Maturita a současný svět - úvaha o našem vzdělávání

V těchto dnech je obligádní téma maturita skloňováno v mnoha pádech. Patřím sice ke generaci, kdy nějaké úvahy o státní a nestátní maturitě nebyly na pořadu dne, ale něco si ze svého života pamatuji.

  Patřil jsem k postrachům třídních schůzek svých dětí. Když se řešily nedostatky v matematice, větném rozboru a chemii, tak jsem počkal až na mne přijde řada a povídal jsem něco v tom smyslu, že život je o něčem jiném a já i když jsem mnoho věcí neznal a neznám dosud, tak jsem vystudoval dvě vysoké školy. Z jedné jsem sice zběhl, ale to jen potvrzuje můj názor. Faktem  zůstává, že například v komentářích u mých blogů se objevují narážky na můj slovosled, používání čárek a další prznění rodného jazyka. A je mi to úpřimně jedno. V debatách obvykle vykládám svoji teorii o tom, že čeština je umělý jazyk a tak se může libovolně vyvíjet na rozdíl od arabštiny, hebrejštiny a třeba sanskrtu. V těchto jazycích jde o rezonace a vibrace a to nemá s naší současnou češtinou pranic společného.

A jsem za intelektuálního blba !

Jsem napřklad hluboce přesvědčen, že maturita jako taková je historický přežitek. Stejně tak tzv. státnice na konci vysokoškolského studia. Daleko prospěšnější by byl systém postgraduálních, dobrovolných kurzů, kde by si člověk mohl dostudovat potřebné, a to bez jakýchkoliv přijímacích zkoušek.

A jsem také militantní odpůrce jakýchkoliv poplatků při studiu na veřejných školách. Současný nedostatek financí ve školství je způsoben především rozbujelostí " soukromých" škol, kde se pobírají různé dotace od státu. Když soukromá škola- tak se vším všudy. A od státu ani koruna. Klidně ať si chodí třeba v uniformách.

Celý systém v našem školství je založen na memorování a soutěživosti jednotlivců. Proto je pořád systém známkování na všech stupních škol, který ve své podstatě také nemá žádný smysl.

Každý absolvent jakékoliv školy ale pravdivě přizná, že se na škole vlastně skoro nic nenaučil. A jaké měl známky v jednotlivých předmětech již neznamená v životě vůbec nic- NIC !! Ve škole jde především o to- získat kladný vztah k celoživotnímu vzdělávání. A ne maturita- vysoká a šmitec. To nemá žádnou cenu !

Současný systém školství je jen stroj na utrácení prostředků, který žije již svým životem. Nějaké zájmy společnosti, či povznesení studentů - na to tam není místo.

Samozřejmě v tom systému jsou geniální kantoři, kteří se systému vzpírají a opravdu přináší studentům cosi do života. Ale přiznejme si - kolik jich je a jak to dlouho vydrží !

V současnosti se dokonce podporují určité fašizující myšlenky o tom, že studenti jsou něco jako přítěž společnosti a vzdělání je zboží jako každé jiné. Z toho vycházejí i úvahy o školném, zápisném a nějakém vymakaném způsobu stipendií.

Studium v zahraničí si každý musí sám nějak zařídit pomalu ilegálním způsobem. Tím nemyslím různé mezinárodně podporované akce a výměny studentů. To je jen takový kolorit, který je sice hezký, ale nedůležitý.

Jak by bylo krásné, kdyby v té naší EU byl jednotný systém školství, hrazený z centrálních prostředků a k tomu volný pohyb studentů i kantorů po EU. Teoreticky to je sice již možné - ale státní moloch dělá vše pro to, aby to ztěžoval.

Vy jste ještě neslyšeli nářky o vyčůraných slovenských studentech, studujících v Česku ?

Možná moje úvahy budou mnozí považovat za pláč na nesprávném hrobě a stařeckou zaslepenost. Je mi to fuk!

Můj názor je takový , že stejně jako v politice, státním systému, sociálním a zdravotním systému musíme vykročit z naší slepé uličky, tak to samé musíme udělat v systému vzdělávání, kde to je ještě mnohem důležitější .

A kdo tomu nevěří.... ten je ......

 

a potom bude líp !!!

 

 

Autor: Bedřich Dvořák | neděle 3.6.2012 0:16 | karma článku: 16,94 | přečteno: 2208x