Přežije SkyEurope ?

V březnu roku 2006 jsem poprvé nasedl do letadla společnosti SkyEurope na letišti polském Krakově a vydal se na svůj první eurovíkend do Říma - to vše za neuvěřitelných cca 600 Kč za zpáteční letenku. Společnost tehdy oslavila 4 roky od přepravení svých prvních zákazníků a zhruba půl roku se její akcie obchodovaly už také na burze. A co víc - mohla se pochlubit jednou z nejmladších flotil na světě...

Od té doby utekl už nějaký ten pátek a ekonomickými problémy zmítaná společnost jakoby zázrakem přežila odebrání několika letadel pořízených na leasing prostřednictvím firmy CEGAS. Poměrně úsměvně tak zní jedna z vět uvedená na jejich webových stránkách -  SkyEurope operates a fleet of Boeings 737, that is expected to grow to 32 modern Boeing 737-700 NG aircraft by 2011. (SkyEurope provozuje flotilu Boeingů 737, přičemž se očekává její růst až na 32 moderních strojů typu Boeing 737-700 NG do roku 2011).
 
Nechci být skeptický, ale obávám se, že tyto cíle se již podařit nenaplní, neboť z výše uvedených letadel už jich SkyEurope mnoho nezůstalo. Firma se naopak rozhodla pořídit starší a levnější stroje  od zkrachovalého litevského dopravce flyLAL a v květnu obdrží další 2 ještě starší  - tentokráte od United Airlines (tři letadla jsou pak v jednání). 
 

Cestování ve starších letadlech nebývá zpravidla tak pohodlné jako v těch modernějších, SkyEurope vykazuje své zisky stále v  červených číslech, a tak možná namítnete, že v době krize přežijí jen ti silnější a že tyto aerolinky vlastně nebyly v zisku nikdy, takže na ně zcela logicky čeká krach. Ve světě byznysu nic divného, proč se tím tedy nějak zvlášť  zabývat. A s tímto závěrem by mohl článek klidně i skončit...mohl, ale neskončí...

...přiznám se totiž, že pro Sky mám tak trochu slabost - možná je to tím, že jsem  s nimi absolovoval  několik poznávacích cest a vždy jsem byl spokojen, možná je to těmi příjemnými mj. slovenskými stevardkami :-) a možná je to tím, že patřili k průkopníkům nízkonákladového létání a zpřístupnili tak leteckou dopravu širšímu okruhu lidí (včetně mě).

A nejen z těchto důvodů by mě docela mrzelo, kdyby tento projekt zanikl. Není pochyb o tom, že by byl nahrazen  někým jiným (a rychle expandující WizzAir je toho dobrým důkazem), nicméně by skončila doba, kdy se synonynem konkurečního boje mezi nízkonákladovými společnostmi stal na jedné straně Ryanair a na straně druhé SkyEurope.
 

Když jsem těsně před Velikonoci na vídeňském letišti nasedal při své cestě do Lisabonu do zcela bílého, 16 let starého letadla, jednoho z těch, které už v rámci úsporných opatření nenechali nastříkat do tradičních barev, byl to divný pocit.
"Přecejen aspoň takovým menším písmem by tam mohli mít někde napsáno Skyeurope", říkal jem si v duchu, ale pak jsem nasedl a dále už neřešil vnější design letadla. Koneckonců tohle se dá přežít.

Otázkou zůstává, jestli tvrdý konkurenční boj "přežije" Sky. Osobně této společnosti docela fandím, neboť přestože tento projekt není doposud komerčně úspěšný, tak mě tak nějak dokázal "chytit za srdce"... 



Autor: David Kondělka | čtvrtek 7.5.2009 16:16 | karma článku: 12,14 | přečteno: 1299x