Recenze filmu Menu - 70 %

Skupina různorodých hostů se vydává na tajemný ostrov, kde si dopřejí luxusní degustační večeři od proslulého šéfkuchaře. Ten si pro ně připravil vskutku silný zážitek.

Tento horor a thriller zrežíroval Mark Mylod, který se většinou věnuje seriálové tvorbě. Nejdůležitějších rolí se ujali Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy a Nicholas Hoult.

Tyler (Nicholas Hoult) a Margot (Anya Taylor-Joy) se vydávají na rande. To má proběhnout v rámci drahé degustační večeře od světoznámého šéfkuchaře Juliana Slowika (Ralph Fiennes). Aby to bylo ještě zajímavější, tak se menu bude podávat na ostrově, kam je možné se dopravit pouze lodí. Naši dvojici doplní ještě skupina rozličných lidí a všichni se vydávají na plavbu za zajímavým zážitkem.

Po přiražení ke břehu proběhne prohlídka ostrova. Objektivně jde o vcelku příjemné místo, ale umístění uprostřed oceánu a nevědomost, co bude dál, mu dodává tak trochu temnou atmosféru. Pak je již čas se usadit ve stylové restauraci.

Hned s prvním chodem je jasné, že budeme svědky kvalitního fine diningu. Důraz na detail, nejlepší suroviny v dokonalých kombinacích, invence, originální nápady a nejvybranější servis. Samozřejmě nesmí chybět hluboké proslovy šéfkuchaře uvádějící každé jídlo. Ale přes tuto kulinářskou dokonalost postupně začne večeře nabývat temnějších tónů. Jeden chod například odhaluje skrytá tajemství, což je ovšem teprve začátek.

Nejdůležitějším prvkem filmu jsou samotné postavy v čele s šéfkuchařem Slowikem. Ten je od začátku tajemný jako hrad v Karpatech, ale samozřejmě jej postupně poznáme. Je naprosto oddán svoji profesi, která je alfou a omegou jeho života. Začínal jako mladík v obyčejné restauraci, kde záleželo pouze na vaření. Nicméně postupně se vypracoval na špičku, a to samozřejmě proměnilo i klientelu. Najednou byli jeho zákazníky slavní a bohatí, kterým záleželo spíš na tom, aby se mohli chlubit pohoštěním od věhlasného šéfkuchaře. To postupně změnilo jeho osobnost. Nyní kolem sebe nosí mrazivou auru, která je zároveň děsivá a fascinující. Možná je inspirace postavou Hannibala Lectera z Mlčení Jehňátek.

Ovšem neméně důležitá je pro děj i postava Margot. Ta mezi ostatní vlastně nezapadá. Nedokáže ocenit vysokou gastronomii ani nemá na účtu kupu peněz. Stává se tady zástupcem obyčejných lidí, který tady působí trochu jako liška v kurníku. Nachází se někde mezi, takže dokáže pochopit obě strany, ale zároveň si zachovává dostatečný odstup pro kritický pohled.

Mimo jiné i díky její postavě má film kritický společenský rozměr, a to dokonce na více frontách. Nejdříve se můžeme podívat na hosty, kteří jsou klasickou vyšší třídou. Jsou velmi zaměření na sebe a nerespektují sloužící personál. V tomto případě například vůbec nevnímají, jaká práce se za tím dokonalým talířem skrývá. To je ovšem taková miss sympatie společenské kritiky.

Ale naštěstí to nebude takto jednostranné. Šéfkuchař Slowik a jeho kolegové jsou naprosto posedlí dokonalostí svého jídla, že zapomínají na to hlavní, což je uspokojení strávníků. To je rozhodně hezké, nicméně není potřeba se brát tak vážně. Přece na tom celý svět nestojí a nepadá. Zeměkoule se točit nepřestane.

Hudba je spíše minimalistická a pouze instrumentální. Většinou je využita jako pouhý podklad na pozadí, který člověk nezaznamená, pokud se opravdu nesnaží. Opravdu dá o sobě vědět pouze v těch nejdůležitějších okamžicích filmu, jejichž náboj pomáhá posílit. Obraz a kamera nenabízí obecně nic zajímavého či neobvyklého, nicméně vyobrazení samotných jídel dosahuje úrovně práce kvalitních food stylistů.

Nakonec nastane velkolepé finále, ke kterému celý film směřoval. Všechny frustrace a zadržované emoce šéfkuchaře vykrystalizovaly v jednu silnou událost, která na první pohled působí hodně drsně, ale zároveň obsahuje čistou esenci lásky ke kulinářskému umění. Stačí když to lidem chutná a udělá jim to radost. Nejsou potřeba drahé suroviny a spousta řečí kolem. Ani srdíčka na Instagramu. Pozitivní strana zvítězí a ta opačná dostane co proto.

Celkově jde o zajímavý neobvyklý thriller, který na první pohled pouze oslavuje lásku k jídlu a k vaření poněkud neotřelým způsobem. To je ovšem jenom povrchní pohled na film, jelikož se v něm skrývá mnohem více. Pokud nahlédneme pod vnější slupku, tak najdeme společenský přesah ve formě kritiky vyšší společnosti a moderní gastronomie. Takže tady máme povedené dílo, který pokud mu dáte šanci a dostatečnou pozornost, tak by vás mohl zaujmout.

Automobily

V tomto filmu bohužel nenajdeme žádné automobily.

Zdroje