Začátečníci za volantem: Opravdu taková pohroma?

Nejen v Česku se diskutuje o změnách ve způsobu získávání řidičského průkazu, protože řidiči začátečníci tvoří velké procento účastníků dopravních nehod.

Není začátečník jako začátečník

Na Novinkách.cz minulý týden vyšel článek, že “přes 15 tisíc řidičů do pěti let praxe v řízení zavinilo v minulém roce dopravní nehodu.”

Není ale začátečník jako začátečník. Člověk, který získal řidičský průkaz před čtyřmi nebo pěti lety, může být už zkušeným řidičem, který se za rok za dva vyjezdil. Pokud si hned po získání průkazu koupil auto a řídil ho denně do práce, občas někam na výlet, jezdil po městě i mimo město, v noci, za deště, v mlze, na sněhu.

Na druhou stranu hodně mladých si řidičák udělá, aniž by si pak pořídili auto a začali ho denně používat. Řídí jen o víkendu, když není kam spěchat a někdo jim auto půjčí. Anebo neřídí vůbec, a začátečníky zůstávají i po letech.

V "pěti letech praxe" se míchají jabka s hruškama.

Rychle a levně. Doopravdy?

Autoškoly prý nabizejí rychlé a levné získání řidičského průkazu. Kdyby tomu tak doopravdy bylo, z čeho by pak ty autoškoly žily??? Sliby typu rychle a levně slouží jen k tomu, aby si zájemce vybral tu JEJICH autoškolu. Kdyby totiž slibovala "dlouze, draze, dobře", měla by dny spočítané.

Mládí a rychlost

Na cestě do práce se setkávám s prošedivělými řidiči, kterým je radno se vyhnout a nechat je, ať se prokličkují bez varování ostatních z pruhu do pruhu, a to jen proto, že si pět minut přispali a teď jedou pozdě. Výskyt šílenců a egoistů na silnicích nemá s věkem co dělat. Anebo snad platí to, že když mladík, který má rád rychlost, neví co je to blinkr a nezná nebezpečí, se v pětatřiceti najednou zamyslí a začne si všímat těch kulatých dopravních značek s číslem uvnitř?

Navíc jsem se asi ještě nesetkala s tím, že by mě nějaké auto s “elkem” na zadním skle předjelo. Jsou to šneci. Skoro všichni. Vetšina z nich je mladá a znají své limity. (A ta mizivá menšina, co je nezná, by řidičák vůbec neměla dostat.)

Povinný doprovod v začátcích řízení je myslím taky zbytečný. Málokdo se cítí na to po autoškole najednou vyjet úplně sám.

Dopravní nehoda jako příčina úmrtí na prvním místě

Dopravní nehoda je pro mladé do dvaceti devíti let jako příčina úmrtí na prvním místě. Tento údaj je zbytečně alarmující, protože zaprvé mladí lidé vesměs žádné nemoci netrápí, a zadruhé obětí dopravní nehody bývá nejčastěji muž ve věku 35-44 let. (Na příslušníky této "staré" generace se ale nikdo ve svém boji nezaměří, což by bylo taky na místě. Protože ti už své řidičské průkazy mají a není tam co vymýšlet a měnit.)

Jak vychovávat dobré řidiče?

Záměrně mluvím o výchově a ne o vzdělání. Teorii si člověk na zkoušku nastuduje a většinou to bývá tak, že pokud by si měl za několik let testy zopakovat, skoro určitě propadne. Myslím si, že pokud chceme mít dobré řidiče na silnicích, jde hlavně o postoj k řízení a o návyky:

  • dodržovat bezpečnou vzdálenost,
  • mít ohled na ostatní řidiče,
  • když si člověk není něčím jistý, raději zpomalit, zastavit, nepředjíždět, nebo vůbec nevyjíždět

Stanovení povinných hodin řízení mimo město, v nočních hodinách nebo na sněhu by určitě bylo vítané. Ale ani taková opatření z absolventů autoškol dobré řidiče neudělají protože s novými sitaucemi se budou setkávat celý život. Jaký ale bude mít absolvent autoškoly postoj k řízení a do jaké míry bude mít některé návyky zautomatizované, bude ale vždy záviset na instruktorovi autoškoly. Jestli si s tím chce dát práci nebo ne. Instruktoři, kteří si na své práci dávají záležet, existují už dnes a žádná novela si je nevynutí. I ve večerních hodinách nebo na dálnici se dá kašlat na práci a přemýšlet o tom, že dnes ještě zbývá jedna jízda a večer dávají fotbal.

Je třeba řešit nejen autoškoly, ale i místa nehod

Cestou z práce projíždím místem, kde se menší nehody stávaly každý den. Kruhový objezd, ke kterému vedou dvě rovnoběžné silnice o dvou pruzích. Od té doby, co se u silnice nalevo objevila značka se zákazem odbočení vpravo, jsem tam žádnou nehodu neviděla. Stačilo opravdu málo.

V českých novinách se člověk často dočte, jak řidič narazil do stromu a zemřel. Proč už ty stromy někdo dávno nevykácel? Tady jsem našla deset důvodů jejich existence. Přesto si myslím, že by stálo za to je odstranit anebo vysázet kousek dál a zachránit tak ročně několik lidských životů.  

_____________________________________________________________________________

Pokud se přijmou opatření, která nehodovost na silnicích sníží, budeme určitě všichni rádi. Jen aby to všechno ale nevedlo pouze ke zbytečnému papírování, nové příležitosti k pokutování a k ještě hloubějšímu sáhnutí do kapes budoucím řidičům.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Kamila Branna | pondělí 23.2.2015 19:48 | karma článku: 17,86 | přečteno: 1007x