Zrušení povinné maturity z matematiky vnímám jako velkou chybu a počátek problému

Jsem učitelka angličtiny a věru nejsem talent na matematiku. Přesto či právě proto považuji zrušení maturity z ní, a potažmo upozadění matematiky, za velice špatný nápad a v důsledku za předzvěst problému.

Proč? Protože matematika je věda jdoucí ruku v ruce s logikou. Protože matematické myšlení je potřebné pro život každého jednoho z nás. Tím myslím nejen schopnost spočítání si domácího rozpočtu, rodinných plánů anebo investic do budoucnosti. Tím myslím i prevenci zadlužení a toho, abyste se stali snadnou kořistí podvodníků. Proč si to myslím? Protože matematické myšlení je v přímé souvislosti s myšlením logickým, praktickým, a protože logika a praktičnost jsou v přímé souvislosti s tím, čemu říkáme selský rozum a nově kritické myšlení.

A v nemalé míře i proto, že tím, zda a jak se dokážeme postavit tomu, čemu nejsme predisponovaní, v mém případě k matematice, prokazujeme, zda jak jsme schopni do budoucna čelit problémům jako takovým. Problémům, kterých během života potkáváme a potkávat budeme spousty. Vážně si myslíte, že umetáním cesty svým dětem z nich učiníte lidi schopnější, silnější a samostatnější?

Já jsem, přesto, či právě proto, že mi tyto buňky dány nebyly, strávila hodiny odvozováním vzorečků, počítáním příkladů, ověřováním si výsledků. Výsledek? Jako sama žena jsem byla schopna postavit dům, ušetřit dětem a vychovat dvě děti, z nichž budou zakrátko dva vysokoškolsky vzdělaní odborníci. Vděčím za to jak svým učitelům, tak především rodičům, kteří mě vždy učili stavět se svým nedostatkům čelem.

Moje generace z matematiky maturovala a nezabilo nás to. A to i přesto, že nás nová koncepce ochudila o trojčlenku a „obohatila“ o množiny.

Na své učitele matematiky na všech stupních škol vzpomínám s láskou a úctou. Netuším, jak to dělali, ale všichni nás přiměli k tomu, abychom se jejich předmětu věnovali, že jsme ho používali i aplikovaně a že jsme se nikdo (bude mi 50, takže už snad smím zpětně hodnotit) v životě neztratili.

Proč si myslím, že pan ministr zrušil povinnou maturitu z matematiky? To je jednoduché, jako facka. Protože může, a protože je to pro všechny zúčastněné, především pak pro stávající vládní garnituru, jednodušší.

Musel by totiž iniciovat nábor a zaplacení doopravdy schopných učitelů matematiky. Musel by pořešit hodinovou dotaci a zkvalitnění výuky na základním i středním stupni škol. Školy by musely zainteresovat rodiče (z nichž většina matematiku jako maturitní předmět neměla, tudíž se jí učit nemusela a teď naráz by do ní musela proniknout), aby se učili se svými potomky a aby spolupracovali se školou. Bylo by potřeba podnítit vznik systém výuky a zkoušení tak, aby se děti matematiku skutečně učily a naučily a aby už od prvního stupně vstřebávaly a získávaly něco, čem já nematematik pro jednoduchost říkám matematické myšlení.

A proč si myslím, že pan ministr Plaga zrušil povinnou maturitu z matematiky přesto, že byla sněmovnou schválena již v roce 2016 a přesto, že školy měly mít dostatek času na přípravu? Je to ještě jednodušší. Blíží se další volby a je třeba něčím přikrmit elektorát domovského hnutí pana ministra. A čím si ho získá či koupí? Tím, že mu přislíbí nové penzum práce a starostí anebo ujištěním, že ještě generace jeho a jeho dětí může v klidu žít a neumět matematiku?

A co je pro vládnoucí hnutí jednodušší? Vychovávat si novou generaci lidí, kteří rozpoznají, když jim někdo, s úsměvem ve tváři a výrazem „to je přeci jasné jako facka, vy hlupáčci“, z obrazovky vysvětluje, proč ani pro tentokrát nemůže splnit dávno slibované? Anebo si užívat toho, že vám to dál baští a odvolávat se na pochybení vlád předcházejících? Vždyť je tak jednoduché schovávat se za věty, které začínají slovem „ale…“.

Takže si sami zvažte, vážení a milí spoluobčané, co je vám milejší. Zda si dál hnít v pohodlné nevědomosti a neznalosti a stát se tak manipulovatelnějšími, tvárnějšími a snadněji ovlivnitelnějšími… A zda tutéž budoucnost hodláte nachystat i vlastním potomkům…

Kdysi jsem sledovala pořad O úspěchu s úspěšnými s Ivo Tomanem. Jedním z prvních jeho, standardním způsobem zpovídaných hostů, byl i Andrej Babiš https://www.youtube.com/watch?v=YJM8-nFs73E, tehdy „jen“ podnikatel. Když jsem si zpětně tento pořad znovu vybavovala, došlo mi, že valná většina skutečně úspěšných lidí dnešní doby jsou absolventy VŠE, ČVUT a jiných univerzitních oborů, kde je matematika a její znalost a schopnost s ní nakládat základním a zásadním pracovním nástrojem. Co myslíte, nesvědčí to o čemsi? Vážně chce své děti ochudit o možnost stát se v jejich životech úspěšnými?

Já tedy ne.

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Dáša Stárková | neděle 3.11.2019 11:40 | karma článku: 45,06 | přečteno: 7058x