Letecký průmysl: příležitost nebo risk?
Trans pacifický obchod začal slábnout, když se zprávy o viru v Číně zhoršovaly. Následně se v březnu akcie amerických leteckých společností výrazně propadly, protože počet případů ve Spojených státech explodoval, a cestovní omezení v Evropě se přenesly i na Spojené Státy. Objem letadel a cestujících klesl meziročně o více než 90 % ve srovnání a více než 3 000 letadel zůstalo uzemněných, což představuje asi polovinu aktivní flotily. Kvůli těmto likvidačním omezením musela americká vláda zachránit letecké společnosti v polovině dubna podporou ve výši 25 miliard dolarů.
Warren Buffett také leteckému průmyslu nepomohl, když se během výročního setkání akcionářů Berkshire Hathaway v sobotu vyjádřil, že se zbavil všech svých podílů v leteckém sektoru a vykreslil ponurý obraz průmyslu, který byl vážně poškozen pandemií COVID-19. "Podnikání leteckých společností se zásadním způsobem změnilo," vysvětlil a poznamenal, že to nebylo vinou výkonných ředitelů společností.
Akce čtyř největších leteckých společností jsou v hlubokém minusu: Delta, vůbec největší firma podle tržní kapitalizace, se meziročně propadla o 59 %, United Airlines o téměř 70 %, Southwest o 46 % a American Airlines o 63 %.
V průběhu prvního čtvrtletí 2020 se společnost Delta spolehla na své silné stránky (nízké zadlužení a relativně vysokého Cashflow oproti konkurentům v průmyslu) rychle a rozhodně reagovala. Chtěla tak nejen omezit finanční škody, které jí způsobila současná krize, ale také posílit svou pozici v průmyslu na začátku fáze obnovy. Nyní, když všechny čtyři velké americké letecké společnosti ukázaly hospodaření za první čtvrtletí a zveřejnili plány na oživení hospodářství, je plán obnovy Delty je daleko před konkurenty.
Navzdory zřetelné segmentaci trhu trh nedokázal důsledně rozlišovat ziskovost mezi různými byznys výsledky leteckých přepravců. Zčásti možná proto, že dopravci bez rozdílu využívali všechny možné obchodní modely, aby dosáhli co nejvyšší zisk. Delta, dědičný globální dopravce a Southwest, největší nízkonákladový dopravce v zemi, byly nejziskovějšími leteckými společnostmi a zaujaly první dvě příčky tržního podílu v leteckém průmyslu. Akcie leteckých společností se však v krátkodobém horizontu často pohybují ve stejném směru a na velmi podobných procentech.
Co se stane, když tato krize skončí? Vše závisí na tom, kolik leteckých společností přežije. V nabídce může být méně letů, ceny se mohou vyšplhat nahoru. Dnes jsou cestující stále příliš nervózní na to, aby masově létali a letecké společnosti jsou rady, když jim umožní utratit nahromaděné vzdušné míle na naplnění letadel. Možný je i opačný scénář – dojde k nárůstu létání a cestující se vrátí k nízkonákladovým leteckým společnostem, jejichž strategie zůstane nezměněna (nižší marži kompenzuje počet přepravených pasažérů).
Budoucnost společností je nejasná, avšak otevírání ekonomik a negativní zprávy podpořené Buffettem se staly příležitostí pro aerolinky i investory. Nejen pro velké letecké společnosti mají šanci urvat si podíl na trhu. Zároveň investoři by mohli vsadit na hluboké podhodnocení těchto společností a pokud přežijí, patřičně z toho vytěžit. Jedinou jistotou, jak se ukázalo již v minulosti, je to, že na konci dne z dnešní mizérie vytěží velké společnosti. A to i tím, že ty malé "pohltí" nebo jejich nechají zkrachovat, aby získali na trhu větší prostor.
Lukas Baloga
Vývoj „korona" farmaceutických firem
Farmaceutické společnosti, které dokázaly nejrychleji vyvinout vakcínu na koronavirus, vytěžily nejvíce z recese, ze které se pomalu vzpamatováváme.
Lukas Baloga
Ekonomika eurozóny ožívá
Eurozóna má našlápnuto na rychlé ekonomické oživení, jak nasvědčují úžasná makroekonomická data zveřejněná během minulého týdne.
Lukas Baloga
Je Bitcoin opravdu nová verze zlata?
Bitcoin vlastní zhruba 17 % světové populace a 46 milionů Američanů. Nadnárodní společnosti jako Amazon, Microsoft nebo Home Depot ho přijímají jako běžnou formu platby.
Lukas Baloga
Kryptoměna, která pobláznila svět
Bezkonkurenčně nejrůstovější kryptoměna, která byla založena jako žert bez reálné využitelnosti, je dogecoin s více než 12 000% růstem za rok.
Lukas Baloga
Dočasná komoditní rallye
Kromě průmyslových komodit, které zažívají spanilou jízdu s rostoucí chutí společností produkovat, můžeme pozorovat i nárůst cen zemědělských komodit, což může v krajních případech vyvrcholit v potravinovou krizi.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Mají rakovinu, metastázy a nic nezabírá. Léčba je, ale pacienty by stála miliony
Premium Muži s metastazující rakovinou prostaty, na kterou už nezabírá jiná léčba, se upínají k poslední...
Zvedneme minimální mzdu o tisíce, drtí predikce Zaorálek
Sociální demokracie, kdysi nejsilnější strana, vypadla ze Sněmovny a teď se snaží proniknout...
Proč se malým Němcům nedaří v matematice. Ve školství nefunguje integrace
Premium Vypadá to, jako by němečtí žáci najednou ztratili schopnost počítat. Podle nové studie německé...
Vyhrajte vstupenky na finále MS v hokeji. Máte jedinečnou šanci s iDNES Premium
Je tady ještě jedna šance, jak získat vstupenky na finále hokejového mistrovství světa! Dvě místa v...
- Počet článků 46
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 340x