První sníh

Co je to vlastně sníh? Dle wikipedie je sníh  specifická forma ledu, pevného skupenství vody. Je tvořen ledovými krystalky seskupenými do sněhových vloček.  Tolik tedy definice z veřejné internetové encyklopedie.

Pro děti (nebo alespoň pro nás když jsme byli malí) je sníh úžasná věc. Klouže to po něm ještě lépe, než po blátě, nešpiní (alespoň ten nově napadaný a nebo ten mimo silnice), nechá se užmoulat do krásné sněhové koule a jak panečku pak sviští vzduchem (kam se na to hrabe bláto). Jediná jeho nevýhoda je, že v současné zimě dlouho nevydrží, pokud vůbec se jej uráčí paní Zima poslat na zem a  hlavně je ho méně než pravdomluvných politiků. O Vánocích na sněhu si už můžeme jen nechat zdát. Také tradiční vánoční radovánky spojené se sněhem jsou v našich končinách nemožné, zkuste si jít s dětmi zasáňkovat nebo zabobovat. Jestliže chcete provozovat s dětmi tyto  kratochvíle, je na čase hupsnout do auta a vyrazit do horských oblastí a i tak se ještě večer raději pomodlete k Bohu, aby jste ve vyhlášených horských střediscích na sníh narazili. To už nemluvím o tom, že budete nuceni rozbít prasátko s úsporami na novou pračku (na valše už praly i naše prababičky a taky to šlo) co by rodič neudělal pro svá dítka, která se otrávěně vypotácela ze svého pokoje, kde příjemně trávila čas spojená s kamarády přes PC nebo tablet.

Dost už stěžování, mně jako fotografovi se loňský rok líbil. Povedlo se mi několik vycházek za focením, uspořádal jsem první výstavu, byl fotit v Dolomitech, jen jedno mi chybělo. Díky zimě, která panovala, se mi nepodařilo mimo jednoho dne fotit zimní krajinu. Tak dlouho jsem si doma stěžoval na toto téma, až se moje žena nade mnou slitovala (spíš to už nemohla dál poslouchat a lezl jsem jí tím na nervy) a dala mi k Vánocům zimní focení na Malé Fatře. To bylo radosti, hned jsem si naplánoval, co mi ještě chybí z oblečení (jasně, slabá péřová bunda z DECATHLONU, byla první volba - už mi visí ve skříni:-) ) a začal se těšit. Počasí jak na jaře a tak alespoň v bratrských slovenských horách bude sníh.

A najednou se ta paní, která hlásí v televizi počasí, rozhovoří o sněžení i v nížinách a dokonce mluví o celodenních mrazech. HURÁ to vypadá na sníh a snad i Slunce. Toho se musí využít. Začínám "lustrovat" stránky s předpovědí počasí a je to jasné. V pátek ráno zamířím místo do práce směr Saské Švýcarsko. Nikdo neví jak dlouho sníh vydrží a tak musím "kout železo dokud je žhavé, slušelo by se spíš říci dokud je zmrzlé". Cesta v Drakoušovi  ubíhala klidně, jen sněhu místo přibývání spíše ubývalo, ale utěšoval jsem se tím, že v saské kopce jsou dostatečně vysoko. Po zaparkování v Schmilce jsem se rozloučil s Drakoušem a jeho teplou náručí, nahodil si batoh na záda, zapnul čelovku a vyrazil vstříc nevšedním zážitkům. Jak jsem začal stoupat do kopce, tak začal sníh přibývat SLÁVA. Moje boty pošlapávaly čistou neporušenost sněhové přikrývky, která se během noci snesla na krajinu. Bylo to jako znesvěcení. Po čase se k mým stopám připojily ještě stopy jelena nebo laně (to nepoznám), který šel stejným směrem jako já. Tyto stopy mne doprovázely už celou cestu k místu focení.

Při příchodu k místu focení, které mám moc rád (je tu nádherný výhled do krajiny) bylo jasno. Bohužel, jak se blížil východ Slunce, blížil se i mrak Kurvič (to je termínus-technikus - mám to z fotokurzů), který následně ten nejkrásnější okamžik zhatil. Nakonec mi to až tolik nevadilo, protože ten klid, ticho a bílá krajina je nejkrásnější lék na všechny bolesti světa. Po několika desítkách minut se i mrak umoudřil a nechal alespoň na chvilku vykouknout i Slunce.

Cesta zpět do civilizace už probíhala standardně, člověk jde s přihlouplým úsměvem dolů  z kopce a zbytek dne v něm rezonují ranní obrazy jak ve Zwingru.

A protože jsem se sněhu nemohl nabažit, absolvoval jsem ještě odpoledne rychlý výstup na Klíč, kde se mi povedlo vyfotit krásný západ Slunce (už bez mraku Kurviče)a kde jsem si také vyzkoušel péřovou bundičku. Měl jsem se jak v pokojíčku jojo teplo je teplo. Po západu jsem si navlékl čelovku, a hupky šupky domů za rodinou. Příjemně unavený jsem doklopýtal k Drakoušovi, který na mne věrně pod kopcem čekal .

Prostě SUPER den, ráno v Sasku, pak krátké zastavení v pracovním procesu a ještě stihnout večerní super focení NA SNĚHU - co víc si přát.

Autor: Tomáš Čmuchálek | neděle 6.3.2016 18:03 | karma článku: 11,64 | přečteno: 243x

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 301x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 333x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Fotoblogy

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Nova i Prima zahajují předvolební vysílání, nabídnou debaty i rozhovory s lídry

17. května 2024

Televize Nova a Prima přešly do volebního režimu. Nova startuje v pátek odpoledne na TN Live první...

Fico je při vědomí, odebrali mu odumřelou tkáň. Čeká ho další operace

17. května 2024  13:43,  aktualizováno  13:59

Slovenský premiér Robert Fico je při vědomí, v závažném, ale stabilizovaném stavu, řekla šéfka...

Piráti plánují boj s dezinformacemi. Putin má zájem ovlivnit eurovolby, míní

17. května 2024  13:31,  aktualizováno  13:50

Dezinformace jsou podle vládních Pirátů jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející...

U Charkova jde vše podle plánu, město zatím dobýt nechceme, tvrdí Putin

17. května 2024  13:10,  aktualizováno  13:35

Ruské síly podle prezidenta Vladimira Putina v Charkovské oblasti postupují podle plánu. S dobytím...

Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.