Řekněme společně ne lanovce v Děčíně

Lanovka v Děčíně - téma, které v těchto dnech rozděluje občany Děčína. Idealistické představy inženýrů narazily na ekonomickou realitu. Lanovka si na sebe nevydělá, bude ztrátová a daňoví poplatníci jí budou dotovat. 

Děčínem v posledních dnech a týdnech hýbe téma případné stavby lanovky v Děčíně na Pastýřskou stěnu. Jde o razantní zásah, protože bude narušen (pro mě osobně) nádherný výhled na děčínský zámek.

Na Pastýřskou stěnu byl během komunismu zbudován výtah a ani v té době nikoho nezajímal. Tenkrát také měla parta snílků růžové brýle a projekt dopadl katastrofálně.  Výtah byl provozován necelé dva roky, následně ho v tichosti zavřeli a dnes je ostudou Děčína. Chátrající socialistické monstrum je na očích většině turistů a je hanbou těch, kteří se o to zasloužili. Socialističtí inženýři argumentovali tehdy stejně, jak dnes argumentují projektanti a zastánci lanovky - lanovka si na sebe vydělá, přiláká miliony turistů a zaplní prázdné hotely. 

Podobné projekty tu už byly - viz zmíněný výtah na Pastýřskou stěnu, stavba koupaliště v zátopové oblasti, od kterého se omylem a náhodou ztratila dokumentace. Dále šlo například o podchod pod náměstím, který je teď nasypaný. Idealistické představy socialistických inženýrů byly takové, že podchod bude hojně využíván, byly nám prezentovány studie, ve kterých bylo slibováno to, že podchod nebude sloužit jako úkryt narkomanů a nepřizpůsobivých občanů. Opak byl pravdou.

Podobnou lanovku lze vidět v nedalekém Ústí nad Labem. Lanovka v tomto krajském městě si na sebe nevydělá, je ztrátová a daňoví poplatníci jí musejí dotovat. A nejedná se o malé částky, jde o miliony korun, které lze investovat efektivněji. Lanovka vede z nákupního centra Forum na vyhlášenou restauraci Větruše, odkud vede několik turistických tras. Jde tedy o dvě velmi turisticky navštěvovaná místa. Zvedl se zásluhou lanovky v Ústí nad Labem turistický ruch? Nezvedl a ani v Děčíně se nezvedne.

Město Děčín ustanovilo pracovní skupinu s názvem LANOVKA, jejímž cílem bylo zjistit zda se stavba lanovky vyplatí. Tato pracovní skupina shledala stavbu lanovky jako super nápad a doporučila tento projekt zrealizovat. Háček je v tom, že při analyzování ekonomického provozu měli členové skupiny růžové klapky na očích. Celý projekt vyčíslili na 70,5 milionů korun při splatnosti úvěru 9,5 let a úrokové sazbě 1%, reálná sazba pro město činí měsíční splátku 649 tisíc korun, včetně navýšení o úroky. Pokud naši konšelé chtějí splachovat peníze záchodem, doporučím jim tuto stavbu lanovky zrealizovat. V době, kdy město musí šetřit, hlídat každý výdaj a každou korunu otočit třikrát, se najdou lidé, kteří v plné vážnosti jsou ochotni postavit lanovku za 70 milionů korun. Získání dotace je nereálné, a že se dotace vyplácejí na různé nesmysly.

Projektanti vycházeli z těchto zdrojů návštěvnosti, pojďme se na to podívat:

1) Zámek Děčín navštěvuje 50 tisíc turistů ročně. Z toho 80% prý využije lanovku. Holý nesmysl. K návštěvě Větruše využívá necelých 30% lanovku.

2) Zoologická zahrada vykazuje návštěvnost 100 000 osob ročně, z toho prý 90% využije cestu lanovky. Holý nesmysl. Pokud 3-5 členná rodina navštíví zoologickou zahradu, z finančních důvodů nevyužije cestu lanovkou. Argumenty, že vstupenka do ZOO bude sloužit i jako jízdenka jsou sice hezké, ale nezapadá mi to do té ekonomické stránky, protože prakticky pojede daná rodina zadarmo.

3) Dále projektanti argumentují faktem, že se na lanovku přijedou podívat lidé z celé střední Evropy, protože prý neexistuje podobná přírodní scenérie. Ano, výhled na Děčín je nádherný, ale že by v Evropě nebyl žádný jiný? No to snad ne!:-)

4) Vycházejí z předpokladu, že každý den lanovku navštíví přes 2 400 osob. Vzhledem k faktu, že v krajském městě Ústí nad Labem tamější lanovka nedosahuje ani z poloviny tohoto čísla, jsem zvědav, jakým způsobem chtějí této návštěvnosti docílit. Argumentují kvalitním PR, které je samozřejmě důležité, ale kvalitní PR nezajistí naplněnou kapacitu.

Soukromý investor do toho nepůjde, protože ví, že jde o ekonomickou sebevraždu. A vlastně ani nemůže, protože pracovní skupina řekla NE případnému soukromému investorovi. Argumentují faktem, že by lanovka měla přejít do majetku městské hromadné dopravy. Přitom je logické, že konkurence v dopravě napomáhá zdravému rozvoji města. Ale to jsem odbočil:-)

Peníze daňových poplatníků lze investovat efektivněji - kupříkladu na revitalizaci Podmokel, opravu chodníků či na zkvalitnění zdravotní péče.

Pevně věřím, že ke stavbě lanovky nedojde a nebudeme tu mít další chátrající projekt. Já osobně pro to udělám maximum. Nehodlám nečinně přihlížet tomu, jak konšelé vyhazují peníze daňových poplatníků oknem. Ostatně jako při kauze farmářských stánků.

http://chour.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=559633

Hezký den a mějte se rádi.

Štěpán Chour

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Štěpán Chour | pondělí 31.10.2016 20:38 | karma článku: 20,71 | přečteno: 518x
  • Další články autora

Štěpán Chour

Zase budou volby

25.2.2019 v 18:18 | Karma: 17,24

Štěpán Chour

Genocida v JAR

3.2.2019 v 22:17 | Karma: 41,64

Štěpán Chour

Nechme lidem jejich svobody

27.3.2017 v 20:19 | Karma: 31,82

Štěpán Chour

Vraťme politice její vážnost

27.1.2017 v 10:44 | Karma: 29,17