Byla vám zamítnuta reklamace? Bojujte!

Když si koupíte boty za několik tisíc korun, očekáváte, že vám budou nějakou tu dobu sloužit. Když ne, jdete je reklamovat. A co se v obchodě dozvíte? "Poslat to můžeme, ale je to asi marné, protože firma Nike nechce reklamovat obuv starší šesti měsíců," řekla paní prodavačka.

Jednoho krásného dne jsem si vyhlédl boty značky Nike. Říkal jsem si, kvalitní značka, boty se mi líbí, jsou pohodlné, sice dražší, ale za kvalitu se přeci platí. Koupil jsem si je a spokojeně je používal asi 7 měsíců. Boty měly takovou velikou gumovou podrážku a ta u jedné z bot po zmíněných sedmi měsících začala pískat jako dětská hračka. Při každém šlápnutí. Nebylo to zrovna snesitelné, boty byly jinak ve výborném stavu, tak jsem je přinesl do obchodu, kde jsem je zakoupil s tím, že je chci reklamovat.

Hned při první návštěvě obchodu jsem se nestačil divit. Paní prodavačka mi sdělila, že boty na reklamaci snad ani nemá cenu posílat, "protože firma Nike prý nechce reklamovat obuv starší půl roku". V tom jsem si v duchu řekl, kde to vlastně jsme. Mám záruku 2 roky a hodlám ji uplatnit. Přes to, co mi prodavačka řekla jsem trval na odeslání zboží k reklamaci. V duchu jsem ale tak nějak počítal s tím, že se k tomuto firma Nike postaví negativně.

Po nějaké době mi přišla z prodejny SMSka, že moje reklamace byla vyřízena. Po dostavení do prodejny mi paní prodavačka ze skříňky vytáhla moje boty (ve stejném stavu v němž jsem je předal k reklamaci) spolu s vysvětlením firmy Nike. Stalo tam, "že jsem asi šlápl na nějaký ostrý předmět a jde tudíž o mou chybu..." Nad tímhle jsem se pousmál. K tomu mám přece boty ne? Kdyby venku nebyly ostré předměty tak chodím bos. Kde ty boty mám využívat? Po doma?

Požádal jsem paní prodavačku, zda bych si nemohl boty v prodejně ještě uschovat, že je teď nemám jak vzít domů a odešel jsem.

Poté jsem začal pátrat na internetu. Obrátil jsem se na několik organizací pro ochranu spotřebitele a z jedné z nich (spotrebitele.info) mi odepsali. Na internetových stránkách justice.cz jsem si našel kontakt na soudního znalce pro severomoravský kraj pro obuvnictví a sepsal jsem dopis o velikosti jedné A4 v tomto znění:

"Dobrý den,

v rámci reklamace bot, kterou jste mi zamítli z důvodu „že jsem nejspíš šlápl na nějaký ostrý předmět“ jsem se obrátil na několik organizací pro ochranu spotřebitele.
Bylo mi odpovězeno vesměs takto:
„Žádný právní předpis neumožňuje zákonnou záruku jakýmkoli způsobem omezovat či podmiňovat. Zákonná záruční doba na veškeré zboží je 24 měsíců. V případě, že prodávající vaši reklamaci odmítne, nezbývá, než se pokusit dohodnout s ním na dalším postupu (například na tom, že bude vypracován znalecký posudek konkrétním znalcem a ten bude prodávající považovat za směrodatný k případnému přehodnocení závěrů reklamace a závěr tohoto posudku bude pro obě strany závazný). Pokud se však nepodaří na žádném postupu dohodnout (pokud možno písemnou formou), je jediným řešením obrátit se na soud.“

Již jsem hovořil se soudní znalkyní pro severomoravský region v oblasti obuvi – paní Ing. Štachovou z Otrokovic, situaci jsem jí popisoval přes telefon a vaše odpověď na mou reklamaci je podle jejich slov úsměvná.
Případný znalecký posudek bude stát 1700,- KČ včetně poštovného a balného a v případě že vyjde v můj prospěch, tak budu mít nárok na proplacení všech výdajů spojených s reklamací zboží, tedy i znaleckého posudku.

Jsou tedy 4 možnosti:
-Vrátíte mi plnou částku z ceny obuvi
-Vydáte mi boty nové, o stejné velikosti, typu a barvě
-Zajistíte mi opravu obuvi
-Reklamaci zamítnete, já obuv zašlu k vypracování znaleckého posudku a na jeho základě budu dále postupovat

Mimochodem, ptal jsem se v několika prodejnách (nejen) obuvi v okolí F-M a v jedné prodejně v Ostravě (např. D-Sport a 3D Sport) a několik prodavaček se shodlo a jsou mi ochotny dosvědčit, že firma Nike nechce reklamovat zboží starší než půl roku. Toto svědectví spolu s kladným znaleckým posudkem mi zaručí vítězství v případném soudním sporu.
Jsem připraven tento postup doporučit dalším lidem které firma Nike poškodila tím, že jim neuplatnila reklamaci na níž měli nárok.
Věřím v poklidné vyřešení této situace, je to na vás.

Přeji hezký den, s pozdravem

Petr Čerňanský
Tel. +420 XXX XXX XXX"

Tento dopis jsem podepsal, dal do obálky a zanesl do prodejny, kde jsem boty zakoupil a měl po neúspěšné reklamaci uschovány. Předal jsem jej prodavačce a požádal jí, aby boty odeslali k reklamaci ještě jednou spolu s tímto dopisem. Nejdříve říkala, že to nejde, ale po mém naléhání řekla, že se zeptá šéfky, co se dá dělat. Dopis jsem jí tam nechal a odešel jsem. Asi týden na to mi přišla z prodejny SMS v níž stálo že "v rámci spokojenosti zákazníků byla má reklamace uznána a že si mám přijít pro peníze". Následujícího dne jsem se do prodejny dostavil a byla mi vrácená plná částka za níž jsem boty zakoupil.

Tímto vyzývám všechny, bojujte o to, nač máte právo! Když se chce, tak to jde;-) Klidně se na mě obraťte, pokud budu moci, budu se vám snažit poradit.

Autor: Petr Čerňanský | úterý 16.2.2010 17:10 | karma článku: 32,39 | přečteno: 16795x