Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přeceňovaná elektromobilita pod nátlakem EU

Neuspokojivá kvalita ovzduší vede EU ke snižování emisí CO2 a jako hlavní krok ochrany ovzduší si zvolila elektromobilitu. Evropská unie lidem vnucuje elektromobily prostřednictvím nejrůznějších dotací, regulací, pokut a pobídek,

Věřím, že je nám všem jasné, že si musíme chránit naše životní prostředí a současně nemůžeme bránit pokroku. Nové technologie by však měly přicházet na evolučním principu a zachovávat základní tržní principy, na které by měla také reagovat legislativa, aby jejich nástupu nebránila.  

   Evropská unie se bohužel snaží jejich nástup určovat a vyžadovat nejrůznějšími směrnicemi a nařízeními, když direktivně automobilkám určuje, jaké typy dopravních prostředků musí vyrábět. Výrobci automobilů si tak rychle spočítaly, že pokud se mají ubránit astronomickým pokutám, musí být přibližně čtvrtina jejich produkce elektromobilní. A to bez ohledu na poptávku zákazníků. Zároveň se tomuto tlaku, pravděpodobně pod vlivem černého svědomí po aféře Dieselgate, příliš nebránily.

   Doposud není vyřešena základní otázka elektromobility a tou je dostatečná infrastruktura dobíjecích stanic, kterých je v současné době v České republice něco málo přes 450.   Některé země už dokonce vyhlašují konec vozům na klasický pohon, aniž by měli otázku dobíjecí infrastruktury vyřešenu.

  Pochybný je také pozitivní ekologický dopad na životní prostředí zavedením elektromobilů. Jejich užíváním pouze přeneseme zplodiny z automobilů na jiné místo – tedy do komína elektrárny na fosilní paliva. Úplné sci-fi je využití elektřiny v nákladní dálkové dopravě.

    Velkým problémem je recyklace baterií, kde jsou náklady na zpětné získání lithia z použité baterie odhadovány na přibližně pětinásobek oproti jeho těžbě. A tak bychom mohli pokračovat a dalšími argumenty potvrzovat tezi, že člověk není schopen naplánovat takovou dalekosáhlou změnu jako je přechod z konvenčních paliv na jakýkoli jiný pohon. Taková změna je možná jen evolučně a jejím těžištěm musí být svobodný trh, kde se všichni aktéři setkávají a kromě jiného si vyměňují informace, které jedno řídící centrum (v našem případě Evropská komise) není schopno ani pojmout, natož pak správně použít.

Výsledkem tlaku Evropské unie bude vůz, jehož cenu běžní občané nebudou moci zaplatit a který jim ani zdaleka nenabídne takový komfort jako klasické benzínové či dieselové vozidlo.  Pokud navíc budou lidé k nákupu elektromobilů „motivováni“ dotacemi a zároveň dalším zdaněním automobilů s klasickým pohonem, povede to zejména v chudších regionech k obrovským finančním problémům obyvatel, kde na jedné straně i nemajetní obyvatelé potřebují auta a na druhé straně to bude pro ně vysoká finanční zátěž.

V neposlední řadě jde také o obrovské investice automobilek, které do elektromobility vkládají. V případě, že tyto – Evropskou unií vnucené – „podnikatelské“ plány neuspějí, lze očekávat, že budou chtít tyto peníze zpět a částky, kterými potom budou nuceni daňoví poplatníci sanovat výrobce automobilů, budou významně vyšší než ty, které jsou nyní státy vkládány do jiných projektů v oblasti tzv. obnovitelných zdrojů energie. Druhou stranou mince jsou pak náklady ušlých příležitostí, tedy fakt, že automobilky mohly na základě vlastního svobodného uvážení tyto investice věnovat do úplně jiných technologií, které by mohly přinést z hlediska dopadů dopravy na životní prostředí daleko větší efekt než elektromobilita.

Článek byl vytvořen ve spolupráci s panem Zdeňkem Říhou, členem pracovní skupiny Doprava, Hnutí Trikolóra

Ing. Antonín Fryč, CSc.

Hnutí občanů TRIKOLÓRA

Odborný garant pro dopravu Hnutí Trikolóra

Předseda krajské rady Středočeského kraje

Autor: Antonín Fryč | pátek 7.2.2020 16:38 | karma článku: 31,68 | přečteno: 828x
  • Další články autora

Antonín Fryč

Nejsou lidi

Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.

5.10.2021 v 20:12 | Karma: 17,90 | Přečteno: 502x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Propadák ve výstavbě dálnic

Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.

20.9.2021 v 19:49 | Karma: 18,75 | Přečteno: 376x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Kam se schovali zloději a korupčníci?

Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?

13.9.2021 v 8:08 | Karma: 29,05 | Přečteno: 751x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Chtějí nás umlčet. Nedáme se!

Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.

24.8.2021 v 20:28 | Karma: 31,75 | Přečteno: 987x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Zrychlí se výstavba dálnice D4?

Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?

3.3.2021 v 19:35 | Karma: 8,33 | Přečteno: 240x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě čepovala pivo

30. dubna 2024  17:58,  aktualizováno  21:38

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...

Na čarodějnice padaly teplotní rekordy. Ve Žďáře od vatry vzplála tráva

30. dubna 2024  18:41,  aktualizováno  21:28

V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...

Češi chtěli odříznout proruského Ukrajince, zastání našel na Slovensku

30. dubna 2024  20:56

Proruský ukrajinský politik a podnikatel Arťom Marčevskij, kterého česká vláda minulý měsíc...

Měli „rozjasnit každodenní život v boji“. Pávi vyvolali smršť nadávek na Putina

30. dubna 2024  20:55

Vedení zoologické zahrady v ruském Lipecku dostalo podivný nápad se taky nějakým způsobem zapojit...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 476x
Podnikatel v oblasti strojírenské výroby. Předseda Krajské rady SČK Trikolóra, předseda odborné komise doprava

Seznam rubrik