Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tož nashledanou na věčnosti! I.

Vybrané kapitoly, které budou postupně uveřejňované v tomto blogu jsou součástí širší autorovy práce, připravované k vydání. Ta bude zároveň i poslední z řady těch, které byly autorem ve vlastním nákladu již dříve vydány (viz na závěr blogu seznam vydaných prací). I na obec Ratíškovice, ležící u Hodonína, se vztahuje poznání o prolínání obecného a zvláštního na půdorysu našich nedávných dějin. Náboženství slovácké vesnice s hlubokými kořeny katolicizmu, zaostávání českého nacionalizmu a ekonomického vývoje Slovácka za jinými českými a moravskými regiony a z toho vyplývající sociální zaostalost zároveň vytvořily podmínky i pro radikalizaci dělníků a zemědělského proletariátu. Pak přišel rok 1948 …

Co způsobil příchod byzantských věrozvěstů sv. Cyrila a Metoděje na Moravu, Husova kritika katolické církve a jejich státní svátky. Ani v Ratíškovicích nelze oddělit  minulost od přítomnosti

 

V červenci roku 2011 se v obci Ratíškovice uskutečnila hlavní část oslav při příležitosti 870. výročí první literární zmínky o ní. Zanechala ji po sobě doba slavného olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka, pod jehož církevní správu tato ves tehdy patřila. (Asi 1083 – + 1150.) V souvislosti s tímto významným výročím se uskutečnilo mnoho kulturních akcí. Před radnicí obce měla být v neděli, dne 3. 7. sloužena mše svatá za rodáky. Pro nepřízeň počasí se ale uskutečnila v kostele. Celebroval ji brněnský biskup Mons. Vojtěch Cikrle, který byl dva dny poté, v úterý, na státní svátek sv. Cyrila a Metoděje i hlavním řečníkem na Velehradě, na „Setkání lidí dobré vůle“. Účastnili se jej tam i někteří naši přední pravicoví politici. Bylo tím všem dáno na vědomí, jaký náboženský, ale i politický význam u nás katolická církev tomuto dnu přikládala. Příští den v kalendáři následoval další státní svátek, „Den upálení Mistra Jana Husa“. Ale v této obci se neslaví.

Na Velehradě, tomto od 2. poloviny 19. století poutním místu moravské katolické tradice a vzpomínkových oslav jsme byli i letos svědky, jak se katolická církev – tak jako již dříve v její dlouhé historii – snoubila se současnými vládními, pravicově orientovanými oficiálními představiteli státu a mocným kapitálem. ČEZ, tento státní finanční gigant, jehož vedoucí představitelé berou měsíčně miliony korun a i její členové správní rady, složené i z politiků – mimo svůj vlastní plat na tom nejsou taky tak špatně, byl uváděn – mimo jiné – jako sponzor tohoto setkání. Zároveň se na něm prostřednictvím televize organizovala sbírka – milodary od věřících na podporu katolické charitativní činnosti, na níž se od státu peníze nedostávají. Pomůže to katolické církvi v době jejího „nového nabírání dechu“ v postkomunistické fázi vývoje evropské společnosti  – spolu s navrácením jejího majetku, zvýšit u našich občanů její morální autoritu? Nebo je to v evropské postmoderně, zpochybňující a odmítající v jejích  existenciálních názorech na člověka vůbec ještě Boha – nemožné? Má dnes skutečně katolická církev šanci  - jak tvrdí křesťanský filozof, sociolog, teolog a religionista Tomáš Halík – spojit dnešní silně sekularizovaný svět s katolickou církví na jedné straně a světem islámu na straně druhé?

Shodou okolností se zanedlouho po tomto „Setkání lidí dobré vůle“ – v souvislosti s úmrtím jednoho ze známých bratří Mašínů v Americe  – zásluhou pravicových politiků znovu rozhořel spor mezi politiky a občany o hodnocení jejich činů. Jen znovu potvrdil již známé rozdělení celé naší společnosti v názoru na ně a tím i na svou nedávnou vlastní národní minulost: na pravicové politiky a menší část naší společnosti, pokládající je za hrdiny a podstatně větší částí obyvatel, spolu s levicově orientovanou politickou opozicí, pokládající je za obyčejné vrahy. Není těžké pochopit, s jakým se asi porozuměním u občanů setká současná rozhádaná pravicová vláda se svým návrhem na vypořádání státu s církvemi, proti němuž má mnoho voličů – navíc v souvislosti se současnou světovou i naší ekonomickou situací – výhrady. Zdá se ale, že vedoucí představitele katolické církve u nás tato malá shoda s celým politickým spektrem příliš netrápí.

V této souvislosti vyvstává otázka, zda je tedy vůbec v této neutěšené morální situaci světa ještě dialog mezi různými pravdami víry a náboženstvími možný. V době, kdy se v muslimském vnitřním světě vede úporný boj o to, zda v něm zvítězí džihád jako forma sebezpytování muslima, či džihád jako obrana jeho náboženství před tzv. prohnilou západní civilizací cestou vyhlášení Svaté války a terorizmu . Tomáš Halík ve svých knihách hledá spíše to, co tato náboženství spojuje, než rozděluje. Ví dobře, co se v jejich jménu v historii lidstva všechno událo a i dnes děje. Nenávist, války … Ostatně, jeho kniha „Prolínání světů“, pojednávající o  hlavních světových náboženstvích (hinduismu, buddhismu, židovství, křesťanství, islámu), svědčí o úpornosti jeho přesvědčení. Ale jak na jeho myšlenky bude reagovat velmi konservativní část katolické hierarchie a věřících, často neochotná měnit svůj navyklý názor na představu křesťanského Boha v době, kdy se musí vyrovnávat s otázkami celibátu svých kněží a jejich známých prohřešků proti němu, jako jsou např. pedofilie? Je možné v naší zemi s jejími historickými zkušenostmi oddělovat křesťanskou víru v Boha od praktické činnosti římskokatolické církve? A jak k člověku jako biologickému jedinci, součásti živé přírody a potřebě jeho socializace přistupuje Tomáš Halík? „Teprve kulturou se totiž člověk z biologické jednotky stává společenským tvorem a tím plně lidskou osobností, teprve vzděláním a morálně – duchovní kultivací osobnosti člověk rozvíjí své nejcennější vklady“. (T. H. – Prolínání světů, str. 65.) Svatá pravda! Ale je v tom zároveň cítit podcenění biologického, jako něčeho nižšího řádu, které je nutné silou své vůle ve jménu lásky k Bohu potlačovat. Tělo proti duši! Jako kdyby právě ono nemělo vliv na celkovou motivaci chování a jednání člověka, jak již dávno ve své psychoanalýze dokázal Sigmund Freud, či emoce, společné u lidí i u některých primátů, (např. šimpanzů), jako jsou např. strach, sympatie, antipatie, překvapení, stesk apod.. Podcenění nepřiznávané. „Není trochu již pozdě u tak vysoce centralizované  mezinárodní, hierarchicky uspořádané, konservativní instituce jako je katolická církev na její vnitřní proměnu? Není to spíše pud sebezáchovy, který ji nutí k tomu, aby zastavila ten postupný  odliv věřících? – ptají se mnozí ti, kteří pozorně sledují její vývoj za poslední půlstoletí. „Pravda“ – říkají – „vidíme, jak se katolická církev od II. vatikánského koncilu snaží otevřít světu, věřícím i nevěřícím, odstranit izolovanost mezi knězem a věřícími při mši svaté, vtáhnout i laiky do církevních obřadů, přizpůsobit se kulturním potřebám a zájmům dnešní mladé generace, zintenzivnit syk pátera s věřícími i nevěřícími i mimo kostel. Ale přitom i nadále trvá na svých starých dogmatech, jako je celibát, atd.“ – poukazují. Ne, nemá to Tomáš Halík lehké, přesvědčovat jak vlastní církev, tak i širokou veřejnost, že mnozí dosavadní nevěrci jsou vlastně potenciálními věřícími, aniž si to tito sami často uvědomují.

K čemu ovšem na druhé straně vede v dnešní sekularizované „svobodomyslné společnosti“ přecenění biologického, tedy i erotického a sexuálního, je vidět kolem nás. Sex jako životní program, rozpad rodiny, zpochybňování její funkce jako základní společenské buňky, vysoká rozvodovost, děti z těchto rodin, odkládané do Kinderboxů či do státních ústavů. Volné žití „ s přítelem – přítelkyní“ bez finančních a morálních závazků, nízká natalita společnosti, vyrovnávaná cizinci s jinými kulturními vzorci chování a jednání ve jménu tzv. nezbytné globalizace a multikulturalizace světa. Každý přitom ví, že kapitálu jde především o volný přísun laciné zahraniční pracovní síly, umožňující – zejména v době hospodářské konjunktury, podstatné snižování výrobních nákladů a tím i dosahování mimořádného zisku. V době ekonomických krizí a nezaměstnanosti jej ale již osud těchto přistěhovaleckých menšin nezajímá a starosti s nimi ponechává na bedrech státu. Důsledkem takové „péče“ jsou známé nepokoje těchto menšin v Evropě. Co je tedy v ekonomicky tzv. vyspělých zemích jejich hlavní příčinou a co jen důsledkem tohoto znepokojujícího jevu?

Tomáše Halíka přesvědčení o možnosti navazování mostů porozumění mezi světovými náboženstvími a růstem sekularizované společnosti v naší civilizaci ovšem probíhá v čase, kdy si světové velmoci, jako komunistická Čína – bez ohledu na světové veřejné mínění přivlastnila Tibet, Amerika ve jménu šíření demokracie a svobody se svými vojsky a spojenci obsadila Irák a Afghánistán a NATO vojensky podporovala povstalce v Libyi a zabíjí ty na druhé straně barikády. A ti, kteří se znepokojením sledují dnešní radikalizmus islámu, kterému je v evropských křesťanských zemích ve jménu svobody vyznání dovoleno stavět své mešity a zároveň být na svých územích krajně netolerantními ke všem křesťanským náboženstvím – ti varovně zvedají prst.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

V této souvislosti si z dlouhé historie katolické církve – sahající v našem případě od doby Karla Velikého až po vrcholný středověk a novověk, připomeňme (letem – světem) její boj s tehdejšími světskými vládci – králi a císaři o tzv. investituru – její nezávislost na světských vládcích, včetně samostatné volby biskupů, která byla po zániku římské říše jen ve světských rukách. Postupného vítězství v tomto úsilí o svou nezávislost, následujících osm společných křižáckých výprav k Božímu hrobu do Palestiny, nacházejícímu se v rukách muslimů, kde se všichni modlili a zároveň navzájem vraždili. Účast na křížové výpravě byla tehdy v Evropě spolehlivou legitimací pro dosažení vyššího postu v církevní i světské hierarchii. I již zmiňovaný olomoucký biskup Jindřich Zdík se v roce 1123 jedné z nich účastnil a podruhé v roce 1137. Byl oddaným přívržencem tehdejších centralizačních snah Vatikánu, v zavádění nových církevních řádů premonstrátů a cisterciáků na Moravě, včetně získávání obrovského pozemkového vlastnictví do rukou církve a z něj plynoucích finančních příspěvků do Říma. Vždyť na svém biskupství provedl reorganizaci církevní správy, ustavil v ní arcijáhenství jako správní centra s více jak 200 poddanskými vesnicemi na celé Moravě. K břeclavskému arcijáhenství tehdy patřila i poprvé zmiňovaná ves Ratíškovice – Ratiscouicih. I po právní stránce tyto vsi patřily pod olomoucké biskupství. Jindřich Zdík v nich nechal v roce 1141 provést soupis veškerého majetku, patřícího pod nově vytvořenou kapitulu v Olomouci, ke kostelu sv. Václava. O jeho význačném ekonomickém a politickém vlivu v tehdejší době svědčilo, že si mohl dovolit i ražbu vlastních peněz – pravděpodobně v mincovně v Podivíně. Získal ji od pražského biskupství, kam dosud patřil i s mincovním právem. To by nebylo možné bez povolení krále. Cestou spolupráce s českým knížetem Soběslavem I. a později Vladislavem II. dosáhl větší nezávislosti církve. Jako svatý Vojtěch, i on se účastnil neúspěšné křížové výpravy proti pohanským polabským Prusům. Jak bylo zmíněno – přivedl do Čech i nový mnišský řád premonstrátů. Dochází k založení Strahovského kláštera v Praze, pak i v Litomyšli, v Teplé, atd.. Na jeho přání byl pak ve strahovském klášteře i pochován.

V době jeho života měla katolická církev již dávno za sebou hlavní nelítostné soupeření mezi silným politickým a mocenským vlivem křesťanských byzantských východních císařů Konstantinopole a pomalu se rodící a formující Svatou říší římskou národa německého o christianizaci (a tím i ovládnutí) slovanských pohanů, probíhající od jejich příchodu do tohoto prostoru od konce 6. století. Toto vzájemné napětí, začínající již koncem 1. tisíciletí pak vrcholí v roce 1054 rozkolem, tzv. velkým schizmatem a do dnešních dnů nebylo úplně překonáno.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Po vzniku Velkomoravské říše, usilující o větší nezávislost na svém silnějším západním sousedu, bylo z popudu velkomoravského knížete Rostislava vysláno poselství do Konstantinopole k císaři Michalovi III.  (840 – 867)s žádostí, aby vyslal do jeho země učence, kteří by šířili křesťanství ve staroslověnštině, jejíž řeči tehdy Slované ještě všude rozuměli, a ne v jedině západní římskou církví uznaných jazycích, kterými byly hebrejština, řečtina a latina. Slované byli v té době hojně usídleni i v Řecku, v Makedonii kolem Soluně a znalost jejich jazyka byla pro byzantské vládce potřebná. Připomeňme, že otec Konstantina a Metoděje byl významným státním úředníkem byzantské říše a jeho synové jistě rovněž při jeho služebních cestách s jazykem Slovanů přišli do styku. Když tedy v roce 863 na Moravu přišli Konstantin a Metoděj, neměl tehdejší římský papež nic proti tomu – pokud to vyhovovalo jeho mocenským zájmům, pozorně sledujícím po smrti Karla Velikého zeslabení rozdělené franské říše na část Západofranskou a část Východofranskou. Dokonce tuto misii i podporoval a Metoděje po smrti Konstantinově ustanovil arcibiskupem panonsko – moravské diecéze. Jak tento jeho záměr později, po zesílení východofranské říše skončil  – víme. Porážkou a definitivním začleněním západních Slovanů pod vliv Západu. Metoděj byl dokonce po smrti Konstantinově v Římě, který zde byl i pochován, při své zpáteční cestě z Říma na Moravu v  bavorském městě Ellwangen  uvězněn a teprve na přímý zásah papeže propuštěn. Žáci Metodějovi pak byli po jeho smrti z našeho prostoru vyhnáni, jejich vliv zlomen.  Nastalo schizma – definitivní rozštěpení křesťanské církve na církev Východní a Západní. Na rozdíl od autokefální východní pravoslavné církve, neuznávající papeže za hlavu církve, dochází naopak u západořímské církve k  centralizaci a posílení papežské moci a tím i vlivu rodící se Svaté římské říše národa německého. Názorným příkladem posílení tohoto vlivu u nás jsou i samotné osudy sv. Vojtěcha, studujícího v Magdeburku, této tehdy předsunuté východní německé církevní baště při christianizaci pobaltských Prusů. Jeho biskupská investitura, provedená císařem Otou II. proběhla ve Veroně. Byl úzce spjat svým osobním přátelstvím s německou otonskou dynastií. Když mezi pohanskými východními Prusy při své misii i zahynul, byl na žádost císaře Oty III. v roce 999 prohlášen za svatého. Toto upevnění spolupráce císařské koruny s křížem u nás pak vrcholí ve 14. století za našeho Karla IV..

A nakonec? Kritika této středověké církevní rozpínavosti a rostoucího bohatství, jejímž důsledkem byla po příkladu anglického Viklefa i u nás její kritika českými reformátory, vrcholící v Evropě 16. století Lutherem a vznikem protestantské církevní reformace. Ta odmítá římského papeže jako hlavu církve a svou závislost na něm. Za spolupráce Habsburků pak následuje katolická protireformace. Komenský a jiní utíkají do ciziny … Marně – rozvoj přírodních věd i věd společenských, včetně francouzského racionalizmu s jeho osvícenskými filozofy, těchto praporečníků Velké francouzské revoluce z roku 1789 se nedal zastavit. Následuje roztržka a odloučení Německa, Anglie a jiných států kolem ní od Říma a od ostatních katolických částí Evropy, aby se tato vlna nakonec přelila i do Ameriky.

Dnes je tento tehdejší politickomocenský zápas dvou světských říší a dvou církví v průběhu staletí, v rámci nějž probíhalo i jednání o vyslání misie Konstantina a Metoděje na Moravu katolickou církví dost opomíjen. I na velehradských setkáních se především zdůrazňuje jen kulturně – duchovní vliv obou věrozvěstů při šíření křesťanství na našem území.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

A samotný Velehrad? Byl postaven jako první cisterciácký klášter na Moravě, založený fundací moravského markraběte Vladislava Jindřicha na popud biskupa Roberta, převora cisterciáckého kláštera v Pomuku, s vyslanými 12 mnichy z Plas u Plzně. (Začal být stavěn roku 1204, dokončen ve 40. letech 13. století). V roce 1270 již k velehradskému klášteru patřilo přes 70 vesnic a statků. I na Moravě se po vzniku husitského hnutí pro jeho radikální křídlo stal symbolem katolické rozpínavosti a vzájemného otevřeného nepřátelství. Vavřinec z Březové ve své Husitské kronice tuto dobu popisuje takto: „Rovněž téhož roku, totiž 1421, v měsíci únoru začal se na Moravě nový Tábor na jednom ostrově řeky Moravy ve vsi řečené Nedakunice blízko Strážnice. A tito táboři, totiž sedláci s některými kněžími a spolu s panoši, obsadivše klášter Velehrad, upálili opata samého sedmého s klášterem a přemnohými knihami … A byli na tom ostrově krvelační kněží, kteří jako laikové, bradatí, bez tonzury, brali na sebe brnění a sloužíce mši nezachovávali církevní řád, nýbrž ve vlastním oděvu, pomodlivše se Otčenáš, posvěcovali; a z nich nejvyšší dva, tovaryši Bedřich a Tomáš z Vizovic.“ 2/

Husitství bylo na Moravě v průběhu staletí tak důkladně zahlazeno, že po něm nezbyla ani vzpomínka. Ani období krátké vlády Pánů z Lipé na hodonínském panství (1512 – 1594), českobratrského vyznání na tom nic nezměnilo, podle tehdejší zásady „Jaké pánovo náboženství – takové i nevolníka!“. A protože hodonínské panství bylo v dalším držení v rukách různé katolické šlechty, byla i v Ratíškovicích, jako poddanské vsi víra jako jedině možná – víra katolická. Proto se taky v roce 1863, při oslavách 1000 výročí příchodu sv. Cyrila a Metoděje na Moravu založila na Velehradu tradice katolických poutí. Místa, které bylo podle lidové pověsti i místem Veligradu z dob Velké Moravy, kde měli mít své sídlo Konstantin a Metoděj, což pak bylo později vyvráceno. Zásluhou brněnské skupiny kolem Františka Sušila, po jeho smrti velehradského faráře Josefa Vykydala, jeho kaplana Jana Vychodila, olomouckého vikáře Ignáta Wurma a příborského koperátora Antonína Cyrila Stojana, pozdějšího olomouckého arcibiskupa se pak Velehrad stal nejdůležitějším poutním místem všech Moravanů.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

To již byla zároveň i doba vzestupu českého nacionalizmu, usilujícího o větší politickou, ekonomickou a kulturní nezávislost na soustátí Rakousko – Uherska, vzniklého v roce 1867, podporovaného katolickou církví. Jedním ze skupiny přívrženců, soustředěné kolem T. G. Masaryka po jeho příchodu z Vídně do Prahy byl i Jan Herben, pocházející z Moravského Slovácka, z Brumovic. (1857 – 1936.) Novinář, spisovatel, historik. Byl jedním  z těch, kteří se podíleli na zpracování první ústavy nově vzniklé Československé republiky. V roce 1886 v Praze založil časopis Čas“, byly v něm uveřejňovány články autorů, blízkých T. G. Masarykovi, který zde po příchodu z Vídně na české části Univerzity vyučoval. Jedním z projevů zvýšeného českého sebevědomí a vlastenectví té doby byla i kritika katolické církve, její politiky úzké spolupráce s Habsburky, zejména po Bílé Hoře. Ani Jan Herben nebyl výjimkou.

V roce 1893 vydal publikaci s názvem „Jan Nepomucký – spor dějin českých s církví římskou“. V ní dokazoval, že pravou příčinou sporu českého krále a císaře Václava IV., (1361 – 1419)syna Karla IV. s pražským arcibiskupem Janem z Jenštejna byl vlastně již dlouhá staletí vedený spor církve se světskými vládci o uznání větší nezávislosti při obsazování církevních funkcionářů. V našem případě o to, zda vznikne v Kladrubech u Stříbra nové biskupství s opatem, stojícím ve sporu králově a arcibiskupově na straně králově, či ne. V době nepřítomnosti krále bylo Johannem z Pomuku, generálním sekretářem Jana z Jenštejna rozhodnuto v neprospěch krále. Ten nechal po svém návratu Johanna z Pomuku s několika dalšími úředníky uvěznit. Tento mučení podlehl a byl pak v nočních hodinách shozen z Karlova mostu do Vltavy. Tak, jak běžel čas, začaly se objevovat nové úvahy o příčině jeho mučení. Podle jedné měl být Johann z Pomuka zpovědníkem manželky Václava IV., královny Žofie Bavorské a měl kritizovat samotného krále, který na něj naléhal, aby mu prozradil její zpovědní tajemství, což on odmítnul. Podle Václava Hájka z Libočan byli již dva utopení Janové. („Kronika česká“ 1541.) Jeden v roce 1383, druhý v roce 1393. Tento názor pak převážil. Na popularizaci  - nyní již Jana z Nepomuku se zasloužili i naši pobělohorští čeští vlastenci, jezuité, z nichž nejvýznačnějším byl Bohuslav Balbín (1621 – 1688). Jedním z uznaných zázraků Jana Nepomuckého měl být jeho zachovalý jazyk, později vystavený u sv. Víta. (Jak se později, teprve ve 20. století při vědeckém rozboru ukázalo, byla to mozková plena.) V roce 1729 byl pak Johann z Nepomuku svatořečený, stal se jedním z patronů českého národa a jeho sochy byly postavené – včetně Ratíškovic – zejména v rakouských zemích, Bavorsku, ale i v jižní Americe, s kolonizačním vlivem Španělska. Jan Nepomucký se stal „prvomučedníkem zpovědního tajemství a ochráncem cti před pomluvami lidí“.

Jan Herben ve svém spise církev žádal, aby přiznala svůj omyl a stavěl proti jeho osobě Jana Husa, který byl záměrně katolickou církví ve prospěch sv. Jana Nepomuckého potlačován a zejména jezuity popularizován. Proti němu v roce 1921 vystoupil historik Jan Pekař, který vydal „Tři kapitoly z boje o sv. Jana Nepomuckého“. V nich dokazoval, že svět náboženství je jiný, než svět rozumu; onen musí míti zázrak, tento ho neuzná. Ve třetí kapitole píše: „Vším tím chci říci, že na legendu svatojanskou a na kult  svatojanský třeba se dívati týmiž zraky, jako na jiné legendy a jiné kulty svatých, t. j. jako na projev a produkt náboženského cítění doby, která je vynesla na povrch a která v ně vtělila spolu své mravní snahy, své kulturně – náboženské a národně – politické naděje ... Jana Husa zatratil obecný koncil všeho západního křesťanstva jako kacíře a vydal jej na smrt. Jana z Pomuka si čeští katolíci a čeští vlastenci 17. a 18. století v Římě vymodlili za světce a zemského patrona … k velikosti Husově není potřeba, aby byl v prach zašlápnut Jan z Pomuka …“

Po vydání publikace bylo i v Brumovicích zle! Jan Herben ve svém stáří vzpomíná: „Neužil jsem tu vlastně nikdy nic dobrého, ba přišla doba, kdy vesnice házela po mně kamením, a mé jméno bylo lidem pohoršením.“ (Brumovice, str. 400.) Místní farář z kazatelny, před tváří Herbenovy matky zatratil jejího syna, který v zájmu vědecké objektivity vzniklou legendu popřel. Ta ale mezitím v průběhu staletí hluboce zakotvila v srdcích věřících a jeho sochy byly postavené v celé střední Evropě, včetně Ratíškovic.

Co na to odpovědět? Snad vyjádřením papeže Jana Pavla II.: „Víra bez rozumu i rozum bez víry mohou být  nebezpečné!“.  3/

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Na slováckém venkově se – na rozdíl od našich měst – po 1. světové válce opakoval jiný scénář: Sotva se tento trochu otřepal z jejích hrůz a začal na ně zapomínat, vrátil se ve své většině do lůna katolické církve, otřesené tehdy svou staletí trvající spoluprací s habsburským trůnem a vznikem 1. světové války. Vždyť ještě nedávno se v kostelech modlilo za vítězství rakousko – uherských zbraní a katoličtí feldkurátoři na různých frontách dávali poslední pomazání umírajícím vojákům. Když pak v roce 1918 vznikl ve střední Evropě nový státní útvar – Československá republika, tak strana lidová, vedená Msgr. Šrámkem, hájící  především zájmy katolických věřících a jejich církve, se v ní brzy stala tzv. stranou státotvornou – účastnila se vlád v 1. republice.

Pravda – svět se po válce změnil. V Rusku zvítězila bolševická revoluce, v Evropě vznikaly radikální komunistické strany, usilující o svržení kapitalismu. I v Ratíškovicích byla tato ustavena. Ale vírou v Boha to zde tak neotřáslo. Ba právě naopak! Vliv katolické církve v obci a vedoucí role strany lidové v meziválečném období to potvrzoval. Kritika katolické církve ze strany levicově zaměřených a liberálních politických stran byla tehdy některými věřícími zároveň chápána jako kritika těch, kteří po celá staletí dobrovolně přijímali své přesvědčení o existenci katolického Boha a nesmrtelnosti své duše. Vždyť se jim tato víra v průběhu staletí již dostala pod kůži – nedovedli si představit něco jiného. Bůh byl pro ně ten, který hlavně rozhodoval o výsledku jejich práce, o úrodě či neúrodě, o hladu či hojnosti. Ale kdyby se jim katolická víra dostala jen do jejich hlav – dostala se především do jejich srdcí! Vždyť co to dalo jejich pradědům práce, než si v obci v roce 1857 postavili svůj Stánek Boží a najednou přijdou nějací přivandrovalci z různých míst republiky a začnou si z jejich nábožných citů dělat posměšky! Proto ten, kdo tuto katolickou víru v čele s papežem v Římě zpochybňoval, byl sám odmítán a zpochybňován. Jak by ne! Vždyť ti nevěrci tvrdili, že náboženství je opiem lidstva a že bohy stvořil jen strach před přírodou.

Ale nešlo jen o otázku náboženství, šlo o více – i v Ratíškovicích. Šlo i o útok na to, co se na hlavní ose Staré Dědiny, vedoucí od kaple sv. Josefa, (později od kostela) k soše sv. Jana Nepomuckého, stojící na druhé straně Staré Dědiny v průběhu staletí mezi lidmi utvářelo: jak se poznenáhla z návyků stával zvyk: scházení v letních, horkých podvečerech v žúdrech – později ve výstupcích domů na besedy, kde si lidé sdělovali své nejčerstvější zprávy a dojmy z pracovního dne, své starosti s dětmi, dobytkem, s úrodou na polích. V dlouhých zimních večerech skupinové scházení starých i mladých při draní peří, na kolovratech společné tkaní nití z konopí pro potřeby domácnosti a krojových součástí mužů a žen na denní i sváteční nošení, atd. To všechno mezi nimi vytvářelo silný pocit sounáležitosti, stejně jako v kostele. Ale i potřebu obrany proti těm, kteří jejich životní styl začali zpochybňovat a zesměšňovat. Na tuto sounáležitost měl silný vliv i pravidelně se opakující světský a církevní rok vesnice. A najednou – útok proti všemu tomu, co dávalo po celá staletí pocit jistoty, co bylo spoluvytvářeno jejich dávnými předky.

Byli to často i vojáci, vracející se z front 1. světové války, kteří po návratu tyto jejich duchovní jistoty začali zpochybňovat. Lidé, kteří často sami neměli půdu a nehospodařili na ní. Viděli kolem sebe umírat své kamarády a ptali se sami sebe, zda Bůh existuje. Proto si i tito jednotlivci se svým zpochybňováním Boha zasloužili odsouzení. Věřící byli roztrpčení a nechápali to. To přesto, že první ratíškovičtí komunisté, aby měli doma od svých žen pokoj, konali v neděli své schůze až po mši svaté a v době bourání a výstavby nového Obecního domu hrávaly svá divadla Křesťanské ženy a dívky společně s komunisty v hospodě „U Litochlebů“ v Židovském Uzlu, kde se spíše scházela ratíškovická chudina. Františka, dcera hostinského Litochleby, nájemce hospody, který se do obce přistěhoval z Brna, byla jejich členkou a sama byla divadelní ochotnicí. Mělo to později hluboce zasáhnout její život i život již ženatého Františka Dekaře, mladého komunisty a rovněž divadelního ochotníka. Ale nebyli to jen komunisté, které věřící nesnášeli. Byla to i malá hrstka ratíškovické inteligence, která se po 1. světové válce pokoušela v obci založit tělovýchovný spolek „Sokol“. Na jejich adresu směřují slova mladého, schopného Víta Příkaského, tehdejšího náčelníka „Orla“: „A my potřebujeme zdravého ducha zvláště v nynější těžké době, kdy se na naše ideje, které Orlu jeho zakladatelé dali do vínku a které nám bratři Cyril a Metoděj přinesli do vlasti, útočí, a proto vy Orli jste na prvním místě co stráž. K tomuto je třeba v našich řadách lásky, svornosti, křesťanské spravedlnosti a pevné vůle, neboť pevnou vůlí se mnoho zmůže“! Mělo ale ještě uplynout pomalu deset let, než byl v obci Sokol založen. Z přednášky, pronesené na výborové schůzi Orla jednatelem Františkem Gajdíkem v roce 1929 na téma „Sokol a katolická církev“ je zaznamenáno: „ … nastínil vznik Orla a poukázal na rozdíly mezi Orlem a Sokolem. Na konec přednášky nabádal členstvo, aby nepodporovalo Sokolů a ostatní protikatolické spolky, naopak – aby navštěvovali a podporovali všichni a odebírali časopisy, četli a šetřili k sletu do Prahy“. Z roku 1932 je pak z  přednášky důstojného pána Mlýnka na téma „Sokol a katolíci“ zaznamenáno: „… Tyrš byl nevěrcem a že Sokol v jeho duchu je spolkem protikatolickým. Z toho plyne, že v Sokole není pro katolíky místa. Pak měl důstojný pán kratší dodatek o nemístné agitaci Sokola, pak upozornil členstvo, aby o Božím Těle nenechali korouhve v kostele a v průvodu se chovali jako Orli, načež schůzi opustil“ 4/

Proto tak nakonec v Ratíškovicích dopadl i učitel a kronikář v jedné osobě Jan Mikl. Vlastenec, levicově orientovaný, který do obce přišel již v roce 1912 a který byl navíc v roce 1920, ve spolupráci s tehdejším sociálně demokratickým starostou obce Františkem Neduchalem a několika dalšími přímo účasten pokusu o ustavení církve Československé (husitské) v obci. „Svolané shromáždění občanů před školou rozehnaly ratíšovické ženy košťaty, učinily konec jejich sprostým řečem a ukázaly jim, kde je cesta z Ratíškovic!“. Se zjevným uspokojením si to ve farní kronice poznamenal i tehdejší katolický farář. To se Janu Miklovi nezapomnělo! Když si po více jak dvaceti letech učitelování v obci požádal v roce 1935 o uvolněné místo nadučitele, musel z obce i s rodinou ven, učitelovat do Nové Lhoty u Strážnice a místo dostal jiný.

Podobná situace by se asi opakovala i po skončení 2. světové války. Vznikal by  podobný scénář. Ale přišel rok 1948, nástup komunistické moci se svým pronásledováním katolické církve.  Když se pak sovětský ateistický model pod náporem západního liberalizmu v roce 1989 zhroutil, ukázalo se, že ten sice není se svými hesly svobody, demokracie, až posvátností a nedotknutelností soukromého vlastnictví k víře nepřátelským – ale spíše lhostejným. Nikdo sice věřícím nebrání, aby si věřili, pro víru a přesvědčení se nezavírá ani neupaluje, ale to je tak v této konzumní společnosti všechno. Kdepak na dnešní náhlé zbohatlíky z doby porevoluční privatizace státního majetku Jan Hus se svými ideály – bez ohledu na jejich politické či náboženské přesvědčení! A tak se tento zase jako dříve krčí v koutku mezi slavnými jmény tohoto národa a nikdo neví co s ním, stejně tak, jako s jeho silně poškozeným rodným domkem v Husinci. Na opravu nejsou peníze. Ale koho to dnes zajímá? A katolická církev? I když papež Jan Pavel II. uznal v roce 1999 Jana Husa za církevního reformátora a zbavil jej hanlivého označení „kacíř“ a litoval toho, co s ním Kostnický koncil udělal, ze staleté  setrvačnosti tato  představa u starší generace kněží i mnoha věřících katolíků doposud přežívá. Někteří v ní by rádi něco ve vztahu k němu změnili, ale naráží to i na odpor široké části veřejnosti, stavící se proti snaze po jeho úplném přivlastnění katolickou církví. Neboť on byl nejen knězem, ale  – nazíráno optikou tehdejší doby – i věrným Čechem. Za 1. republiky se toto především – zrovna tak jako u komunistů po roce 1948 v naší historiografii – spolu s jeho sociálním cítěním zdůrazňovalo, nyní se jaksi opomíjí a pro změnu zase jen zdůrazňuje, že byl jen věrným křesťanem a služebníkem Božím, milujícím pravdu. Obojí lze přijmout. Přesto se kolem jeho osoby skoro mlčí. Alespoň na slováckém venkově. Proto se ani do Husince žádné poutě nekonají. Pořád ještě mnohým v povědomí ze setrvačnosti zní písnička ze 17. století, z doby protireformace: „ …Hořiž, hořiž, Jene Huse, ať nehoří naše duše; /hořiž Martine Luthere, čert se o tvou duši pere …“, atd.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Již se dávno zapomnělo, co k tomu na II. vatikánském koncilu v Římě dne 20. září 1965 pronesl slavný Plzeňan, primas pražský a pozdější Josef kardinál Beran (Plzeň, 1888 – 1969, Řím). Obsahem jeho vystoupení byla obhajoba náboženské svobody a svobody svědomí. Hovořil o těžkém postavení katolické církve v komunistickém Československu a chápal je jako následek chyb, které byly v minulosti jejím jménem spáchány proti svobodě svědomí, ať se již v patnáctém století jednalo o upálení kněze Jana Husa, nebo v sedmnáctém století o násilnou rekatolizaci části českého národa. Dodnes nepřekonané národní trauma, vyžadující na zhojení této rány především čas a nezměrnou trpělivost, ve  které by u nás měla vysoká katolická hierarchie svým praktickým životem a příkladem lidi přesvědčit o tom, že je dnes již jiná, než kdysi byla. Na to asi nestačí jen dnes obvyklá verbální omluva.

Novou strategii římskokatolické církve, přijatou před padesáti roky na 2. vatikánském koncilu v Římě (1962 – 1965) snad nejlépe pochopíme příměrem papeže Jana XXIII.. Když se jej tázali, proč nový koncil a proč v této době, odpověděl jim: „Chci nechat otevřená okna církve, abychom viděli na lidi venku, a oni se zase mohli dívat dovnitř“. (Byly na něm přijaty tyto čtyři hlavní dokumenty – koncilní konstituce: O liturgii, Církvi, Zjevení a Církvi v moderním světě.)

Dodejme, že tento současný nepřekonaný, rozporuplný vztah mezi věřícími a nevěřícími v naší zemi bude jen málo důležitou etapou minulosti proti tomu, co nás očekává v nejbližší budoucnosti. Je to nastupující imigrace mnoha národů, různých barev pleti, různých náboženských vyznání i na naše území, včetně obce Ratíškovice. Imigrace legální i ilegální, kterou nic nezastaví a dokonce se s ní i v demografických prognózách našeho státu s klesající porodností v teorii tzv. nepřetržitého růstu počítá. Tito imigranti se nikde neasimilují do kultury hostitelských zemí, ale převážně žijí izolovaně od domácího obyvatelstva. Je tomu tak například s tureckou muslimskou menšinou v Německu, v Anglii, Francii, Holandsku s přistěhovalci z jejich bývalých kolonií. Podobně se tak někde začíná dít i s vietnamskou menšinou u nás. V Plzni si začínají budovat své buddhistické svatyně. Ostatně nedělají nic jiného, než již před sto roky dělaly všechny přistěhovalecké národnostní menšiny v Americe. Každá z nich měla tendenci zachovat si i tam svou duchovní kulturu, do níž patří i náboženství a Spojené státy americké proti tomu nic nenamítaly, pokud zároveň neohrožovaly svou pozvolnou asimilaci do nového prostředí, nevyvolávaly nenávist vůči náboženstvím druhým a dodržovaly zákony země. Bylo tomu tak i v případě ratíškovických imigrantů v Binghamtonu, stát New York. Již v roce 1912 si tam založili svůj Český katolický spolek č. 308, pojmenovaný po sv. Cyrilu a Metoději (patronů i ratíškovického kostela), postavili si v Endwellu, součásti Binghamtonu svůj katolický kostel a založili i Morava Club, vyvíjející bohatou kulturní činnost. 5/

Čeká tedy dnes všechny hlasatele náboženské svobody a zastánce svobody svědomí velká zkouška tolerance. Jak se asi tradiční, konservativní slovácký venkov k nastupující globalizaci a multikulturalismu postaví? Než ponechejme stranou Jana Husa, pomalu upadajícího u tohoto národa v zapomnění, který byl kdysi ochoten – jako mnozí jiní křesťanští svatí – jít za svou poznanou pravdu i na smrt a vraťme se k nedávné historii obce Ratíškovice.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Dekař | pondělí 12.9.2011 14:07 | karma článku: 8,13 | přečteno: 769x
  • Další články autora

Miroslav Dekař

Krušné dny osvobozování obce Ratíškovice sovětskou armádou v dubnu roku 1945 IX.část

Motto : Každý začátek má svůj konec. Ale každý konec má zároveň i svůj nový začátek i novou naději...

21.4.2022 v 14:33 | Karma: 8,36 | Přečteno: 209x | Diskuse| Osobní

Miroslav Dekař

Krušné dny osvobozování obce Ratíškovice sovětskou armádou v dubnu roku 1945 VIII.část

Motto : Každý začátek má svůj konec. Ale každý konec má zároveň i svůj nový začátek i novou naději...

21.4.2022 v 13:22 | Karma: 4,58 | Přečteno: 95x | Diskuse| Osobní

Miroslav Dekař

Krušné dny osvobozování obce Ratíškovice sovětskou armádou v dubnu roku 1945 VII.část

Motto : Každý začátek má svůj konec. Ale každý konec má zároveň i svůj nový začátek i novou naději...

20.4.2022 v 21:00 | Karma: 8,55 | Přečteno: 208x | Diskuse| Osobní

Miroslav Dekař

Krušné dny osvobozování obce Ratíškovice sovětskou armádou v dubnu roku 1945 VI.část

Motto : Každý začátek má svůj konec. Ale každý konec má zároveň i svůj nový začátek i novou naději...

20.4.2022 v 13:05 | Karma: 7,20 | Přečteno: 235x | Diskuse| Osobní

Miroslav Dekař

Krušné dny osvobozování obce Ratíškovice sovětskou armádou v dubnu roku 1945 V.část

Motto : Každý začátek má svůj konec. Ale každý konec má zároveň i svůj nový začátek i novou naději...

19.4.2022 v 23:33 | Karma: 9,75 | Přečteno: 246x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  16:41

Aktualizujeme Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili, píše Denník N. K incidentu došlo v obci...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Rádio Impuls slaví 25. narozeniny maratonem rozhovorů z Národního muzea

15. května 2024

Rádio Impuls slaví čtvrtstoletí v éteru. Aktuální výsledky Radioprojektu za IV. čtvrtletí 2023 a I....

Ukrajina už nestíhá sestřelovat rakety. Rusům vychází nová taktika

15. května 2024

Premium Zpráva, která zní jako nostalgická vzpomínka na lepší časy: v noci na úterek podniklo Rusko nálet...

Útok na Fica odsoudili Pavel, Babiš či von der Leyenová. Bůh mu žehnej, popřál Orbán

15. května 2024  15:33,  aktualizováno  16:57

Prezident Petr Pavel odsoudil útok na slovenského premiéra Roberta Fica. Předsedkyně Evropské...

Slyšel jsem volání „Postřelili Fica!“ popsal z místa slovenský novinář

15. května 2024  16:53

Slovenský novinář Hospodárských novin Juraj Bury byl na výjezdním zasedání slovenské vlády v obci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 572x
Důchodce. Předmětem mého zájmu jsou především politika a postavení dechové hudby ve společnosti, k čemuž se váže i vydání několika prací z historie obce Ratiškovice. Zde bych se rád zabýval prozatím pouze prvním z mých zájmů.

Seznam rubrik