Proč se účastním učitelské stávky?

Ne, není to jen kvůli penězům (sníženému objemu, ani  jeho rozložení mezi tarif a odměny). Ani kvůli mé nedůvěře v AB. Není to (nákladný) rozmar ani truc vůči žákům a jejich rodičům. Je to snaha upozornit na následující

…nesrovnalosti a vyvrátit tak několik fám, které vám tak setrvale předkládá a úspěšně přiživuje stávající vládní garnitura v čele s premiérem a ministrem školství, že tomu věříte…. bohužel...

 

1/ ač jsme vysokoškoláci, naše platy patří dlouhodobě mezi nejnižší platy vysokoškoláků, a to jak v rámci naší republiky https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/ucitele-vysokoskolaci-plat-ministerstvo-skolstvi_1909060702_pj, tak i civilizovaného světa https://www.kurzy.cz/zpravy/511284-platy-ceskych-ucitelu-cesti-ucitele-jsou-na-platech-stale-biti-ve-srovnani-platu-vysokoskolaku/. Taková situace je těžko únosná pro mne, dosluhujícího "nadšence” a absolutně nemotivující (troufám si říci demotivující) pro potencionální zájemce z řad absolventů pedagogických fakult, pro zájemce o jejich studium a zájemce z řad nepedagogicky vzdělaných vysokoškoláků.

Namítáte, že tuto práci nemusím dělat? Jenže ono nejde pouze o mne a mé stávající kolegyně. Koneckonců, to, že učím, neznamená, že se jiné práce štítím, že nejsem schopna ji vykonávat anebo že bych se neuplatnila v jiných oborech. Právě naopak. To, že tuto práci i přes popisovaná úskalí dělám dál, svědčí o tom, že jsem této práci a výuce vašich dětí oddaná. Ale všechno má svou mez.

A kdybych  ztratila trpělivost či se zařídila podle podobných doporučení a ze školství odešla pracovat jinam, kdo bude do budoucna učit vaše děti a děti vašich dětí??? Ono totiž, zatímco v jiných profesích roste ohodnocení úměrně s postupující kariérou (tedy nejen odpracovanými roky, ale i profesním růstem), u učitelů tomu tak není, takže učitel ve středním věku bere podstatně méně než jeho vrstevníci v jiných profesích.

Výsledkem je neustále se zvyšující množství chybějících pedagogů ve školách, a potažmo snižující se kvalita vzdělávání.

2/ Doposud učitelům nízké platy nevadily a najednou stávkujeme? Samozřejmě, že vadily, ale

a) vždyť poslední hospodářská krize, kterou si všichni pamatujeme, trvala od roku 2008 do roku 2015 https://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_recese, přičemž od roku 2014-2017 byl AB ministrem financí a vicepremiérem https://cs.wikipedia.org/wiki/Andrej_Babi%C5%A1), proč tedy nezačala přidávat už jeho vláda?

b) Byl to Andrej Babiš, kdo osobně opakovaně prohlašoval (za všechny změny jeho názorů a prohlášení https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ucitele-priplatky-platy-msmt-rozpocet-finance-vlada-penize.A181030_154621_domaci_brzy

https://www.irozhlas.cz/komentare/andrej-babis-ucitele-platy-zvyseni-platu-vlada_1903101313_dbr

https://tn.nova.cz/clanek/ucitele-si-prilepsi-jejich-plat-poroste-o-osm-procent-schvalila-vlada.html), že platy postupně porostou v předem naplánovaných procentuálních stupních až ke slibovanému navýšení na 150 %  či na průměrný plat 45 tisíc. Naposledy někdy v červenci tohoto roku. Až minulý týden najednou došlo ke kritizované změně a rezolutnímu odmítnutí dalších vyjednávání. Jaká jiná dedukce vás napadá nežli, že jde o “účelovku”, tedy účelový volební příslib, který neměl být nikdy splněn?

Víte, čeho se obávám? Že než dojde ke slibovanému navýšení platů, bude nejen konec volebního období hnutí ANO, ale také dojde k vyčerpání jakýchsi rezerv a přechodu pokrizové recese v další hospodářskou krizi https://www.irozhlas.cz/komentare/ekonomika-hospodarstvi-krize-recese-nemecko-cesko_1907301527_lac a výsledkem bude, že namísto zvýšení platů dojde k utahování opasků… a učitelé, odpusťte mi ten výraz, zase utřou, protože bude zapotřebí hasit jiné, větší problémy.

3/ Už nechci, aby byl můj učitelský plat a my učitelé samotní jako hračky a oběti politického boje. Hnutí ANO ústy Andreje Babiše a ministra Plagy opakovaně zdůrazňovalo zvýšený zájem o podporu systému vzdělávání a učitelů jako jeho nositelů. Na slib 150% navýšení na průměrný plat 45000,- Kč pro učitele, stejně jako na jiná svá populistická prohlášení a kroky, získalo hnutí spoustu voličů. Jak se zdá, nyní peníze došly, sliby postupného navyšování splnit nelze, učitelé ztratili důvěru ve splnění výše uvedených slibů a serioznost jednání obou pánů. Rázem, doslova ze dne na den, jsme se stali těmi špatnými a nevděčnými. Výsledek? Namísto, aby AB přiznal, že slíbil nesplnitelné, spletl se anebo přiznal barvu (že šlo jen o účelovou předvolební vábničku), poštval neučitelskou veřejnost proti učitelům. Vážně nemáme být za co vděční a proč jeho příslibům nadále důvěřovat!

4/ Učitelé už dostali tolik peněz a stále kritizují a kverulují a nyní dokonce stávkují. Vážně tomu věříte? K tomu připojuji následující: „Platy učitelů sice vzrostly od roku 2013 o 31 procent, ovšem průměrná mzda v České republice stoupla ve stejném období o 27 procent,“ doplňuje Radek Sárközi, „rozhodně tudíž nelze hovořit o masivním zvyšování, jak tvrdí premiér, jedná se spíše o valorizaci.“ (http://www.pedagogicke.info/2019/11/pedagogicka-komora-podporuje-stavku.html)

5/ Prý si beru vaše děti jako rukojmí – ne, neberu. Naopak, stávky se účastním za a pro vaše děti. Za to, aby se výrazně zlepšil celý systém vzdělávání, aby ve školách zůstali zkušení pedagogové a aby odpovídající platové ohodnocení přivedlo do školství odborníky nové, erudované, motivované.

Exministr školství Josef Dobeš na otázku, jaký plat by byl odpovídající, odpověděl: “takový, který by přivedl do školství alespoň 30-40 % vysokoškolsky vzdělaných učitelů - mužů (živitelů rodin, jak dodal) …  tedy okolo 50 tisíc Kč.”

6/ Já vím, že oficiální důvod stávky, postulovaný učitelskými odbory, zní jako přitažený za vlasy, a ne zcela regulérní, systémový. Vím i, že by řada dalších učitelských organizací, jako je Učitelská platforma, uvítala  cíl jiný, ideálně za ono přislíbené  navýšení  o 15%. http://www.ceskaskola.cz/2019/11/ucitelska-platforma-ke-stavce-odboru-se.html, Na druhou stranu, víte, proč odbory a učitelé tolik brojí proti přesunu části přislíbených peněz (už i tak snížené o oněch 5 %) do odměn? Nejde o to, že by tím dávali najevo nedůvěru v ředitele škol, jejich manažerské dovednosti a férovost v odměňování. Skutečným důvodem je to, že peníze, určené k odměňování, jsou peníze spíše virtuální. Nepřichází přímo řediteli, ale provozovateli školy, tedy kraji, a tudíž je ředitel často k dispozici k odměňování ani nedostane.

 

Takže ano, ač považuji načasování a zdůvodnění stávky, vyhlášené Pedagogickou komorou, za nepříliš šťastné, připojuji se k ní a jsem pyšná jak na kolegy na své škole, tak i na kolegy působící na ostatních základních školách v našem městě, kraji a v dalších krajích ČR, kteří činí totéž.

Považuji totiž za správné, abychom my učitelé dali rezolutně najevo, že jsme ztratili důvěru ve sliby pana premiéra a že se dál za nos tahat nenecháme a ani, že nehodláme být nadále současně prostředky i oběťmi jeho politických pletich.

Víte, co budu dnes, během stávky= zadarmo dělat? Jdu si do školy připravovat materiály na další výuku pro vaše děti. Navzdory všemu výše uvedenému jsem totiž učitelka tělem i duší a vnímám tuto práci jako poslání.

Nejsem ovšem ani jeptiška, mnich ani rytíř. Stejně jako vy, i já mám rodinu, i já potřebuji odpovídající ohodnocení mé práce. Nevím, jak vy, ale moje rodina si nemůže dovolit, abych měla svou práci jako charitu.

 

Autor: Dáša Stárková | středa 6.11.2019 7:48 | karma článku: 40,65 | přečteno: 6460x