Ty, kdož jsi bez viny, hoď kamenem

Pod rouškou islámského práva, aneb tresty v islámu za cizoložství

Slova Agnes z muzikálu Krysař inspirovaná slovy Ježíše jsou nadpisem tohoto kontroverzního tématu, který právem vzbuzuje bouřlivé reakce.

Tresty smrti za cizoložství (zina) najdeme již v Toře a tím i ve Starém Zákoně (Deuteronomium 22,22 a Leviticus 20,10). Ježíš tento trest v jednom případě zrušil, případně navrhl nevykonat (Jan 8,7), což pro nás muslimy je nepřijatelné, protože rušit tresty může jenom Bůh, a Ježíš je z našeho pohledu "jen" prorok.

Korán zmiňuje trest za cizoložství v súře 24, verši 2. "Cizoložnici a cizoložníka zbičujte, každého z nich sto ranami!..." Tento trest se ale týká pouze svobodných cizoložníků. V případě vdaných, je dle islámského práva trest nejvyšší...ukamenování. O tomto trestu se nepíše v Koránu, ale je součástí mnoha hadísů zaznamenávajících praxi za dob Proroka.

Kamenování za cizoložství se dnes provádí pouze v několika málo státech, jako např. SA, většina muslimských států tuto část islámského práva již nepraktikuje.

Tam, kde se stále provádí, musí být splněno několik podmínek a trest nesmí být proveden bez řádného soudu. Podmínky pro dokázání jsou dle mě tak těžké, že je téměř nemožné někoho z cizoložství usvědčit. Nicméně nedělám si iluze, že některá fakta je možno pozměnit...bohužel.

Cizoložník či cizoložnice se musí buď sám přiznat, a to na čtyřech různých soudních sezeních , což jde "trošku" proti hadísu, který říká, že co Alláh skryl, nemáme odkrývat.  Přičemž soudce by měl nabádat ke stažení přiznání, např. tím, že třeba nedošlo přímo k pohlavnímu styku. To dává široce otevřené dveře ke stažení přiznání. Za dob Proroka se "viníci" chodili sami přiznávat. Jestli to brali opravdu jako výraz hlubokého pokání nebo jen strach z případného trestu v Pekle, či byli donuceni rodinou, se už asi nedozvíme. Nebo musí být 4 svědci, kteří přímo daný akt viděli, což je dle mě případ opravdu raritní. Svědci musí být známí pro svou pravdomluvnost a čestnost (jak se toto určuje vážně nevím).

Při jakýchkoliv pochybách se nesmí trest udělit. Trest se zároveň musí přerušit, pokud se kamenuje osoba na základě jejího přiznání a ona v průběhu výkonu trestu své přiznání odvolá.

Proč tak kruté tresty za zinu? Rodina je v islámu považována za základ a cizoložství ji jednoznačně rozvrací. Děti neznají své pravé otce, stačí se podívat na odhady kolik dětí není vychováváno vlastním otcem, ač si toho dotyčný pán není vědom, může docházet k citové deprivaci takových dětí, svazky mezi příbuznými, více potratů...

 Kolik životů může jeden takový čin ovlivnit...?

I přes to všechno bych tím kamenem hodit nemohla a věřím, že ani většina muslimů...

                             "Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!"

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lenka Najmanová | čtvrtek 31.7.2008 20:00 | karma článku: 17,26 | přečteno: 3691x