Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Aviou!

Co si vybavíte, když se někdo zmíní o Avii? Hasičské auta sborů dobrovolných hasičů? Namodralý oblak z výfuku při startování za studena? Otřepaný vtip, že Avie jsou vždy první v koloně? Nebo něco jiného?
Amálka při brodění řeky v údolí Theth v Albánii

Nevím kolik z vás by si Avii spojilo s expedičním vozidlem ideálním na cesty po světě. Asi málokdo, ani já si s tím nebyl moc jistý před naší první velkou cestou. Ale utekly skoro čtyři roky a my s naší Avií - Amálkou, jak jsme ji pojmenovali - pořád vyrážíme na výpravy a zatím toho nemáme dost. A já doufám, že Amálka toho taky ještě nemá plné písty.

První "mongolská" parta a Avie - Amálka ještě před úpravami

Možná si řeknete, trabanty, škodovky stovky, stodvacítky, favority, žigulíky, jawy, kdo ví co ještě a teď Avie. To už je skoro jako epidemie, vzít nějaký starý šrot, který by se spíše vyjímal na špalcích ve stodole a vyjet s ním do světa. Ona ale spousta těchto výprav měla úplně stejné začátky - banda lidí, co chce cestovat, ale nemá moc peněz. Tak sebere staré auto za pár šupů a vyrazí. Dá se říct, že my jsme na tom byli podobně, i když určité rozdíly by se našly.

Před první cestou do Mongolska a Ruska se muselo na Amálce pořádně zamakat

Předně jsme o něco větší banda, než obvykle cestuje v jednom autě, pokud vyloučíme autobus. Naše Avie dokáže pojmout devět lidí a právě devítičlenná je vždycky naše posádka. Navíc na jednotlivých výpravách se lidi obměňovali, zůstával vždy jen Honza, majitel Amálky, hlavní řidič, technický náčelník a já jako, jak to napsat, asi náčelník přes organizaci, sekretářka a HR manager v jednom. Doteď se na výpravách vystřídalo celkem 29 cestovatelů - aviatiků. A dalších devět na výpravu nadcházející.

Africká parta na obratníku Raka v poušti Západní Sahary

Výhodou je, že provozní náklady na výpravu dělíme číslem devět, cesta tak vychází docela levně a díky tomu s námi jezdí i studenti. Pravda, máme to tam o něco těsnější, lidi se musí mít trochu rádi. Dalo by se to nazvat malým sociálním experimentem, zavřete devět lidí do jednoho auta a hurá na měsíc či dva na cesty. Ale pořád to je určitě pohodlnější, než cestovat třeba těmi starými osobáčky.

Po osmihodinovém čekání a "bumážkování" slavíme překročení Ukrajinsko/Ruské hranice

Dalším rozdílem jsou i cíle našich výprav, nejedná se pouze o trhání kilometrů do nějaké země. „Hurá, Ulaanbaatar!“ Odškrtnuto a zpátky, to není náš styl. Rádi chodíme do hor, objevujeme přírodu, ale i lidi, kulturu. Zároveň jsme nadšenci do outdoorových sportů, takže třeba do Mongolska jsme s sebou táhli dva nafukovací čluny na splavování divokých řek, v Maroku jsme zase na skialpových lyžích sjížděli zasněžené svahy Atlasu, „lezeme“ na vysoké kopce jednotlivých zemí nebo prostě zabalíme bágl a jdeme na několikadenní trek. To je další výhoda Avie, můžeme si dovolit vzít takové vybavení, které bychom nechtěli pořád tahat na zádech.

Základní tábor u ledovce na ostrově Kvaloya v severním Norsku

Tolik k prvnímu krátkému představení našeho cestování Aviou. Za ty čtyři roky jsme už projeli 28 zemí Evropou, Asií i Afrikou. A na rok 2017 chceme s Amálkou za velkou louži do Jižní Ameriky. Tak jestli vás to zaujalo a zajímá vás, jaké to je, cestovat AVIOU (zapřisáhlí češtináři prominou, ale zkuste zrýmovat Avii a Ameriku), sledujte nás. Postupně budeme přidávat články o Avii, našich minulých cestách i o plánování té budoucí.

Vojta Wertich

PS: A na nakonec krátký sestřih africké výpravy.

 

Autor: Vojtěch Wertich | pondělí 25.7.2016 22:30 | karma článku: 16,76 | přečteno: 740x
  • Další články autora

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Pohyblivé obrázky díl 2.

V roce 2017 jsme se vydali s partou 9 lidí obytnou Avií z roku 1974 na cestu po Jižní Americe. Po dvou letech máte možnost si s námi na tuto cestu zavzpomínat a podívat se do různých koutů Jižní Ameriky nejen z kabiny naší Amálky.

13.2.2019 v 21:35 | Karma: 8,54 | Přečteno: 314x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou - Seriál je na světě!

Už jsou to dva roky, co jsme se s Amálkou vydali po Jižní Americe. A konečně už se začínají rodit i vzpomínky v podobě pohyblivých obrázků.

7.2.2019 v 17:41 | Karma: 10,03 | Přečteno: 327x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Jackova skupina poznává Kolumbii II

Spolu s Jackem a jeho pětičlennou posádkou osobního vozu se podíváte po krásách Kolumbie. Tentokrát bohužel bez fotodokumentace, jen s barvitým líčením.

30.10.2018 v 10:00 | Karma: 12,56 | Přečteno: 247x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Avokádo poznává Kolumbii

Tentokrát se po krásách Kolumbie vydáte už jen se samotným Avokádem, který Vám ukáže krásu hlavního města Bogoty.

25.10.2018 v 10:00 | Karma: 11,84 | Přečteno: 236x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Jackova skupina poznává Kolumbii I

Spolu s Jackem a jeho pětičlennou posádkou osobního vozu se podíváte po krásách Kolumbie. Tentokrát bohužel bez fotodokumentace, jen s barvitým líčením.

23.10.2018 v 10:00 | Karma: 10,20 | Přečteno: 201x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

První létající divize. Armáda investuje miliardy, chce masy dronů do tří let

18. května 2024  10:48

Válka na Ukrajině je bitvou technologií a především pak bezpilotních prostředků. To si uvědomuje i...

KLDR hodnotila přesnost střel odpalem do moře. Kim posílí jaderný program

18. května 2024  10:15

Severní Korea provedla zkoušku odpalu taktické balistické střely do Japonského moře. Severokorejský...

Epidemioložka SZÚ varuje, že legionella může být ve vířivkách i osvěžovačích

18. května 2024

Rozstřel Je černý kašel na ústupu nebo stále ještě představuje hrozbu? A kde se můžeme nakazit záškrtem nebo...

Velká záhada rozluštěna. Bloky na stavbu pyramid přinesl do pouště Nil

18. května 2024

Premium Vědci možná vyřešili záhadu táhnoucí se celá tisíciletí: jak staří Egypťané dotáhli obrovské...

  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 433x
To takhle zavřete devět lidí do obytné Avie, která už má čtyři křížky na krku a vyrazíte na dva měsíce do Mongolska a Ruska... přežijete to a zjistíte, že se vám to fakt líbilo. Tak neleníte a plánujete dál. Další výpravy, další devítičlenné posádky a další země. Maroko, Západní Sahara, Skandinávie, Pobaltí, Balkán...A nakonec největší výprava do Jižní Ameriky.

Proč Avie? No, vleze se tam těch devět lidí. A nacpete tam věci, které by se vám jinak nechtěly tahat na zádech, jako třeba nafukovací čluny na sjíždění mongolských řek, skialpové lyže na sjíždění hor v Atlasu anebo dostatečnou zásobu piva, když razíte do "prohibičního" Norska. A to, že Avie jsou původem docela silné náklaďáky, které slušně zvládají i terén a zároveň jsou dostatečně "primitivní", aby je každý automechanik na světě dokázal opravit, je bonus, který oceníte. Tak si tady můžete přečíst, co všecko se dá zažít, když cestuje tou AVIOU.

Seznam rubrik