Víte, na základě jakých informací vlastně volíte?

Přiznám se, že byly časy, kdy jsem volil i podle toho, zda má ta konkrétní strana šanci se přehoupnout přes pětiprocentní laťku (ano, volil jsem tehdy ODS, protože se mi zdála být jakž takž dostatečně pravicová a přitom měla šanci se dostat do parlamentu).

Ovšem již mnoho let zcela zásadně nevolím podle preferencí zveřejňovanými médii, ale vždy jen a pouze podle mého vlastního úsudku, stranu, která mi je v tu chvíli názorově nejbližší a pokud taková není, tak holt volit nejdu. Ale to se stalo pouze u volby presidenta, kde jsem opravdu neměl koho volit a všichni připuštění kandidáti v prvním kole, natož oba kandidáti v kole druhém, pro mne byli zcela nepřijatelní. Anebo jdu, ale volím jen jednu konkrétní osobnost, které si ovšem vážím zcela osobně.

Zcela náhodou jsem dnes narazil na tento článek:

"Jak fungují české mediální agentury pro průzkum veřejného mínění?"

Velice rád bych věřil tomu, že se nad informacemi v tomto článku zamyslí mnoho místních diskutérů i blogerů. Velice jasně ilustruje, jak se s námi všemi pokouší manipulovat různé skupiny lidí. Nenechme se takto manipulovat, přece máme vlastní rozum. Nebo snad ne?

Pokud se Vám nechce číst ten docela dlouhý článek (což by ovšem byla dle mne velká škoda), tak zde je několik provokativních výňatků z něj (snad Vás přesvědčí nejen k přečtení, ale i k zamyšlení):

"Ano, ta kampaň pochází přímo od amerických mediálních poradců ministerstva zahraničí Spojených států amerických a od jejich detašovaných pracovišť na ambasádách, od lidí, kteří řídili rozvrat v Kyjevě na konci minulého roku. Jsou to stejní lidé, kteří dnes řídí prefabrikaci průzkumů veřejného mínění v České Republice, kteří financují tyto průzkumy a pomáhají logisticky zajišťovat hlavní eventy v ulicích."

"V principu jde o Machiavelismus implementovaný do mediálního prostoru 21. století. Funguje to tak, že mediální agentura, která dělá průzkum veřejného mínění, podsune veřejnosti nejprve prefabrikát. To znamená uměle vytvořený konstrukt, který veřejnost velmi rychle pojme v podvědomí za svůj vlastní názor. V tom spočívá princip a největší síla. Dokonalým prefabrikátem se stala tragédie letu MH17 na Ukrajině. Média bez jediného důkazu nebo stanoviska vyšetřovatelů posunula veřejnosti pohotový prefabrikát o vině Ruska a pro-ruských separatistů. Tyto prefabrikáty jsou ihned vzápětí testovány v průzkumech veřejného mínění. Pokud se prefabrikát uchytí, začne se s ním pracovat jako s nezvratným faktem, pravdou, a následně média a tiskové agentury začnou prefabrikát šířit do médií."

"Nikdo nefalšuje odpovědi respondentů. My pouze zajistíme, že otázky budou položeny na stůl vybraným respondentům, o kterých bezpečně víme, že odpoví podle našich představ, resp. podle představ zadavatele. Většina zadavatelů nechce zjistit názor veřejnosti, ale chce potvrdit svůj předpoklad. To se mnohdy rozchází s výsledky průzkumů, a potom klient chce buď průzkum opakovat, anebo od nás odejde ke konkurenci, kde mu vyjde lepší výsledek průzkumu. Možná vás to překvapí, ale většina průzkumů je placena až v okamžiku, kdy je klient o něčem přesvědčen a očekává pouhé potvrzení z průzkumu. Že by nám někdo dal zakázku bez představy, jak výsledek dopadne, to se stává jen málokdy."

"To je řízené ze zahraničí. Cílem spinu okolo Zemana je vytvořit mediální prefabrikát, který pojme česká veřejnost za svůj názor, že český prezident škodí této zemi a že když lidé vyjdou do ulic, aby měli pocit, že je to jejich volba a jejich rozhodnutí, že tam jsou. Stále ale tvrdím, že bez 17. listopadu by nikdy nevyšlo do ulic tolik lidí. V tomto ohledu pouze spin využil příležitost tohoto svátku naakumulovat co nejvíce lidí do průvodu. Průvod s peticí na Pražský Hrad před několika dny měl už potom pouze nějakých 200 až 500 lidí. Čili, jak vidíte, nejde o národní hnutí proti prezidentovi, jde o mediální spin."

"Pokud průzkumy ukazují růst preferencí strany, v médiích tomu uvěří a voliči tomu také věří a média je pustí do vysílání. A nerozhodnutí voliči mají tendenci takovou stranu vyzkoušet a hlasovat pro ní. Politická základna nerozhodnutých voličů je v ČR obrovská. Jsou to lidé, kteří rádi experimentují, ale zároveň neradi dávají hlas někomu, kdo se do sněmovny nedostane. My tedy připravíme podmínky k tomu, aby byli přesvědčení, že nové hnutí má trvalý růst a určitě se do sněmovny dostane. V případě Věcí Veřejných a hnutí ANO se nám to povedlo."

A hlavně:

"Co byste závěrem vzkázal čtenářům?
Aby neposuzovali zprávy v médiích podle mustru typu „říkali to v televizi, tak to bude pravda„, nebo „psali to na nejserióznějším zpravodajském serveru, bude to pravda„, protože v dnešní době je pravda velmi křehké, vzácné a výbušné zboží, které se do mainstreamových médií mnohdy ani nedostane. Přemýšlejte nad mediálními zprávami, zda-li se nestáváte obětí spinu."

Rád bych také čtenářům, kteří dočetli až sem doporučil i jednu starší knížku, primárně určenou neziskovám organizacím - "Novináři nejsou zlí" od Marka Šálka a Tomáše Feřteka, která to ukazuje pro změnu z pohledu novinářů.

PS: Případné kritiky bych předem rád upozornil, že Miloše Zemana jsem opravdu nevolil, protože pro mne byl zcela stejně nepřijatelný, jako Karel Schwarncerberg.

Autor: Ivo Cilich | pondělí 8.12.2014 19:25 | karma článku: 16,91 | přečteno: 629x
  • Další články autora

Ivo Cilich

Zbláznil se Babiš definitivně?

17.5.2024 v 13:40 | Karma: 30,16

Ivo Cilich

Po bitvě je generálem každý

23.12.2023 v 8:20 | Karma: 32,36

Ivo Cilich

Zdravotnictví a legionella

17.12.2023 v 13:20 | Karma: 34,01

Ivo Cilich

Kdo dělá problémy?

30.7.2023 v 18:40 | Karma: 34,48