Je Facebook dalším krokem ke globální demokracii?

Facebook včera oznámil chystanou novinku: Uživatelé si budou moci sami volit a navrhovat prostředí a pravidla. Přichází nová éra demokracie?

Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, ve svém včerejším článku na Facebook-blogu oznamuje, že hlavním cílem Facebooku je „napomoci tomu, aby se svět stal otevřenějším a transparentnějším. Veříme, že pokud chceme svět vést tímto směrem, musíme jít příkladem a provozovat naši službu tímto způsobem.“

Zní to dobře. Po bližším přečtení dokumentů více-méně dávám tvůrcům dokumentů zelenou. Některé věci jsou sice trochu nejasné a kostrbaté, ovšem uživatelé se budou moci k oběma dokumentům vyjádřit až do 29. března 2009 a tím pádem některé návrhy změnit.

Hlavní změny oproti předchozím pravidlům jsou následující:

1. Využití Vašich soukromých informací Facebookem by mělo mít hranice.

V tomto bodě Facebook ustanovuje, že uživatel vlastní veškerý svůj obsah, Facebook jej nemůže používat navždy (jak tomu bylo doposud) a zdůrazňuje, že licenční ujednání o užívání Vašich informací končí v okamžiku, kdy zrušíte svůj účet. Dále taky zdůrazňují, že Facebook bude moci využívat obsah uživatele pouze za podmínek přednastavených uživatelem.

2. Facebook nabízí uživatelům podílet se “demokraticky” na procesu změn v tzv. Town Hall (Radnice), kde uživatel bude mít možnost vyjádřit se k chystaným změnám a v některých případech i volit.
Takže, Facebook se začíná chovat více demokraticky a uživatelům dává možnost podílet se na chodu a struktuře. Ale proč?

Podle mě je odpověď jednoduchá: Protože musí. 175 milionů lidí je obrovská masa; počet uživatelů  navíc roste exponenciálně. Dále, většina uživatelů pochází z USA a z Evropy, kde demokracie má silné kořeny. Někde sice trošku slabší (že ano, Česká Republiko), ovšem Facebook používají stejně většinou mladí lidé (ať už věkem či duchem), kteří kladou velký důraz na osobní svobodu. Proto si Facebook nemůže dovolit svého uživatele masírovat reklamou a „prodávat jej na trhu“, alespoň tedy ne příliš často a příliš okatě. Důkazem tohoto tvrzení je např. fakt, že Facebook, přestože už vloni přesáhl práh sta milionů uživatelů, vydělal pouze 280 milionů. Což by v podstatě znamenalo, že z každého uživatele mu přišel zisk něco okolo tří dolarů. Na druhou stranu Microsoft koupil v roce 2007 1,6% Facebooku za 240 milionů dolarů, což poukazuje na silnou důvěru v lepší zítřky Facebooku. A podle mého názoru opodstatněné.

Dále se domnívám, že důvodem, proč Zuckerberg a jeho tým vyčkávají s plošným využitím reklamy a služeb na Facebooku, je dle jistých vyjádření zejména cíl dostat nejdříve „na palubu“ co nejvíce lidí. Pokud by už dnes byl uživatel Facebooku zahlcen reklamou či nabídkou placených služeb, mohlo by se stát, že by se lidé pomalu od Facebooku odvrátili k jiné podobné aplikaci, která by reklamou zahlcena nebyla. Jistě, jde o rozvážný marketingový tah, který jistě Zuckerbergovi a jeho týmu v budoucnu přinese nesmírné bohatství. Ovšem nesmíme zapomínat na to, že jakákoliv masová interaktivní platforma složená z reálných uživatelů dříve či později musí dospět k demokratizaci, což nyní Facebook potvrzuje.

Někteří by mohli namítat (a média takové námitky často vznášejí), že informace uložené na Facebooku mohou být zneužity proti uživateli. Taková situace je možná. Představte si například, že je rok 2025, Vám je 35 let a ucházíte se o místo šéfa protidrogové jednotky policie. Projdete všemi pohovory, složíte veškěré zkoušky a jako poslední test podstoupíte tzv. deep-Facebook-check. Robot prolustruje vaši veškěrou aktivitu na Faceboku od doby, kdy jste si založil účet v roce 2006. Test je hotový za pět sekund a už se tiskne „Souhrn výsledků“. V letech 2007 až 2011 (to Vám bylo 17-21 let) jste v komentářích, zprávách a status-updatech 16x použil slovo „tráva“, 32x „na sračky“, 46x „zhulený“, 65x jste se zmínil o alkoholu a použil dohromady 275 vulgárních výrazů. Z Vašich přátel, kteých v té době bylo něco okolo tří set, použilo slovo „tráva“ 212, což je více než dvě třetiny, výraz „zhulený“ pak téměř polovina. O alkoholu pak téměř všichni mluvili alespoň desetkrát.

Úředník si prohlíží Vaše záznamy, mne si knírek a potichonku mručí: „Hmmm, ehhmmm, hmmm.“ Z ulice doléhá hluk ecomobilů a elektrobusů. „Jak tak na to koukám, pane Millane, v mládí jste si rád vyhodil z kopýtka, nemýlím-li se? Budu Vás muset poslat na dodatečnou intracelulární DNA-kontrolu!“

(Postava z příběhu je samozřejmě smyšlená.)

Jistě, i já mám rád konspirační teorie. Je sice možné, že informace uložené na Facebooku mohou být jednou zneužity, ovšem zároveň je také svobodnou volbou každého člověka informace o sobě zveřejnit.

Pojďme se teď zamyslet o něco střízlivěji. Internet je obrovské masmédium, které je stále více interaktivní, tj. uživatel má stále větší možnost definovat obsah a funkci internetu (vlastně to začalo blogem). Tím se však uživatel stává spolutvůrcem internetu a jeho obsahu a tudíž by v ideálním případě měl nést i vyplývající práva a zodpovědnost. A o to se Facebook právě nyní snaží. Jsem velmi zvědav, co se z něj do budoucna vyklube. Zuckerberg má v úmyslu udělat z Facebooku universální komunikační platformu budoucnosti. K tomu ovšem bude muset počítat s tím, že uživatelům nic násilím nevnutí. Čím více uživatelů bude, tím větší budou mít moc nad aplikací.

Podaří se tvůrcům Facebooku udržet balanc mezi ekonomickou udržitelností a uživatelskou atraktovitou? A pokud ano, do jaké míry bude mít Facebook vliv na světové veřejné mínění? Napadají vás nějaké další výhody či nebezpečí Facebooku?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Brlík | pátek 27.2.2009 9:47 | karma článku: 12,65 | přečteno: 972x
  • Další články autora

Milan Brlík

"Kauza Drobil" není jen o Drobilovi

15.12.2010 v 13:15 | Karma: 23,08

Milan Brlík

Sociální dávky na účet

25.5.2010 v 16:05 | Karma: 13,97

Milan Brlík

Prosba o pomoc

29.4.2010 v 15:12 | Karma: 7,91

Milan Brlík

Co Čech, to klimatolog

12.2.2010 v 15:15 | Karma: 15,00

Milan Brlík

Veselé povídky pražské I: Pozemky

21.1.2010 v 15:37 | Karma: 24,15