Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 3. díl -1946

Rok 1946 započal pro železniční stanici v Českém Těšíně v pracovním nasazení, jako v závěru roku 1945.

Přednostou stanice byl starší inspektor dr. Rudolf Svoboda, který měl velkou zásluhu na tom, aby se místní železnice vrátila do podoby, jako před rokem 1938.

Již 9. ledna 1946 byla dokončena stavba nadjezdu v traťovém úseku Český Těšín – Albrechtice, čímž byl učiněn důležitý krok ke spojení Českého Těšína z Moravskou Ostravou. O týden později bylo položeno mostní provizorium ve stanici Český Těšín na bohumínské zhlaví (zhlaví je část dopravny může to být železniční stanice s kolejovým rozvětvením).

Stanice Český Těšín pohled na bohumínské zhlaví na levo Nádražní ul na pravo Jablunkovská rok 1936-1938

K úplnému propojení trati Český Těšín – Kunčice nad Ostravicí došlo 25. ledna 1946 položením traťové koleje a opravou druhého mostu na bohumínském záhlaví. Den předtím byla na železničním mostě provedena zatěžkávací zkouška, aby následný den mohl tratí projet slavnostně vyzdobený motorový vůz č.1706 se zástupci Ředitelství státních drah v Olomouci a oficiálními hosty z železniční stanice Český Těšín. Přednosta stanice dr. Svoboda s členy závodní rady, tak nový úsek tratě slavnostně otevřel.

Dne 31.1.1946 byla dokončena oprava traťové koleje Třinec-Český Těšín a zároveň bylo položeno mostní provizorium přes řeku Olši. Vlastně ten samý den byl zahájen dvoukolejný provoz na zmíněné trati. Tím se značně zjednodušila dopravní situace ve stanici Český Těšín, jelikož vzhledem ke značnému počtu vlaků do Třince byl provoz po jedné koleji s velkou námahou zdoláván.

Současná trať na Třinec

Pátého února 1946 dokázali železniční dělníci během jednoho dne vyměnit mostní provizorium přes Olši za definitivní mostní konstrukci, čímž byla trať uvedena do původního stavu, jak tomu bylo před začátkem 2. světové války. Zbývalo už jen opravit poslední dosud nesjízdnou trať mezi Českým Těšínem a Cieszynem. Dne 27. února byla dohodnuta prozatímní smlouva mezi ČSD (Československé státní dráhy) a PKP (Polskie Koleje Państwowe) na jednání v Bílsku (Bielsko-Biała) za účasti zástupců obou železničních společností.

Přednosta stanice Český Těšín

České dráhy zde zastupoval rada státních drah Dr. František Kodýtek, vrchní drážní inspektor Hausner, starší inspektor drah H. Hašek aj. Törk, vrchní přepravní kontrolor O. Bordovský, vrchní dopravní kontrolor Josef Navrátil a přednosta stanice Český Těšín starší inspektor R. Svoboda.

Dne 28. února 1946 byla dokončena stavba železného mostu mezi Českým Těšínem a Cieszynem. Most i trať prohlédli a předali do užívání přednostové obou železničních stanic. Polská část mostu byla ještě téhož dne slavnostně otevřena ředitelem polských drah v Katovicích (Katowice) a vysvěcena polským vysokým církevním hodnostářem.

Provoz na této trati byl zahájen až 6. srpna 1946, kdy vlakem číslo 1733 zde přijeli zástupci ředitelství PKP z Katovic, přednosta železniční správy z Bílska včetně státních polských úředníků. Na nádraží v Českém Těšíně byly všichni vřele uvítáni ředitelem českých státních drah z Olomouce, přednostou stanice Českého Těšína spolu se zástupci okresních a městských politických orgánů včetně zástupců vlády Československa. Po slavnostním ceremoniálu se všichni zúčastnění odebrali do nádražní restaurace, kde jim byl podáván oběd. Zde také setrvali v družné a přátelské zábavě, která svou upřímností dávala mnoho příslibů pro další spoluprací obou národů.

Pamětní knihy, ze kterých převážně čerpám a přepracovávám do literární podoby je nutno brát, jako informace, které se nemusí opírat o historická fakta. Povětšinou jsou zapsány s určitým časovým odstupem a pisatel sám je přirozeně ovlivněn dobou a svým pohledem na dění, které popisuje.

Fotografie z vlastního zdroje.

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Čierny | úterý 15.9.2020 14:40 | karma článku: 12,42 | přečteno: 294x