Já jsem muslim, ty jsi muslim... Jsi???

sunnita, ší'ita, súfista, wahabista,.... A není to jedno?

typický obrázek ší'itu, "den ašura"(viz text)

Jak jsem již několikrát psala, tak se řadím k sunnitským muslimům, což mimo jiné znamená, že neschvaluji a neuznávám některé praktiky patřící do kategorie ši'a. Ale teď už k tomu, kdy a proč vzniklo toto dělení na: "Já jsem ší'a muslim - já jsem sunnita". A o tom, jaké jsou hlavní rozdíly v praktikování naší víry, i víra samotná.

Důvodem počátečních rozepří bylo rozdílné chápání v tom, kdo má vést ummu (muslimskou obec) po Muhammadově smrti. On sám se k tomu nikdy přesně nevyjádřil, což dalo široký prostor pro různé interpretace. My sunnité z toho vyvozujeme, že tím dal prostor pro svobodnou volbu některého ze svých společníků. Kdy příštího následovníka má vybrat sama umma. Tak se i stalo a prvním chalífou se stal nejlepší přítel Muhammada - Abu Bakr, který ho mimo jiné jako jediný směl doprovázet při odchodu z Mekky či byl pověřen vedením modlitby místo Proroka.

Nicméně i ŠÍ'ITÉ mají své důkazy pro tvrzení, že následovníkem má být bratranec a zeť Muhammada, a tím byl Ali Ibn Abi Talib (odtud jiný název pro šíïty- strana Alího), poté by měl chalifát přecházet na jeho potomky. Důkazem má být hadís vyřčený při poslední pouti Proroka do Mekky (hadždžd), který uznávají obě strany, ale rozdíl je právě v interpretaci.

Tak či tak - zatímco pro nás sunnity tím Muhammad prokazoval značnou náklonost Alímu. Pro ší'ity tím prohlásil, kdo má být následovníkem. A nejen to, důkazy Alího vyjímečnosti hledají i v Koránu. Ali se nakonec chalífou stal, ale až čtvrtým, čímž předešlé tři chalífy ší'ité neuznávají. Neuznávají ani některé hadísy, naopak vyzdvihují hadísy týkající se Alího a jeho rodiny. Uznávají tím vedení ummy pouze pod vládou potomků Alího a Fatimy (dcera Proroka).

Nejpočetnější ší'itskou skupinou je ši'a dvanácti imámů, kdy nejvyšší autoritou je pro ně v pořadí dvanáctý (tzv. skrytý) imám. Po dobu jeho nepřítomnosti ho nahrazují nejvyšší duchovní, na něž prý přechází božské vedení, včetně neomylnosti a nezhřešitelnosti.

Proud ismá'ílija uznává jako skrytého imáma Ismaila (což byl sedmý imám).

Alawité působící převážně v Syrii, Libanonu tvoří další proud. Projevuje se u nich významný vliv křesťanství, kdy např. mezi jejich nejvýznamnější svátky patří oslava narození Ježíše.

Alevité naproti tomu mají největší pole působnosti v Turecku, mimo jiné nevyžadují zakrývaní vlasů žen.

Dalo by se říci, "na pokraji stojící" proud zajdíja, jejíž členové odmítají neomylnost imámů, včetně odmítání skrytého imáma.

Ší'ité nekonají poutě pouze do Mekky a Medíny, ale i k hrobům svých imámů.

Mezi další rozdíly patří některé části modlitby, kdy ší'a používají k modlitbě kamínek, na který pokládají hlavu. Den Ašura, kterým si připománáme osvobození Mojžíše a "jeho" lidu od faraóna, je pro ší'ity spíše připomínání si smrti Husajna- viz obrázek- (syn Alího, který byl ten den zavražděn u Karbalá). Oslava dne, kdy měl Muhammad oznámit Alího svým nástupcem, schvalování dočasného manželství , taqiyah,...

Nechme teď ší'ity stranou, a podívejme se na sunnitský islám. SUNNITÉ uznávají první čtyři chalífy (Abu Bakr, Umar, Uthman, Ali) jako jediné "správně vedené". Při utváření šari'y došlo k vytvoření 4 hlavních škol islámského práva (madhaby) pojmenovaných dle zakladatelů: Hanafi, Maliky, Šaf'i a Hanbali.

V současné době často zmiňovanou skupinou jsou wahhábisté pokládaní za odnož Hanbalovského madhabu, kteří si zakládají na doslovné interpretaci Koránu. Zakladatelem je Muhammad Ibn Abd al-Wahháb (1703-1792), který vyzýval proti úpadku islámu a návratu k původním pramenům (Korán, sunna), nejvíce stoupenců má v Saudské Arábii, kde je wahhábismus základem státní ideologie.

Podobně a často s rovnítkem je citován salafismus. Salaf jsou nazývány první tři generace muslimů, kteří jsou považováni za hodné následování, protože v té době byl islám ještě oproštěn od novot.

Další rozsáhlou skupinou jsou súfisté. Pro někoho islámská sekta, pro jiné odpadlíci. Někdo je řadí spíše k sunnitům, jiní zase k ší'itům. Podstatou jejich víry je mystika, iracionální poznání Pravdy (Boha), splynutí s Bohem pomocí tancem hudby,...

Co nás muslimy spojuje je víra v jednoho Boha a Muhammada jako Proroka. Tím odpovídám na otázky v diskuzích, zda považuji ší'ity za muslimy. - Ti, kteří uctívají pouze Allaha a uznávají Muhammada jako Proroka, jsou muslimové. Já nikomu do srdíčka nevidím, tak nemohu o nikom prohlásit: "Ty nejsi muslim!"

"...Moje umma se rozdělí na 73 skupin, jen jedna z nich bude v Ráji, .... "

Ale která, co?

Související článek Tomáše

Příští dvojblog bude na téma " hřích a trest".

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lenka Najmanová | čtvrtek 8.1.2009 16:45 | karma článku: 16,71 | přečteno: 2412x