Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
P60e49t34r 94Š48í79d24a
Limitujícím faktorem nebyl vysílací výkon, ale výdrž baterií, a ta je u druhého stupně 12 hodin
Prodloužit jí by znamenalo někam dat solární panely, což jak jistě uznáte není jednoduché
Pro paní Danu, tendenčně jsi články, než od Vás už jsem dlouho neviděl, co technická informace, to chyba, jestli tímhle stylem píšete i ostatní ....
J22i66r80k63a 24B34r47u65n16n13e12r
No, nepřesvědčila jste mne, ale to nevadí, dohodneme se, že se nedohodneme.
M73i94r82e57k 35F27i13d57l64e49r
Pozor, třeba zásadně odlišovat 2 věci:
Dosažení výšky 100km, což se považuje za hranici vesmíru. Tam se dostal New Shephard. Ten ovšem zdaleka nemá dostatek výkonu na oběžnou dráhu.
Dosažení oběžné dráhy. To je úplně jiná kategorie a to se dosud podařilo jenom F9 (myšleno přistání vertkální přistání boosteru).
Jinak z jiné strany, New Glenn vypadá velice dobře a moc se těším až odstartuje. Jen se bojím že to nebude dřiv než za 5 let a tou dobou už může být irrelevantní.
M50i23c83h40a35l 24Š80t11a72j31n13r70t
Ono srovnavat tak rozdilne stroje je dost problem. Ale jakkoli je prvni stupen Falconu mnohem vetsi, vykonnejsi a tezsi nez nosna raketa New Shepard, v obou pripadech je let a navrat stupne suborbitalnim manevrem.
M38i92r66e34k 59F89i71d65l36e42r
Jenom technické upřesnění: SpaceX není veřejně obchodovaná firma, takže na tom co vídí akcionáři nezáleží....
M25i73r71e53k 96F33i88d19l65e64r
Tak nechte mě hádat. Přestalo Vás bavit číst pořád dokola o nějakém Muskovi, tak jste si na google nechala vyhledat články které Vás utvrdily ve vašem názoru.
Bohužel jste už nepátrala o kontextu těch článků. Tak jenom na vysvětlenou: Existuje firma Tesla, která je akciovou společností. Cena těch akcií je už léta šílená (já bych do nich neinvestoval) a neodpovídá klasickým poučkám o výkonu firmy. Proto je spousta opravdu velkých investorů kteří už léta mají vsazeno na jejich pokles.
Aktuálně se jedná o deset miliard dolarů.
Bohužel, cena se nevyvíjí podle jejich představ a tak potřebují "odhalit pravdu" jakýmikoliv prostředky. Tendenční články o SpaceX jsou jednou z levných možností jak se snažit situaci zvrátit. Jak je vidět, vždycky se někdo nachytá.
Jinak mě opravdu pobavil Váš názor jak SpaceX "vysává" NASA/USA. Abychom to podpořili nějakými čisli, zkusme začít třeba tady:
W43a80l97d13a 65W88i90n10t66e22r
Už bylo diskutováno, včetně nadhodnocení a podezření z podvodů...K tomu odkazu - také už bylo někde uvedeno, že to nebyly Muskovy lokty ani naivita, dát někomu prostor pro tzv vize, ani samoprosazení se na trhu, ale chladný kalkul NASA, která si jej soutěží vybrala k plnění nějakých úkolů a ty provádí dobře. Státní dotace, dotace ze strany NASA, peníze za podíl NASA...to bylo předmětem, nikoliv peníze za vynesený náklad, které jsou v režimu zavádění ceny nižší, ale víc jak dvakrát stupeň nestartoval, tak se uvidí, jaká cenová politika zvítězí. Nutno poznamenat, že na ceny zareagovali všichni (proto se tvrdí, že ceny vynášení nákladu jsou zhruba u všech stejné) a tak, jak si dnes vybíráte benzinovou pumpu už podle vzdálenosti od bydliště a ne až tak podle ceny, s nosiči to bude stejné s jediným kritériem vybuchujících raket a experimentů (někteří už dali přednost jiným "dopravcům"). Všechno ukáže čas a protože se NASA chce věnovat ušlechtilejším cílům, přenechá tahání nákladu soukromníkům. Jestli si chce Musk plnit vize, měl by přidat, protože více supů na trhu se projeví v ceně a nevylučuji nějaký ten kartel.
R85a98d22e17k 24V78a97l76k67o77v86i65č
Je mi líto paní Dano, ale tohle jsou bláboly. SpaceX se zúčastnil soutěže NASA (COTS), Dragon a Antares ji vyhráli a tak jim NASA dala tolik peněz, kolik se jí vyplatilo - férová soutěž. Výsledkem je Falcon IX s úspěšnou bilancí startů a teď i Falcon Heavy na trhu. Ostatní - Arianespace, Delta+Atlas, Rusové, Čína - museli provézt hodně tvrdé seškrtání nákladů, aby jim zůstali aspoň nějaké zakázky. Takže o úspěchu může pochybovat jen fanatik. Každý výrobce má úspěchy i problémy. Postup zvolený SpaceX - co nejjednodušší raketa, maximalizace sériové výroby, opakovaná použitelnost pro větší rozsah nákladů - se osvědčil. PR - je to americká firma, akcionáři musí vidět úspěchy. Pokles ceny zvětšuje trh a motivuje i ostatní k inovacím - jednoznačný přínos. Pravdu o Zumě se nedovíme, raketa fungovala, jak měla, o nákladu nevíme - klidně to může být úspěšná mise.
P39a22v55e64l 30K23a37m36a11s
Dobrý den Dano, nezapojím se do komentářů viz. níže, jelikož o této problematice vím - s prominutím - kulový. Takže jestli máte pravdu vy nebo vaši oponenti, nedokáži určit. Pro mě je důležité, že mám rád vaše články a přináší mi pohled na E. Muska i z jiné strany než většina oslavných textů na internetu. Mám vždy rád různé pohledy na různá témata a za to vám moc díky. Mohu si utvářet vlastní pohled, což je, podle mého názoru, v životě důležité. Těším se na další a dávám karmu.

H61o98r71s98t 27A16n37t91o66n 21H22a48s78l14b25a60u63e39r
Dano, Pavel mi mluví z duše. Pavle, díky!
M28i34c21h50a86l 76Š76t51a85j57n11r68t
Ono bohužel jít proti dojmologii ze SpaceX vlastní dojmologií vychází dost rozpačitě, SpaceX má na p.r. přece jen lidi na plný úvazek
Takže by to chtělo fakta. A těch je teda dneska málo.
Třeba to řečnění o spirále vývoje a produkce. Prezentuje se nějaká teorie, která sice odpovídá urtčitým obecným poučkám o trhu, ale proč je tak strašně důležitá v kosmickém průmyslu, z toho nevyplývá. Pak se do toho nelogicky zamotají US raketoplány, ze kterých se nakonec vylouplo něco trochu jiného než orbitální náklaďák a jejichž finanční náročnost má své kořeny v jejich technické podstatě. A zakončí se to zkratkovitě tím, že Musk by neměl stavět rakety. Čísla? Statistiky? Na co, když máme ideovou linii, že :-/
Nejen, že to na sebe nenavazuje, ale argument, že je dost spolehlivých nosičů nerespektuje souvislosti. V USA byl po vyřazení raketoplánů k dispozici prakticky jen Atlas V Lockheed/Boeing. Spoléhat se na jediného US dodavatele a ostatní státy včetně Ruské federace, není styl US státních organizací. Proto za peníze NASA létá Falcon a Antares. Ne proto, že Musk je podvodník.
Ohledně průšvihu se Zuma se po netu spíše spekuluje, oficiálně se mlží a technické detaily zatím nejsou venku. Ale tady je jasno, není totiž důležitý způsob odpojení satelitu, manévrovací možnosti druhého stupně Falconu, jak dlouho zůstane v ovladatelný a jak dlouhé bylo časové okno pro uvolnění satelitu. Nic z toho není důležité, když víme, že Musk je fuj fuj.
Já si nemyslím, že by Musk byl spasitelem pokroku a je určitě správné rozebrat důvody proč jsou některé jeho vize nereálné, ale používání účelové argumentace to shodí jako celek
D71a70n84a 11T66e74n27z60l17e39r
Ano, hrozné. Bere to iluze. Ubohé. Mějte krásný večer, Václave.

K13l66á83r19a 11T88ů21m21o93v32á
A k čemu je dobrá reklama v místech, kde ji stejně nikdo neuvidí?
D74a30n78a 90T97e43n49z18l66e80r
On se samozřejmě nezapomněl zmínit v obrovské PR kampani, že tam letí jeho Starman v jeho autě. Takže tu reklamu viděli především na Zemi. Krásný večer, Kláro.
- Počet článků 1098
- Celková karma 19,44
- Průměrná čtenost 1260x