Některé mobily nezvládají tísňové volání

Asi každému z nás se někdy stalo, že jsme si spletli telefonní číslo a dovolali se jinám, než jsme chtěli. Problém je, pokud tento "omyl" nastane při tísňovém volání a volající je v tom navíc úplně nevinně.

V průběhu letošního roku začaly na telefonická centra tísňového volání, která obsluhují linku 112, přicházet hovory na některou z národních tísňových linek. Ať už volající navolí kteroukoli z těchto linek (150, 155, 156 nebo 158), vždy se dovolá na linku 112. To s sebou samozřejmě přináší rozčarování volajících, kteří chtěli mluvit s někým "jiným" a při hovoru to často dávají najevo.

Když už to bylo operátorům této linky podezřelé, rozhodli se pátrat po příčině. Chyba se nenašla v technologii operačního střediska ani u mobilních operátorů, jejichž sítě přijaly požadavek na hovor přes linku 112 místo národního čísla. To už začínalo být jasné, že viníkem budou zřejmě samotné mobilní telefony.

Během roku se stížnosti nespokojených uživatelů začaly objevovat i v internetových diskusích a vždy šlo o nové modely telefonů značky Lenovo s operačním systémem Android.

Když se společnost Lenovo o problému dozvěděla, snažila se tvrdit, že je vše v pořádku a z technických důvodů jsou hovory na lokální tísňová čísla přesměrovány na linku 112. Otázkou zůstává, co je tím "technickým důvodem", který odporuje platné legislativě o přístupu k tísňovému volání.
Nicméně už během léta byla chyba u většiny modelů odstraněna a uživatelům stačilo aktualizovat operační systém telefonu.

Chyba odstraněna, problém přetrvává

Mohlo by se zdát, že vydáním nové verze systému problém zmizí. Opak je však pravdou a na lince 112 tak stále končí mnoho hovorů, učených "někomu jinému". Důvod je prostý - velká část uživatelů používá chytrý telefon pouze pro telefonování a SMS, takže ho nikdy nepřipojí k internetu a aktualizaci nenainstalují.

Celý problém může vypadat jako drobnost, protože volající se nakonec vždy dočká pomoci. To je sice pravda, ale přesto může tato chyba způsobit komplikace. Pro pochopení si řekněme, jaký je vlastně rozdíl mezi národní tísňovou linkou a linkou 112.

Použijeme typickou modelovou situaci, kdy jsme svědky náhlé zástavy oběhu a potřebujeme rychle záchrannou službu. Máme na výběr, jestli budeme volat staré známé číslo 155 nebo dnes tak propagované celoevropské číslo 112. Která varianta je výhodnější?

112

O lince 112 koluje jeden hodně rozšířený mýtus. Volající si často myslí, že je to společné centrum, kde vedle sebe sedí hasič, policista a záchranář, takže zavolat 112 je vždy nejlepší řešení. Tak to však nefunguje (s výjimkou Ostravy) a v jednotlivých krajích je svedena na telefonická centra tísňového volání u Hasičských záchranných sborů.
Operátor náš hovor přijme, vyptá se na podrobnosti, přesnou adresu a následně předá datovou větou informaci na operační středisko záchranné služby. Poté je zpravidla hovor přepojen na operační středisko záchranky, kde volajícímu radí, jak pomoci.

155

Linka 155 je v jednotlivých krajích svedena na krajská zdravotnická operační střediska, kde sedí zkušení zdravotníci. Operátor přijme hovor a pokud zjistí, že jde o ohrožení života, může hned v první chvíli vyslat potřebnou pomoc. Oproti lince 112 tak nedochází k (byť krátké) prodlevě při vyslání pomoci ani při zahájení telefonicky asistované resuscitace.

Autor: Michal Bareš | úterý 24.11.2015 7:46 | karma článku: 17,49 | přečteno: 1327x