničí životní prostředí mnohem víc než těžba a zpracování ropy.

Ovšem to všechno by tolik nevadilo, kdyby se prosazovaly tržní cestou. Motorová auta tehdy nikdo nedotoval a koňské potahy nezakazoval. Našly si oblibu u lidí svými přednostmi. A tak to s novými technologiemi má být.

KL

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí zdravým rozumem?

PP

Víte o tom, že elektromobil je vynález o 50 let starší, než auto se spalovacím motorem? Jestli tedy neofobií netrpí naopak jejich příznivci.

RJ

Elektromobily jistě ušly kus cesty ale úzké hrdlo je pořád stejné jako před sto lety, tedy akumulátor.

A druhé úzké hrdlo je v dnešní době, kde vzít dostatek energie, pokud by měly být jedinou možností.

Tohle mi skutečně připomíná komunistické "poručíme větru dešti". Tak a tady vynalezneme revoluční způsob uchovávání energie!!!!

Nemělo by to náhodou být obráceně? Nejdříve mít použitelnou náhradu a až pak dělat nějaké kroky? Jo aha, to by se to potom prosadilo samo a nebylo by možné "velet".

PK

Fosilní paliva bezpochyby někdy dojdou, ale brzy to nebude, zásoby se odhadují tuším na 200 let u ropy 300 let u plynu. Spíš si je asi sami zakážeme, ale v některých odvětvích za ně náhradu nevidím. A v blízké době cena elektromobilů rozhodně nijak zásadně klesat nebude. Celé to na mě působí dojmem, že hlavním smyslem je omezit osobní dopravu a mobilitu lidí vůbec.

HH

Auta se spalovací motory proti koňským povozům však vyhrály v normální tržní soutěži a nikdo ty koňské povozy nezakazoval, jako teď, ty auta se spalovacími motory. To je jádro problému.

Foto

Jaká tržní soutěž? Tenkrát si auto mohl pořídit jen hodně bohatý člověk. Masové rozšíření nastalo až po Fordově pásové výrobě. Načež nastal problém s nedostatkem čerpacích stanic.

V padesátých letech, což dobře pamatuji, bylo riskantní jet na delší cestu bez kufru auta, plného kanystry s benzínem.

V současnosti začne také trh působit - no, nekupte čínské elektroauto za pouhých 500 tisíc.

MB

Dočetl jsem to k "fosilní paliva dojdou". Fosilní paliva docházejí víc než 50 let a zatím skutek utek.

Já osobně jako IT specialista neofobií netrpím, naopak musím držet krok s novinkami ve svém oboru. I přesto si myslím, že současná podoba baterkových hraček je slepou uličkou. Autíčka na baterku jsou s námi déle než spalovací motory a přesto se nezvládla prosadit. To asi neofobie nebude.

Přičtěte si absenci dobíjecí infrastruktrury a uvidíte, že ta neofobie je výsledek zdravého rozumu.

PZ

Stejně jako se budovala síť čerpacích stanic průběžně s narůstajícím počtem automobilů, tak i dobíjecí stanice jsou budovány průběžně fronty se u nich netvoří. A elektřina je dostupná všude, nebo Vy snad máte doma v rozvodech i benzín nebo naftu?

OS

Ona ta historie ale proběhla tehdy trošku jinak. Spalováky se prodraly na výsluní samy jejich výhodami oproti koňským potahům. Nebo snad císařpán vydal nařízení, že do deseti let nechce nikde vidět koně, ale jen auta na benzín? Tak to jsem asi tehdy ve škole zrovna chyběl...

Foto

Ano, fosilní paliva možná někdy dojdou, ale v blízké budoucnosti nic takového nehrozí. Zajímá mne spíše, jak bude zabezpečeno nezbytné zvýšení výroby elektrické energie. Občasné zdroje energie nás nezachrání. Dnes jsou tak často výfuky elektroaut tvořeny komíny uhelných elektráren.

Neustále se zdůrazňují skvělé perspektivy elektromobility, možnosti akumulace elektrické energie atd. Ale to všechno je zatím z ekonomického hlediska nevýhodné. Neměli bychom tedy potlačovat výrobu aut se spalovacími motory, dokud za ně nebudeme mít ekonomicky výhodnou náhradu.

MP

Že do 10 let dojde ropa posloucháme už od 70. let a zatím je to stále v nedohlednu...