TAXI, TAXI

Klasické taxislužby jsou dinosauři v moderním světě. Už nemohou fungovat stejně jako dosud – jen taxikáři to ještě neví. 

Protest taxikářů a zdržování dopravy v Praze a Brně je nejen buzerace normálních řidičů, ale je i mafiánskou praktikou ukazující, kdo taxikáři jsou. Navíc je zcela zbytečný. Bojovat proti UBERu (resp. proti systému a přístupu, který tato firma reprezentuje) je jakoby provozovatelé vzducholodí bojovali proti nástupu letecké dopravy. Pokrok nejde zastavit a zvláště pak, když přináší zjednodušení, vyšší efektivitu, odstraňuje možnost podvodů a celkově je přínosný pro zákazníky.

Rozumím tomu, proč se taxikáři bouří. Každé auto v Praze může být potenciální taxík, a v takové konkurenci se dá jen těžko podnikat. Ale náprava této situace je věcí práva a zákonů a v žádném případě se nedá akceptovat řešení za pomoci vydírání.

UBER tvrdí, že provozuje spolujízdu. Spolujízda je to, že když někdo někam jede, tak někoho může vzít sebou a o náklady jízdy se „rozdělit“. Ovšem pokud takový řidič nejede do cíle za nějakým účelem, ale vezme dalšího spolujezdce a jede zase jinam a to opakovaně, tak to už není spolujízda, to je přeprava osob a ta je regulována zákonem.. UBER tedy zcela jasně tento zákon porušuje.

Taxikář oproti UBERistovi musí splnit několik podmínek, aby mohl taxi provozovat. Musí především získat koncesi. Dále zkoušku z místopisu, zkoušku z ovládání taxametru a zkoušku odborné způsobilosti řidiče. Také musí být zaevidován na magistrátu.

Na druhou stranu, pokud se na tyto podmínky podíváte blíže, zjistíte, že se jedná o několik administrativních úkonů, které dnes už nejsou moc důležité, právě díky systému používanému UBERem. (Možná kromě udělení koncese, kde se musí prokazovat bezúhonnost).

V každém případě je špatné, pokud stát zakazuje běžné podnikání. Nejde přece o výrobu drog nebo obchod se zbraněmi, že? Jedná se o přepravu osob.

A to že naši zákonodárci zaspali a nejsou na podobné druhy podnikání připraveni není chyba UBERu.

Navíc, budoucnost je na straně UBERu. Díky promyšlenému systému, který je propojen s mapovou aplikací není důvod, aby „taxíkář“ dělal zkoušku z místopisu.

Díky stejné aplikaci, která zároveň funguje jako evidence jízd nebude nutné mít taxametr a zároveň bude taxi bez podvodníků, protože cena každé jízdy bude jasná předem. Také bude lepší kontrola jízd a nebude možné podvádět na daních, jelikož každá jízda díky GPS bude spolu s cenou zaznamenána v systému.

Takže na závěr mám dvě doporučení. První pro taxikáře: Nebraňte se budoucnosti, stejně přijde. Kupte si chytré telefony a pokud nechcete pracovat pro UBER, tak pracujte pro skvělé Liftago.

A druhé doporučení pro stát (resp. pražský magistrát): Zamyslete se a upravte předpisy tak, aby podporovaly přicházející systémy. Bude to za prvé nutné a za druhé výhodné pro nás všechny. 

Autor: Aleš Boháč | pondělí 2.10.2017 13:52 | karma článku: 24,74 | přečteno: 826x
  • Další články autora

Aleš Boháč

A zase diktát

23.6.2021 v 14:59 | Karma: 13,95

Aleš Boháč

Rok to vydržet nejde!

3.4.2020 v 16:18 | Karma: 7,22

Aleš Boháč

Rok to vydržet nejde!

3.4.2020 v 11:09 | Karma: 9,12

Aleš Boháč

Porazili jsme virus. A co dál?

16.3.2020 v 15:45 | Karma: 8,59

Aleš Boháč

Alkohol za volantem

18.2.2020 v 12:08 | Karma: 33,66