12 zmařených životů bez konkrétního viníka

Slovensko prožívá tragedii, která je svou velikostí podobná té, co se před lety odehrála u Nažidel v Čechách. Tím ale veškerá podobnost končí, u té Slovenské nehody řidič hlavním viníkem podle mne není.

     Deník SME totiž zjistil skutečnosti, které měly na nehodě rozhodující podíl. A sice rozhledové poměry: Vzdálenost, na kterou řidič autobusu mohl vidět blížící se vlak nebyla oněch 300 až 400 metrů, jak zřejmě nevědomky mylně uvedl i premiér Fico, ale pouhých 150 metrů a to ještě částečně omezena telegrafními sloupy. Traťová rychlost vlaku přes přejezd byla 70 Km/h.
     Dovolím si trochu teorie, odborníci doufám prominou její zjednodušení. Pro každý přejezd se stanovuje tzv. vyklizovací doba - to je doba, za kterou bezpečně stihne opustit přejezd i to nejdelší a nejpomalejší vozidlo, resp. člověk s příručním vozíkem. Délka vozidla se uvažuje 22 metrů, jeho rychlost 5 km/h. K této době se ještě připočítává doba reakční (1 vteřina) a doba přídavná. U jednokolejného přejezdu standartní šířky celková vyklizovací doba vychází mezi 20 a 30 vteřinami. (U přejezdu vybaveného výstražnými světly je to doba, po kterou je dávána výstraha než vlak dojede na přejezd).  Pokud se jedná o přejezd vybavený jen vystražnými kříži a jeho rozhledové poměry neumožňují spatřit vlak s takto vypočteným předstihem, pak je nutné upravit v místě traťovou rychlost. 


   Jistě se vyslechnou svědci a obraz chování řidiče v posledních chvílích před nehodou dostane konkrétnější obrysy. Ale fakt, že na onom osudném místě rozhledové poměry umožňovaly spatřit vlak jen na dobu 7 vteřin předem, je již teď těžko zpochybnitelný. Tedy i kdyby tam řidič dělal cokoliv (snad krom čtení novin), z tohoto titulu nemůže nést plnou zodpovědnost za zmařené životy. Vyklizovací doba 7 vteřin je podle mne zkrátka neobhajitelná a je tedy na místě, aby se zpovídal správce této tratě. Jakou by tam měl například šanci traktor s valníkem ?!
  Důkazy o tom, že dostatečná vyklizovací doba by mohla zabránit tragedii i v případě nepojízdného vozu jsou z minulosti hned minimálně dva - cca před měsícem se stejně jako zde nepodařilo zařadit rychlost řidiči kamionu na železničním přejezdu v jihočeské Kaplici. Srážce sice nezabránil, ale alespoň stačil včas utéct. A nebo před mnoha lety (tuším v Prešově či Bratislavě) se zastavil na přejezdu trolejbus. I tam cestující během předzváněcí doby stačili vůz opustit.
   Je smutné, že na nedostatky v těchto věcech, které by měly být periodicky kontrolovány, se přichází až když se stane  tragédie takového formátu...

Odkaz na článek na SME.sk:
http://www.sme.sk/c/4319842/sofer-ma-na-prejazd-priecestia-sedem-sekund.html

Autor: Robert Bartyzal | středa 25.2.2009 9:15 | karma článku: 15,22 | přečteno: 1071x