Mít za zády německého stíhače
Z jeho poslední návštěvy si pamatuji, že řekl skromně: Já jsem byl řadový pilot. Být šest let nasazen jako pilot ve válce a přežít ji! Zvláště při čtení osudů těch, kteří nedoletěli, člověk přemýšlí, co všechno mimo nezbytného štěstí, bez něhož to v letecké činnosti nejde, co všechno musí mít člověk v hlavě, v rukou, v technice. Létat se dá ve dne v noci, za dobrého počasí ,ale jak známo válka si počasí nevybírala, a tak když pro počasí nelétal nikdo, tak nahoru šli alespoň noční stíhači, kteří byli přece vycvičeni létat v těch nejsvízelnějších podmínkách. A strýc létal nakonec u mezinárodní šedesáté osmé peruti nočních stíhačů.
Kdykoliv řadovému válečnému pilotovi Mirkovi Štanderovi zavolám, ozve se v telefonu překvapivě mladý, optimistický hlas. Hlas člověka, kterého jsem nikdy neslyšel naříkat nebo si stěžovat.
Upozorňuji, že strýci je devadesát dva let, když jsem s ním posledně stoupal do schodů ke svým rodičům, za jeho sestrou, tak mne překvapilo, že vždycky těch osm chodů ze čtyřiceti osmi do mezipatra a patra vyběhl. Proč to běháš, zeptal jsem se ho, načež mi řekl, že pomalu by to nevyšel.
Musím se přiznat, že jsem občas trochu naštvaný, když z tohoto staršího chlapce, který se doposud nejlépe cítí na letišti s kamarády, dělají živou relikvii, vedou oslavné řeči, ale téměř ho nenechají promluvit jako normálního člověka.
Mám před sebou složku fotografií a technických obrázků většiny letadel, jež pilotoval můj, dnes už slavný strýc.
Vidím zde Avii B-534, s níž strýc létal jako desátník III. perutě 4. leteckého pluku. Kladu si otázku, jak by tenhle dvouplošník vzdoroval moderním německým stíhačkám. V době mobilizace ještě dokonce létal s Avií s otevřenou kabinou. Ale je zde již Morane Seulnier MS-406, s nímž musel v roce 1940 nouzově přistát, když mu při návratu ze souboje s Bf-109 došlo palivo. Byl zraněn, ale ještě v sádrovém krunýři prchá na jih Francie, odkud se plaví do Anglie, potom co byl v Marseille o vše okraden. Ve Francii se bil s německými piloty také se stíhačkou Marcel Bloch MB -151, když létal ze základny v Rouen.
A je zde řada Hurricanů s nimiž létal u třistadvanáctky. Dalším slavným typem třistadvanáctky jsou samozřejmě Spitfiry.
Ale přerušme výčet bojových strojů. Při poslední návštěvě strýce jsem se ho zeptal, jestli měl za zády někdy německého stíhače. Vím, že je to velmi hloupá otázka. Ale když si nakonec uvědomíte, jak skvělá byla německá letadla, jak famózní byli jejich piloti, kteří létali bez odpočinku a měli neuvěřitelně vysoká skóre sestřelů, když si tohle srovnáme v hlavě, tak nám musí dojít, že řadový pilot Štandera musel být velmi dobrý stíhač.
Strýc ale na tuto otázku odpověděl prostě. To víš, že měl, je to blbej pocit, ale na to nemáš čas myslet, takže nepříjemný je to před letem a pak potom, když máš čas si to přehrát znovu.
Uvědomil jsem si, že až na příběh, kdy útočili na německé lodě, nikdy nepopisoval nějaké detaily bojových akcí, jichž se zúčastnil. Spíše si dělal legraci z toho, jak ho sekla nějaká bláznivá Francouzka srpem do zad, ale sádrový korzet ho zachránil, a jak pomocí žebříku odešel z německého zajetí. Spadnul také s těžkým dvoumotorákem do lesa, kupodivu zůstal nezraněn i s člověkem, jehož vzal na palubu. Zvládl i přistání na břicho pro prasklou pneumatiku.
V Anglii pak získává strýc mnoho dalších kvalifikací, absolvuje navigační kurs, ale nejsem si jist, jestli to nebylo až v jeho poválečném působení v RAF, kdy jeho vlast neměla zájem o bojovníky za západní fronty. Pominu-li letecké koloběžky, cvičná letadélka, tak jsou tu již dvoumotoráky, a to Blenheim a Beaufighter a samozřejmě královské Mosquito, na němž létal ještě v poválečném Československu, ale pilotoval i Welington.
Mohl bych pokračovat dále, ale to není účelem tohoto článku.
Vícekrát jsem již létal s větroněm ve stoupavém proudu s rakouskými a německými letci. Že mám za zády německé eso Josefa Prillera, jenž připravil o život nejméně tři československé letce, tak to si raději ani představovat nebudu.
Tenhle soubor obrázků bojových strojů, s nimiž bojoval můj strýc, dám chlapcům z Klubu historie letectví v Jindřichově Hradci. Dali dohromady nesmírně cennou knihu, Za hroby se lvy a nikdy jim nezapomenu, že to byli hlavně oni, kteří se postarali o to, že naši žijící západní letci pocítili zaslouženou vděčnost a úctu tohoto národa. Čekali na to hodně dlouho a velká část se jí nikdy nedočkala.
Jaroslav Cempírek
Vzpomínka na anglického džentlmena Rudolfa Prokopa
Anglický džentlmen odešel Ohlédnutí za ředitelem Rudolfem Prokopem Myslím, že kolegové z jiných středních škol měli důvod nám Rudolfa Prokopa závidět. Tím hlavním důvodem bylo, že nás v totalitním režimu chránil silou své osobnosti.
Jaroslav Cempírek
Něžné vlny a divák naivka Proč tolik lidí chodí na tak špatný film
Byla sobota a já zahlédl na vývěsce kina Střelnice v J.Hradci název filmu Něžné vlny a poznámku, že jde o komedii. Kdyby to byla opravdu komedie, pomyslel jsem si, tak na to určitě jdu, ale po zkušenostech s několika posledními filmy, které jsem viděl, mezi nimi třeba Klauni, jsem byl velmi skeptický. Psáno pro Deník
Jaroslav Cempírek
Aleš Háma zářil v Mata Hari
Psáno pro Jindřichohradecký deník Muzikály mám rád a největší zážitky z tohoto druhu umění mám z Broadwaye v New Yorku, kde jsem zhlédl Lions King, který mne dostal v mnoha rovinách. Dalším velkým zážitkem pro mne bylo filmové zpracování Fantoma opery. Samozřejmě že jsem viděl pár dalších muzikálů, a protože se rád poddávám jakémukoliv druhu umění, tak nepatřím mezi ty, kdo považují muzikál za pokleslé umění, a tak o málokterém muzikálu mohu říct, že se mi nelíbil.
Jaroslav Cempírek
Současný český kapitalizmus nemá právo na existenci
Psáno pro Jindřichohradecký deník Možná že se někomu zdá titulek mého článku příliš provokativní, ale já jsem přesvědčen, že tomu tak není. Zabýváme-li se kořeny české demokracie, tak byly spojeny především s humanitou.
Jaroslav Cempírek
Moderátorský diktát v předvolební kampani
Přiznám se, že jsem se v poslední době předvolební kampani nijak zvlášť nevěnoval, ale i to málo, co jsem viděl, mne překvapilo neuvěřitelnou arogancí a manipulací moderátorů.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie
Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 220
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2113x