Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nehraje ČNB s klienty pojišťoven fér hru?

Česká národní banka nedbala upozornění klientů a schválila spojení dvou největších pojišťoven na trhu. Teď soudy pravomocně sdělily, že převod smluv mezi nimi je neplatný. A ČNB rozsudky bagatelizuje. Kdy začne hrát férovou hru?

Jedna z nejčtenějších zpráv víkendu na českém internetu byl tento článek o problému převodu kmene pojistných smluv investičního životního pojištění dvou významných pojišťoven.

Je nutné připomenout, že klienti obou pojišťoven v říjnu loňského roku apelovali na ČNB, aby žádosti o spojení mezi oběma pojišťovnami nevyhověla, protože již v době schvalovacího procesu existovala celá řada soudních rozhodnutí o neplatnosti pojistných smluv IŽP obou pojišťoven a bylo téměř jisté, že postavení některých klientů utrpí. Marně, ČNB žádost pojišťoven posvětila.

Uvedený článek obsahuje pozoruhodné vyjádření z dílny ČNB, která, nejenže zjevně působí jako tiskový mluvčí hájící obě pojišťovny (!), ale tradičně relativizuje právní závěry soudů a zamlžuje skutečnost v neprospěch spotřebitelů. Což jí ovšem nepřísluší. Vlastně zajímavá paralela s přístupem dohledového orgánu v Německu, které se potýká s průšvihem Wirecard. U sousedů se totiž mimo jiné velmi intenzivně hledá odpověď na otázku, proč orgán dohledu – BaFin – dlouhodobě ignoroval a relativizoval podněty novinářů i veřejnosti. Poslední účet přitom zní na těžko uvěřitelných 3,5 mld. EUR.

Takže shrnutí pro všechny, a především pro klienty obou pojišťoven:

  1. Klient se v rámci řízení před finančním arbitrem domáhal po pojišťovně plnění z titulu bezdůvodného obohacení pro neplatnost pojistné smlouvy IŽP. Nikoli určení platnosti smlouvy;
  2. Finanční arbitr se k platnosti smlouvy vůbec nevyjádřil;
  3. Následně soud na základě žaloby klienta na přezkum rozhodnutí finančního arbitra v rámci řešení tzv. předběžné otázky (a to právě s ohledem na typ žaloby „na plnění“) dospěl k závěru, že:
    • předmětná pojistná smlouva je neplatná pro neplatnost smluvního ujednání pojistných podmínek o rizikovém pojistném;
    • neplatná pojistná smlouva nebyla součástí kmene pojistných smluv, tudíž nedošlo k jejímu převodu na novou pojišťovnu; a konečně
    • nedošlo ani k převodu závazku vydat bezdůvodné obohacení na novou pojišťovnu, neboť k tomuto ani jedna z pojišťoven neměla souhlas věřitele, zde klienta;

Citace klíčové pasáže z rozsudku: „Pokud jde o vznesenou námitku pojišťovny (pozn. autora: původní pojišťovny) ohledně nedostatku její pasivní věcné legitimace v daném sporu, soud dospěl k závěru o neplatnosti předmětné smlouvy a důvodnosti nároku na vydání bezdůvodného obohacení, který však nemohl přejít na Generali Českou pojišťovnu v rámci převodu pojistného kmene z neplatné smlouvy, která nemohla být platně převedena. Předmětem projednávaného řízení pak byl nárok na vydání bezdůvodného obohacení z neplatné pojistné smlouvy, když soud dospěl k závěru, že povinnost splnit závazek nelze převést dohodou o převodu pojistného kmene, neboť převzít dluh nelze bez souhlasu věřitele a klient v této věci žádný souhlas nevyjádřil.“

Je zcela bezpředmětné, že soud finálně žalobu na plnění zamítl, kvůli jeho promlčení, když pojišťovna se námitkou promlčení zoufale bránila. Výsledek sporu totiž nic nemění na právních závěrech soudu ve vztahu k neplatnosti smlouvy a ke skutečnosti, že nová pojišťovna nemá s touto smlouvou nic společného.  

ČNB prý chápe právní závěry soudu jako nezavazující, protože rozsudek neobsahuje konstatování neplatnosti pojistné smlouvy ve svém výroku, ale „pouze“ v odůvodnění rozsudku. Nechme stranou, že existují desítky rozhodnutí finančního arbitra i soudů s konstatováním neplatnosti pojistných smluv IŽP přímo ve výroku, které pojišťovny ani ČNB vůbec nezajímají. Prezentované stanovisko ČNB je ovšem v právní rovině naprosto šílené, protože spor nebyl o určení platnosti smlouvy, ale o plnění. Tudíž soud pochopitelně rozhodoval o případné neplatnosti smlouvy „pouze“ v rámci tzv. předběžné otázky a konstatování neplatnosti smlouvy tak ve výroku rozsudku být nemohlo! Jsou snad právní závěry soudu v odůvodnění pro úpravu poměrů mezi klienty obou pojišťoven o to slabší či dokonce nepodstatné?

Právní závěr soudu je přitom ve svém důsledku pro obě pojišťovny, a nakonec i samotnou ČNB, zcela zdrcující – pokud totiž stovky tisíc pojistných smluv obsahují stejná ujednání pojistných podmínek způsobujících neplatnost celé pojistné smlouvy, pak pro tyto smlouvy musí platit stejný právní režim a jejich převod na novou pojišťovnu je velmi diskutabilní!

Velmi bychom tedy namísto absurdních komentářů jako dotčení spotřebitelé od představitelů ČNB uvítali jasné stanovisko:

  1. Jsou neplatné pojistné smlouvy součástí kmene pojistných smluv, když zákon definuje kmen pojistných smluv jako soubor uzavřených pojistných smluv?
  2. Došlo k převodu neplatných pojistných smluv na novou pojišťovnu?
  3. Z jaké právní skutečnosti vyplývá závazek nové pojišťovny vydat bezdůvodné obohacení z neplatné smlouvy inkasované původní pojišťovnou, jak tvrdí nová pojišťovna u soudu?
  4. Jak ČNB řeší problém systémové neplatnosti konkrétních ujednání pojistných podmínek, která jsou v podstatě totožná u všech produktů IŽP pojišťovny s ohledem na veřejnoprávní ochranu spotřebitele, když zde naprosto reálně hrozí, že bezdůvodné obohacení z neplatných pojistných smluv bude inkasovat nová pojišťovna, která ani není smluvní stranou.

ČNB tu není od výkladu soudních rozhodnutí, ale je orgánem dohledu a rovněž i orgánem ochrany spotřebitelů. Její střet zájmů nemůže být ilustrován lépe. Otázek spojených s celým tímto podivným převodem pojistných smluv je mnoho a všechny bohužel mají společného jmenovatele – spotřebitelé jsou v háji!

Přitom množící se vyjádření ČNB jakoby již dávaly tušit, že ČNB si je průšvihu velmi dobře vědoma. Téměř jistě se klienti pojišťoven někdy v budoucnu dozví, že o převodu neplatných pojistných smluv vlastně ČNB nerozhodovala, protože tyto nebyly součástí kmene pojistných smluv. Akorát uplyne spousta času a klienti v dobré víře zaplatí mnoho peněz nové pojišťovně. Kdo pak ponese zodpovědnost za selhání ČNB? A vzniklé škody pak klientům uhradí některá z pojišťoven nebo státní rozpočet?

P.S. Shodou okolností během psaní tohoto blogu mi byl doručen další z rozsudků příslušného soudu ve sporu o nárocích ze smlouvy IŽP původní pojišťovny. Soud v tomto případě konstatuje: „Podle názoru soudu tak na společnost Generali Česká pojišťovna a.s. nemohla dohodou o převodu pojistného kmene povinnost žalovaného vrátit bezdůvodné obohacení z případné neplatné smlouvy přejít (resp. nemohla přejít ani neplatně uzavřená pojistná smlouva). Z tohoto důvodu je soud závěru, že žalovaný subjekt (pozn. autora: původní pojišťovna) je pasivně legitimován.“

Nevím, školy nemám, ale nechtěl bych být klientem ani jedné z pojišťoven. Ať si ČNB říká, co chce…

Autor: Jiří Chvojka | středa 29.7.2020 7:32 | karma článku: 18,66 | přečteno: 872x
  • Další články autora

Jiří Chvojka

Jak jsme zahájili kampaň proti červené

Obvykle je kampaň s červenou barvou vedená proti komunistům, nebo si ji komunisté vedou pro sebe. Teď se na nás valí červená kampaň nejmenované největší české pojišťovny, která vám nabízí „férové podmínky“ pro pojištění.

8.9.2021 v 6:07 | Karma: 10,00 | Přečteno: 415x | Diskuse| Politika

Jiří Chvojka

Poškození klienti o voze, ČNB o koze

Česká národní banka dlouhodobě selhává a nechrání spotřebitele. Nyní jsou jich v nejistotě stovky tisíc. A veřejná prohlášení ČNB situaci příliš nepomáhají

6.8.2020 v 13:59 | Karma: 14,15 | Přečteno: 749x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Chvojka

Otevřený dopis pro Aleše Michla z České národní banky

Česká národní banka má chránit spotřebitele před nekalým jednáním. Jeden problém ochrany spotřebitele za možná miliardy korun jsme objevili a ČNB by ho měla řešit. Okradených mohou být stovky tisíc klientů jedné pojišťovny.

12.2.2019 v 12:19 | Karma: 31,19 | Přečteno: 2270x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Chvojka

Energetický Mikuláš má nejraději nejbohatší firmy

Existuje vtip, že Ježíšek má bohaté děti raději, než ty chudé. Mikuláš má rád velké energetické firmy, které dostaly právě 6. 12. od Energetického regulačního úřadu jako mikulášskou nadílku miliardu korun ročně z kapes nás všech.

11.12.2018 v 21:17 | Karma: 22,33 | Přečteno: 600x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Chvojka

Zaměstnání snů má jméno: finanční arbitr České republiky

Kdo má vlastně dnes zaměstnání snů? Výplata nadprůměrná, odměny velké, odpovědnost žádná, schopnosti nejsou zjevně potřeba. Zeptejte se u finančního arbitra!

6.12.2018 v 8:06 | Karma: 22,78 | Přečteno: 1040x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě čepovala pivo

30. dubna 2024  17:58,  aktualizováno  21:38

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...

Na čarodějnice padaly teplotní rekordy. Ve Žďáře od vatry vzplála tráva

30. dubna 2024  18:41,  aktualizováno  21:28

V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...

Češi chtěli odříznout proruského Ukrajince, zastání našel na Slovensku

30. dubna 2024  20:56

Proruský ukrajinský politik a podnikatel Arťom Marčevskij, kterého česká vláda minulý měsíc...

Měli „rozjasnit každodenní život v boji“. Pávi vyvolali smršť nadávek na Putina

30. dubna 2024  20:55

Vedení zoologické zahrady v ruském Lipecku dostalo podivný nápad se taky nějakým způsobem zapojit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2060x
Místopředseda spolku Podvedení klienti, který se brání praktikám pojišťoven v kauze Investičního životního pojištění. Bývalý ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ a již mnoho let podnikatel v Public Relations a pohostinství.

Seznam rubrik