Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 6. díl

1948 Na prahu roku 1948 po vládní krizi vyvolanou odstoupením 12 ministrů se naplno rozběhly únorové události, které neminuly ani Český Těšín.

Dne 26. února 1948 byl vytvořen ve stanici Český Těšín z podnětu Aloise Ulbricha strojvedoucího zdejší vlakové stanice tzv. Akční výbor ve složení.

Ulbrich Alois, předseda

Fismol Teofil, místopředseda

Baran Ladislav, jednatel

Členové Grebeň Antonín, Tetera Josef, Navrátil František, Pušák Karel, Kohut Pavel, Kika Adolf a Pavlas Bohuslav.

Výbor se ihned ujal očisty ve stanici, když nechal odvolat velitele ostrahy železniční stanice. Podobně dopadlo dalších deset zaměstnanců. Někteří byli přeložení, nebo odešli na nucenou dovolenou. Přesto všechno obdržela komise výtku od nadřízených institucí, že rozhodují příliš mírně.

Příslušník ochrany železnice v Českém Těšíně.

 

Akční výbor provedl změny i v závodní radě, která byla od základu celá vyměněna a 19.3.1948 se jejím předsedou stal František Navrátil. Rada úzce spolupracovala s KSČ (Komunistická strana Československa) ve všech služebnách ČSD (Československé státní dráhy) v obvodě Českého Těšína.

Po stránce dopravní byl rok 1948 bohatý na zvláštní události. Zvýšeného úsilí všech dopravních zaměstnanců bylo zapotřebí při pětiměsíčním jednokolejovém provozu z Českého Těšína do Třince, kdy se doprava realizovala pouze po koleji č.2. Traťová kolej č.1. byla od 12. července do konce roku 1948 vyloučena kvůli výměně mostních provizorií a rozšíření profilu v podjezdu trati Č.Těšín-Frýdek. Protože se výluka proti stanovené době značně protáhla byly všechny dopravní potíže zdolávány celkem bez větších nehod. Až posledního dne roku. Přesně 31. prosince 1948 najel nákladní vlak 6621 při vjezdu do stanice posunující se vagóny. Lokomotiva byla zcela zničena včetně několika vozů. Štěstí v neštěstí byl, že nedošlo k žádnému zranění. Pouze trať musela být na několik hodin uzavřena.

Budova starého nádraží na Jablunkovské ulici v Českém Těšíně.

Po stránce personální došlo ve stanici k několika změnám, a to hlavně v poúnorových dnech. Dosavadní přednosta stanice byl přeložen do Prostřední Suché a na jeho místo jmenován Vilém Košťál.

Dne 14. ledna byla vlakem č. 412, který vjížděl do stanice Český Těšín přejeta neznámá žena, jenž v sebevražedném úmyslu pod něj skočila. Jedenáctého listopadu 1948 byl vlakem č. 7406 usmrcen výhybkář Josef Baselides, který zrovna končil svou denní směnu. Jeho pohřbu v Čadci se zúčastnil značný počet zaměstnanců včetně železničářské hudby. Více úrazu v železniční stanici Český Těšín během roku 1948 už nebylo.

Život lidí zaměstnaných na dráze plynul převážně v pracovním tempu. O své setkáni po práci přišli členové populárního kuželkářského oddílu, jelikož na podzim se kuželna uzavřela a kroužek se rozpadl. Oddíl těžké atletiky po odstěhování několika úspěšných členů ukončil také svou činnost. Podobně dopadl i klub fotoamatérů, který pro nedostatek materiálu k výrobě fotografií taktéž ukončil svou činnost. Šachový kroužek pro nezájem byl také rozpuštěn.

Statistický pohledem z roku 1948 se dovídáme, že ze stanice Český Těšín bylo vypraveno 2024 rychlíků, 28 565 osobních a 28 045 nákladních vlaků. Od 1. ledna 1949 pověřilo ředitelství státních drah v Olomouci vedením stanice v Českém Těšíně vrchního inspektora drah Arnošta Chrastinu za přeloženého přednostu V.Košťála.

Konec

Fotografie z archívu Marty Michnové zveřejněny s jejím souhlasem.

Poděkovaní patří Státnímu okresnímu archivu Karviná za možnost čerpat informace z jejich archivních materiálů. Samozřejmě i vám všem, kteří jste mi poskytly své historické fotografie, bez nichž by mé články nevynikly.

Autor: Milan Čierny | neděle 6.12.2020 10:48 | karma článku: 11,50 | přečteno: 282x