Nepochopitelné zmizení letounu Boeing 777-200 Malaysia Airlines
Letoun Boeing 777-200 není malé sportovní letadlo, které může přistát na nějakém malém ostrovním letišti, a i kdyby se někde takové místo našlo, je to obrovský letoun, který k přistání potřebuje velmi dlouhou a zpevněnou dráhu, což ztěžuje možnost přistání na nějakém malém ostrůvku. Podle zpráv, které mám z medií, letoun změnil kurz a odmlčel se během chvíle. Vypnout všechna komunikační zařízení najednou je téměř nemožné a některá pracují dokonce automaticky. Základním systémem pro sledování letadla je odpovídač sekundárního radaru, který laicky řečeno přijme vlny z pozemního radaru, zakóduje do něj informace, jako je číslo letu, výška atd., a pošle je zpět. Díky tomu vidí řídící letového provozu (ATC) letadlo i s informacemi na své obrazovce. Mimo to, při nastavení určitého kódu pilotem se může nahlásit stav nouze, ztráta spojení, nebo dokonce únos. Pro informaci o krizovém stavu existují ještě další způsoby, jak může pilot ATC naznačit, že jde o únos. Při únosu tedy má pilot, i po vypnutí odpovídače, dát signál, že něco není v pořádku. To se ale údajně nestalo. Zpět tedy k vypnutí komunikačních systémů. Tento odpovídač se vypnout dá, může se vypnout nebo přeladit vysílačka, ale je tam ještě tzv. ACARS, což je obousměrný digitální přenos dat vyvinutý speciálně pro letecký průmysl, díky kterému jsou zprávy přenášeny například společnosti, a ta může stejným způsobem komunikovat s posádkou. Dále datalink na komunikaci s řízením letového provozu, selektivní komunikační systém SELCAL či satelitní komunikace SATCOM. Vše vypnout najednou je velmi složité a hlavně, proč by to piloti dělali? Důvodem by musela tedy být buď fatální situace v letadle (výbuch, rychlý a přesně promyšlený únos), nebo záměr pilotů (v historii leteckých nehod již sebevražda pilota s plně obsazeným letadlem byla). I po vypnutí všech těchto systémů je ale letadlo zjistitelné tzv. primárním radarem, kterým se sleduje daný prostor např. z vojenských důvodů. Před takovým radarem se může ukrýt možná jen letoun vybavený technologií stealth (neviditelný letoun), ale určitě ne dopravní kolos jako je Boeing 777. Bohužel, je ale pravda, že i primární radar má určitý dosah a pokrytí, a v místě kde se letadlo ztratilo, již nemusel být účinný. Případní únosci nebo piloti by museli mít buď velké štěstí, nebo by museli znát pokrytí a vědět, jak z radarů zmizet. Další překážkou jsou ale satelity, které zemský povrch také monitorují, a vše je o to nepochopitelnější, že podle posledních zpráv, letadlo po odmlčení letělo kolem frekventovaných letových tras, velkých letišť. Je opravdu neuvěřitelné, že všechny tyto možnosti selhaly a letadlo žádný systém nezachytil. Pokud by šlo o fatální selhání systémů letadla, a zázrakem se povedlo někde s letadlem přistát, jistě by se o tom už dávno vědělo. To se ale také nestalo.
Z důvodu těchto faktů, které jsou k dispozici, je tedy nejpravděpodobnější zřícení letadla. I když zůstávají další otázky. Každé letadlo má dnes systém, který v případě dopadu na zem nebo do vody, začne okamžitě vysílat nouzový signál. Dopravní letadla mají tyto systémy vysoce propracované a účinné, a jsou automatické a zálohované. Jak je tedy možné, že žádný signál nebyl zachycen. I když se letadlo roztříští o hladinu a potopí, okamžitě se nouzový signál vyšle a pokud se potopí do velké hloubky a tento signál je z takové hloubky těžko zachytitelný (viz případ letadla Air France), zůstává stejně prvotní signál o nehodě. Díky ztrátě kontaktu, rychlosti letadla a neznámém odchýlení letu, hledají tak vyšetřovatelé jehlu v kupce sena.
Informace vyšetřovatelů o nálezu simulátoru v domě pilota mi nepřijde příliš relevantní. Komerční simulátory dnes nabízejí k dokoupení propracované modely reálných letadel, kde je plně funkční kokpit a systémy, a protože dopravní letadlo není „koloběžka“, zkouší si a učí se mnoho pilotů postupy ve virtuální kabině právě takových simulátorů. Znám to ze své zkušenosti, zkoušel jsem si nejen klasické postupy, ale i různé postupy přistání na vybraných letištích, nebo řešení nestandardních situací. Navíc, létání je víc než práce, a znám hodně kolegů, kteří se vrátili z reálného letu, a na simulátoru doma si dali ještě virtuální let do Ameriky. Pokud tam tedy vyšetřovatelé nenašli další důkazy, z mého pohledu nenašli nic zvláštního. Ale možné je vše.
Těch otázek je ale opravdu velmi mnoho, a i když piloti nikdy nic nevzdávají, obávám se, že šance na šťastný konec je malá. Ale věřme zatím dál.
Marek Černoch
Evropa pod náborem teroristických útoků

Evropou otřásl další brutální teroristický útok. Dočkáme se už konečně adekvátní reakce evropských politiků?
Marek Černoch
Hrozí nám absolutní ztráta soukromí?

Evropská unie chystá v tichosti změnu zákona, podle kterého bude mít policie právo číst naše zprávy přes chat.
Marek Černoch
Žijeme snad v době, kdy se za pravdu trestá?

Evropský parlament zrušil poslaneckou imunitu šéfce Národní fronty Marine Le Penové. Policie zahájila vyšetřování poté, co Le Penová zveřejnila záběry z vražd páchaných islámskými radikály.
Marek Černoch
Incident indického Boeingu 777 nad ČR očima bývalého pilota Boeingu

Dopravní letadla mají minimálně dvě rádia (vysílačky), mají tzv. odpovídač sekundárního radaru (díky kterému jsou vidět na radaru) a další systémy, kterými jsou schopny komunikovat s řízením letového provozu nebo nebo s dispečinke
Marek Černoch
Konec kampaně HateFree, jako vítězství zdravého rozumu.

Končí kampaň jejichž hlavním cílem byla pouze cenzura nepohodlných názorů. Stát nemůže říkat občanům, co si mají myslet!
Další články autora |
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze
Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Řidič v americkém Illinois vjel autem do budovy školní družiny, zabil čtyři děti
Čtyři děti ve věku čtyři až 18 let v pondělí zahynuly a několik dalších bylo zraněno, když řidič na...
ANALÝZA: Sto dnů rodea s Trumpem. Američané chtěli revoluci, ne chaos
Premium Donaldu Trumpovi stačilo sto dnů v Bílém domě, aby ukázal, že ční nad svými prezidentskými...
Na STK každý rok? Šikana majitelů starších aut, kritizují v Česku návrh Bruselu
Premium Šílenství. Šikana. Nesmysl, který zaplatí ti nejchudší. Takové reakce znějí z odborné automobilové...
Jak se připravit na blackout? Nezapomeňte přenosné rádio a přepravku pro mazlíčka
Španělsko a Portugalsko v pondělních odpoledních hodinách paralyzoval masivní výpadek elektřiny....

Lékař
Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Praha
- Počet článků 102
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1579x